Någon golvexpert här; Lacka ett lutat golv?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag testar här med, det kan ju sitta någon här som har koll på detta, man upphör ju aldrig att förvånas över kunskapsbanken här :)

Jag har lagt in ett nytt furugolv som jag tänkte lacka imorgon efter att jag har slipat av det med golvslipen för att få ner ryggarna på det.
Men nu börjar jag vela och funderar på att luta det först för att undvika att det gulnar alltför mycket. Kanske blir det vitlutat.

MEN jag ska ha golvlack och inte någon jävla mesig olja på skiten, det ska vara lättstädat och hållbart och då är det lack som gäller. Bona Novia matt 25 är det.

Men kan man lacka ett lutat golv? Hittar bara info om att man oljar lutade golv men samtidigt är det ju inte så många som lackar furu/grangolv så det kanske är därför det inte står något om det...

Lutar åt att du får fråga på ett annat forum. Men lacka inte ur innan då frågat på byggahus.se

Vi rekomenderar inte att lacka på lutat golv eftersom vidhäftningen blir sämre.
Oftast går det bra, men jag sett har många golv där det går att dra bort lacken i stora sjok från golvet.
Vi godkänner inte heller det som reklamation om det flagnar

Vi rekomenderar inte att lacka på lutat golv eftersom vidhäftningen blir sämre.
Oftast går det bra, men jag sett har många golv där det går att dra bort lacken i stora sjok från golvet.
Vi godkänner inte heller det som reklamation om det flagnar

Och vilka är vi, det känns som att du är insider på det hela taget :gnissla
Nej, jag misstänkte att det kanske skulle vara något sådant. Nåja, jag ska ringa herdins och se vad de rekommenderar också för det vore riktigt skönt med ett något blekare golv innan lacken.
Men det är ytterligare ett arbetsmoment som förvisso vore skönt att slippa, har aningens tidspress nu och jobbar 20h/dygn för att hinna färdigt till på måndag :brinnerup

Och hur kunde jag INTE se det komma, övriga inlägg. Nåja, det är ju därför man älskar merparten av människorna här :D

Svaret är ja, det går att lacka ett lutat golv. Men det kan gå käpprätt åt helvete om du inte har grejer som funkar med varandra. Åk till färgaffären och säg vad du vill uppnå så kan de nog lösa det.

Brukar man inte bleka trä med klorlösning? Kanske det funkar på ditt golv?

Men om jag vore dig skulle jag följt rallyfiskens råd och pratat med färgbutiken.

Nu har jag fått svar från ett proffs och jag hoppar över lutning av golv då det inte är värt att riskera det.
Vaxat och oljat oljat golv går bort båda två, jag vill ha ett hållbart golv som är lättstädat och då är det bara lack som funkar. Alternativet var att lägga in ett borstat furugolv utan mjuka träfiber och som sedan är vaxat men det är så in i helvetes fult och oskönt att gå på.

Vad skulle man göra utan sporthoj.com?

Nu har jag fått svar från ett proffs och jag hoppar över lutning av golv då det inte är värt att riskera det.
Vaxat och oljat oljat golv går bort båda två, jag vill ha ett hållbart golv som är lättstädat och då är det bara lack som funkar. Alternativet var att lägga in ett borstat furugolv utan mjuka träfiber och som sedan är vaxat men det är så in i helvetes fult och oskönt att gå på.

Flyt skiten och lägg vattenglas sen skaffar ni tjocka innetofflor:)

Jobba? :hihi

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj