Någon här med erfarenhet av Bmw 218/220 Gran Tourer?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kollar efter en bil som skulle funka att ersätta min arbetsbil med, en Renault Trafic. Jag tänkte skaffa en ny skåpbil men insåg snart att jag inte behöver en då jag i stort sett alltid kör med tomt skåp och de få gånger jag skulle behöva köra grejer så har jag en annan skåpbil och en flakbil och flera släpkärror.
Då kom jag på den briljanta idén att köpa mig en familjebuss istället, efter att först ha varit insnöad på en pickup men insett att det blir så jävla dyrt på alla sätt och vis.
Efter att ha kollat runt så är det bara Honda CRV, Bmw 218/220 och S-max som känns vettiga. Förstnämnda är ju inte ens den klassen men den skulle kunna funka.
Touran och 5008 har jag också kollat på men båda kommer från tillverkare med stora kvalitetsproblem så de känns inte aktuella alls. Forden borde kanske hamna där med men mina erfarenheter av S-maxen är positiva så den får vara med ett tag till på listan över lämpliga fordon.

Men som sagt, Bmw'n är den mest intressanta just nu av olika anledningar. Dels för att Bmw är kända för att göra bra motorer som är riktigt bränslesnåla. Kvaliteten brukar vara genomgående god i förhållande till pris. Den är lagom i storleken, jag kommer behöva ett bagage som kan husera lite handverktyg och några serviceväskor men inget mer i stort sett.
Men är just denna modell något försök från Bmw's sida att slå sig in på den billigare marknaden och därmed en skräpmodell man bör akta sig för?
Jag vill åka till bilhandlaren med lite mer kött på benen men hittar inte mycket mer om denna bilen på nätet direkt då den verkar vara ganska nyutkommen...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte mer än att den verkar vara designad av en sparkad Renaultanställd.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Framhjulsdriven bmw är ju lite intressant. (De har varit "emot" det tidigare likaså överladdning).
Har en kollega som ersatte sin smax med sådan 218d.och enligt hans utsago och det lilla jag testat är det stor skillnad i komfort och upplevd känsla av kvalitet eller byggstandard om man så vill. Till bmwns fördel.

Men man kan allt va hälsosamt skeptiskt inställd till nya modeller. Det är alltid bra om de sett marknadens ljus 2-3år.

Om den faktiska kvalitén på bmw är så värst hög vet jag inte.
Återkommande typfel under decennier, mycket elfel,en hel del allvarliga motorfel.
Att de heller inte ger längre garanti än konsumentreglernas minimum tycker jag också är att "inte lita på sin egen produkt"

(Ägare av 1st bmw, ägt flera olika)

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Framhjulsdriven bmw är ju lite intressant. (De har varit "emot" det tidigare likaså överladdning).
Har en kollega som ersatte sin smax med sådan 218d.och enligt hans utsago och det lilla jag testat är det stor skillnad i komfort och upplevd känsla av kvalitet eller byggstandard om man så vill. Till bmwns fördel.

Men man kan allt va hälsosamt skeptiskt inställd till nya modeller. Det är alltid bra om de sett marknadens ljus 2-3år.

Återkommande typfel under decennier, mycket elfel,en hel del allvarliga motorfel.
Att de heller inte ger längre garanti än konsumentreglernas minimum tycker jag också är att "inte lita på sin egen produkt"

Nya eller gamla s-maxen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Jag håller inte med dig om deras kvalitet då den är som det mesta tyskarna gör. Men det finns ju inga felfria tillverkare men om man kollar hur många som måste uppsöka verkstad för större fel så ligger Bmw ganska långt ned på listan. Mina egna erfarenheter av ganska många bilerfarenheter genom åren.
Ändå köpte jag en Skoda som privatbil... :crash

Den finns med 4wd också men då är det 220 endast som gäller och med automat och allt lull lull så blir förmånsvärdet väldigt högt och inköpspriset över 400k och då finns det mycket annat att välja på istället.
Framhjulsdrivet enbart är ju klart att föredra framför bakhjulsdrift så det ser jag inte som en nackdel.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Gör alla BMW fantaster en tjänst o låt bli o köp bakoframBMWn:( KIA har en motsvarande som ser exakt likadan ut och bättre garantier, högre status har den med!:)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag hade en 218 på lån för några veckor sen. Körde 70 mil. Den var väl helt ok, men jag var väl inte superimpad. Jag kör normalt de större bilarna i BMW-programmet, men det är lite orättvist att jämföra med dom kanske.

Som familjebil/"buss" är den säkert bra. Kör man med alla 7 sätena uppe så blir det inte mycket plats för packning. Vi fick med nöd och näppe in 3 par slalompjäxor. Kvalitetsmässigt såg jag inga konstigheter. Den känns som BMW men ändå inte, eftersom jag är lite ovan med att BMW gör en bil som känns lite präktig...

Kanske inte svar på din fråga....

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag slår faktiskt ett litet slag för Sharanen.
Mer last och bättre komfort hittar du inte. Ända felet är att det är en VW och det är ett ganska stort fel.

Grannen bytte från Smax till sharan och var lyriska över komforten och hur tyst bilen är. Jag kör ju en Sharan 2wd och dsg. Grannen 4wd och manuell.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka