Andreas318
Ny medlem
God(kväll)dag!
Nån rackare här på SH som har något att säga om peugeot 107 respektive 207?
Vet att det är väldigt populära bilar i hela europa, men det finns även mycket åsikter kring båda... Är nämligen dags att skaffa min första seriösa (?) bil utöver tvåfjärssen, som ska agera någorlunda pålitlig vattentät transport ifrån punkt a till where-ever i alfabetet. Har spenderat för mig nu olidligt många timmar att försöka bestämma mig men... Men!!!...
Här är det jag har som positivt / negativt med vardera bil:
107:
+''What you see is what you get'' är deras egna motto om bilen, den har inga finesser som kan gå sönder direkt. Det är en biljävel kort och gott.
+ 360kr skatt och 3200kr i försäkring.
+ Drar 0.4ish på landsväg och 0.45 blandad
+ Är påstådd vara väldigt problemfri med sina blygsamma 68hk
+ Jag har verkligen råd att åka i bilen.
- ''What you see is what you get''... Inga park sensorer, ingen farthållare, inget alls...
- Bilen rymmer bara 4 personer.
- Fick bara 3 av 5 stjärnor i euro NCAP vilket anses som låg säkerhet med dagens standard.
207:
+Panorama tak på vissa bilar (sjukt coolt juuuuu)
+Rymmer 5 personer.
+En allmänt högre standard
++Fått väldigt bra betyg av NCAP i säkerhet.
- Högre konsumption med typ 0.65 blandad och 0.55 landsväg
- Ett jädra virrvarv om vilken motor man ska ha, hälften av bensinmotorerna är kassa och klara inte av korta körsträckor pga kondens.
-Skatt och försäkring som en ''normal'' bensinare.
Bilen jag är ute efter är just för korta körsträckor till gymmet, flickvännen och lite handelsplatser osv, med kortaste sträckan på 3km och längsta som typ 3mil... Med andra ord så är ju 107an IDEALISK. Men jag kan ändå inte riktigt släppa panorma tak, köra fler personer, extra säkerhet och en ''mer bil'' känsla av 207an... Rent allmänt på internet så är folk inte så besvikna på 107an, man får det man förväntar sig. Men det skiljer sig vilt bland 207 ägarna angående kvalite känsla och hållbarhet!
Ska bara ha bilen en kortare period, 1-2år.
Någon här som har erfarenhet av nån utav bilarna?
Och jag vet redan att Peugeot är franskt!
Nån rackare här på SH som har något att säga om peugeot 107 respektive 207?
Vet att det är väldigt populära bilar i hela europa, men det finns även mycket åsikter kring båda... Är nämligen dags att skaffa min första seriösa (?) bil utöver tvåfjärssen, som ska agera någorlunda pålitlig vattentät transport ifrån punkt a till where-ever i alfabetet. Har spenderat för mig nu olidligt många timmar att försöka bestämma mig men... Men!!!...
Här är det jag har som positivt / negativt med vardera bil:
107:
+''What you see is what you get'' är deras egna motto om bilen, den har inga finesser som kan gå sönder direkt. Det är en biljävel kort och gott.
+ 360kr skatt och 3200kr i försäkring.
+ Drar 0.4ish på landsväg och 0.45 blandad
+ Är påstådd vara väldigt problemfri med sina blygsamma 68hk
+ Jag har verkligen råd att åka i bilen.
- ''What you see is what you get''... Inga park sensorer, ingen farthållare, inget alls...
- Bilen rymmer bara 4 personer.
- Fick bara 3 av 5 stjärnor i euro NCAP vilket anses som låg säkerhet med dagens standard.
207:
+Panorama tak på vissa bilar (sjukt coolt juuuuu)
+Rymmer 5 personer.
+En allmänt högre standard
++Fått väldigt bra betyg av NCAP i säkerhet.
- Högre konsumption med typ 0.65 blandad och 0.55 landsväg
- Ett jädra virrvarv om vilken motor man ska ha, hälften av bensinmotorerna är kassa och klara inte av korta körsträckor pga kondens.
-Skatt och försäkring som en ''normal'' bensinare.
Bilen jag är ute efter är just för korta körsträckor till gymmet, flickvännen och lite handelsplatser osv, med kortaste sträckan på 3km och längsta som typ 3mil... Med andra ord så är ju 107an IDEALISK. Men jag kan ändå inte riktigt släppa panorma tak, köra fler personer, extra säkerhet och en ''mer bil'' känsla av 207an... Rent allmänt på internet så är folk inte så besvikna på 107an, man får det man förväntar sig. Men det skiljer sig vilt bland 207 ägarna angående kvalite känsla och hållbarhet!
Ska bara ha bilen en kortare period, 1-2år.
Någon här som har erfarenhet av nån utav bilarna?
Och jag vet redan att Peugeot är franskt!