Någon har hällt ut grus på Bogesundsvägen

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag råkade ut för det. Vägrenarna på en sträcka av ca. 10 meter är fyllda
sedan utborstat på vägen
Det måste vara en lastbil eller större släp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
...och det är inte en överlastad/slarvigt lastad grusbil som stänkt av en del? (Som redan sagts, jag bara ekar.)

I den händelse att gruset kommit dit som en aktiv handling med ett mål:

Om folk är så trötta på motorcyklisters framfart att de tar till såna sjuka och desperata åtgärder kanske en gnutta självrannsakan vore på sin plats? Hur mycket ljud ska andra stå ut med för att jag ska få mitt ego mättat, hur skulle det vara att bo där och vad kan jag göra för att förbättra "relationen"?

Kanske bör man vara försiktig med att skrika "skyldig" tills man har mer kött på benen.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
...och det är inte en överlastad/slarvigt lastad grusbil som stänkt av en del? (Som redan sagts, jag bara ekar.)

I den händelse att gruset kommit dit som en aktiv handling med ett mål:

Om folk är så trötta på motorcyklisters framfart att de tar till såna sjuka och desperata åtgärder kanske en gnutta självrannsakan vore på sin plats? Hur mycket ljud ska andra stå ut med för att jag ska få mitt ego mättat, hur skulle det vara att bo där och vad kan jag göra för att förbättra "relationen"?

Kanske bör man vara försiktig med att skrika "skyldig" tills man har mer kött på benen.

Japp! Är det någon som med flit har HÄLLT ut grus så är det säkerligen för att få ner farten på passerande hojar. Den personen som har gjort detta kan knappast förstå konsekvensen detta kan få.

Å andra sidan så är det ju en och annan hojförare som far fram med sån fart att dom i och med det utstätter andra för för livsfara, och dessa kan kan knappast heller inse vilka konsekvenser detta kan få.

Men att hälla ut grus är en väldigt mycket större illgärning än att köra som en galning.

Och till sist så hoppas jag att det handlar om spill och inte sabotage.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Just Bogan har väll vart föremål för "sabotage" tidigare genom åren ? .... gissningsvis så bor det någon längs sträckan som inte har alla räkorna på pizzan

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
B&B-tanten på bulten slängde ju ut grenar och mindre träd på vägen en gång när jag stod där och fotade. Tyvärr såg jag inte exakt vad hon gjorde, jag hade kullen mitt i kurvan ivägen, men dom som stannade och röjde vägen kom och berättade.

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
I det här fallet så verkar det ju som att någon har hällt ut grus uppsåtligen. Alltså ingen lastbil som har drällt.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Naturligtvis får man inte stå och slänga ut skit på vägen som sedan kan orsaka svåra olyckor.Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig med "Bogesundsvägen" men "Slingerbulten" är ju vida känd i mc sammanhang trots att jag bor i andra änden av Sverige som en åka fort sträcka (vilket många filmer från Slingerbulten på bla YouTube bevisat).Kan det hela bero på att någon / några boende tröttnat på dessa racekörningar på offentlig väg och ger igen på fel sätt.Tråkigt att de ska behöva bli så här mellan mc förare och övriga allmänhet.

http://www.dn.se/motor/slutbusat-pa-slingerbulten/

http://www.youtube.com/watch?v=EW7dK4yoPgY

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
I det här fallet så verkar det ju som att någon har hällt ut grus uppsåtligen. Alltså ingen lastbil som har drällt.

Nej, det gör det inte. Det verkar som att den trafikant som rapporterat in omständigheten upplever att det skulle vara fråga om just en så ambitiös handling av "förövaren". Ordvalet avslöjar i någon mån konspirationsteoretikern. Om du vill välja att tro att det förhåller sig så är du också fri att göra det. Hade varit intressant att se hur det ser ut där. Texten:

"En trafikant har meddelat in att någon okänd har kastat ut grus på vägbanan i kurvorna på vägen som går mot Bogesunds slott.

Förövaren har kastat ut mycket grus i samtliga kurvor. Detta är något som skett de senaste åren. Livsfarligt för alla trafikanter. Under 2013 gick en motorcyklist omkull och avled."

En rimligare förklaring torde kanske vara att någon som inte heller tar hänsyn till omgivning/övriga trafikanter varit och sprätt i vägrenen i sitt kreativa nöjeskörande. Handlar det om 1 st kurva, eller hur är det? Om de ändå ville använda bindmedel i vägkantens grus, som i Norge.

För övrigt tror jag ändå att en del av lösningen ligger i ökad hänsyn, inte minst m t p allt mer högljudda fordon som ökar i numerär. Dessutom tror jag att de som står för det störande inslaget i boendemiljön, nämligen vi, måste ta första stegen...om och om igen!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det gör det inte. Det verkar som att den trafikant som rapporterat in omständigheten upplever att det skulle vara fråga om just en så ambitiös handling av "förövaren". Ordvalet avslöjar i någon mån konspirationsteoretikern. Om du vill välja att tro att det förhåller sig så är du också fri att göra det. Hade varit intressant att se hur det ser ut där. Texten:

"En trafikant har meddelat in att någon okänd har kastat ut grus på vägbanan i kurvorna på vägen som går mot Bogesunds slott.

Förövaren har kastat ut mycket grus i samtliga kurvor. Detta är något som skett de senaste åren. Livsfarligt för alla trafikanter. Under 2013 gick en motorcyklist omkull och avled."

En rimligare förklaring torde kanske vara att någon som inte heller tar hänsyn till omgivning/övriga trafikanter varit och sprätt i vägrenen i sitt kreativa nöjeskörande. Handlar det om 1 st kurva, eller hur är det? Om de ändå ville använda bindmedel i vägkantens grus, som i Norge.

För övrigt tror jag ändå att en del av lösningen ligger i ökad hänsyn, inte minst m t p allt mer högljudda fordon som ökar i numerär. Dessutom tror jag att de som står för det störande inslaget i boendemiljön, nämligen vi, måste ta första stegen...om och om igen!

Om jag inte minns fel så var det en beskrivning av grus i kurvorna här på sporthoj om just den vägen för ett tag sedan, där beskrivningen av gruset var att det såg ut som om någon hivat ut gruset på vägen med en spade, då det låg i halvmånemönster.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om jag inte minns fel så var det en beskrivning av grus i kurvorna här på sporthoj om just den vägen för ett tag sedan, där beskrivningen av gruset var att det såg ut som om någon hivat ut gruset på vägen med en spade, då det låg i halvmånemönster.

Det är inte otroligt men jag tycker inte man med säkerhet kan dra de slutsatserna av den länkade texten.

Vid Kjugekull utanför Kristianstad var det en bonde som ställde ut en rullebör med svinskit när samma gäng passerat för många gånger under en begränsad tidsrymd. En drog i skiten rätt bokstavligt och de efterföljande fick det lite tumultartat en kort stund. Berättat av en av dem som inte låg först. Har själv sett en kärra stå där och trots att det är +20 år sen tar man det alltjämt piano där. Problemet är inte tokarna, problemen uppstår när man inte vet att det finns tokar där. Det som triggar tokarna kan man påverka, men bara när det gäller en själv. Det kommer alltid finnas nåt ego som växer lite till på att pissa på sin omgivning, oavsett om det är en polare som får skörda hämnden när sinnet inte bara rinner över utan står som en fontän.

Men vad vet väl jag?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När kommer den första dödsolyckan med "oskyldiga"? pga leken på allmän väg....

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Min första tanke var att det är raceputtarna i bil som drar upp gruset men tror faktiskt inte det då det har vart mkt grus vid ellboda där det inte finns nåt grus i väggrenen.

Tänker börja ta nattliga rundor på bogesund i förhoppning om att stöta ihop med "grussprättaren"

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fick uppleva samma grej här förra året..
Går riktigt trevliga vägar över Hallandsåsen där det buskörs en del, någon bonde som tröttnade och fullständigt öste ut grus över hela vägen, en sträcka på närmare halvmilen...
Taktiskt var det också, började precis efter ett backkrön så ingen förvarning alls, blev bra brunt i skinnstället när man susade över krönet och allt fäste försvann...
Jävla idioter är det, jag kan till viss del förstå folk som viftar med armarna eller gapar o skriker, det blir sällan farligt men när man går ut och grusar en väg helt utan skyltar som varnar så är man fan helt jävla dum i huvudet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Herrejösses... Man undrar ju varför folk ens tänker tanken.

Min gissning är, för jag vet att det finns fä som kastar ut grus, att de tror det funkar som fartsänkare men glömmer eller inser inte att det är ett potentiellt mordvapen. De är förmodligen bara förtrogna med 4 hjul och fattar inte eller är likgiltiga för vilken risk de exponerar en medmänniska för. Den de retade upp sig på har ju för länge sen kört därifrån.

De är väl som likgiltighetsförövare är mest, som Tingvall.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är inte otroligt men jag tycker inte man med säkerhet kan dra de slutsatserna av den länkade texten.

Du behöver inte försvara eller bortförklara gärningen. Det finns ingen trafik med grusbilar längs denna väg och det är med allra största sannolikhet precis som det står på polisens hemsida - någon stolle har med flit hällt / kastat / placerat grus i flera kurvor. Det har nämligen hänt flera gånger förut. Vid minst ett av dessa tillfällen fanns en misstänkt gärningsman, men brist på uppenbara bevis och polisens sedvanliga (in)effektivitet och prioritering av sådana brott gjorde mig veterligen att allt rann ut i sanden.

Ska åka vägen lite senare i veckan, blir intressant att se hur det ser ut...

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.

Vid Kjugekull utanför Kristianstad var det en bonde som ställde ut en rullebör med svinskit när samma gäng passerat för många gånger under en begränsad tidsrymd. En drog i skiten rätt bokstavligt och de efterföljande fick det lite tumultartat en kort stund. Berättat av en av dem som inte låg först. Har själv sett en kärra stå där och trots att det är +20 år sen tar man det alltjämt piano där. Problemet är inte tokarna, problemen uppstår när man inte vet att det finns tokar där. Det som triggar tokarna kan man påverka, men bara när det gäller en själv. Det kommer alltid finnas nåt ego som växer lite till på att pissa på sin omgivning, oavsett om det är en polare som får skörda hämnden när sinnet inte bara rinner över utan står som en fontän.

Men vad vet väl jag?

Soptippsrakan utanför Hässleholm har tydligen också förvandlats till någon form av drag race strip vissa kvällar i veckan om man ska dömma av ljudet som kommer därifrån.Dom ska kanske passa sig för bonden en bit uppåt vägen för han drar sig nog inte från att parkera traktorn mitt på rakan om det går för långt när han tidigare under åren ryckte upp vägverkets skyltar som sattes på hans mark. :crash

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC