Någon har hällt ut grus på Bogesundsvägen

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Sedan kan man alltid spekulera i vad det är som utlöser en sådan handling. Det är ingen hemlighet att de boende i Ellboda, knösarna på Karlsudd, de som vistas kring ridskolan och friluftsfolk i allmänhet (området är fullt av cyklister såväl som hikers) är allt annat än nöjda med mc-trafiken. Det har ju till och med gjorts tv-program om "problemet". I och för sig inget unikt, många kurviga vägar runt om i landet drar till sig denna typ av trafik och de boende längs dessa vägar blir då allt annat än nöjda. Fallet Bogesundsvägen verkar dock ha fått väldigt mycket mediautrymme (jag gissar att minst en stor mediachef har tjugomiljonersvilla på Karlsudd...?).

De boende i Ellboda och de som vistas kring ridskolan är uppenbarligen allt annat än nöjda med mc-trafiken. Tyvärr finns det väldigt många motorcyklister som inte visar någon som helst hänsyn vid dessa ställen. Jag åker vägen flera gånger varje sommar och vid flera tillfällen har jag kört om andra hojar i de kurviga partierna i skogen, bara för att själv bli omkörd av samma hojar då jag lättar på gasen vid Ellbodan / ridskolan. Det finns ju också videobevis från diverse bombarrepor där det går med knäskrap in i Ellboda och stumt på fyran utanför ridskolan och slottet. Om väldans många beter sig på det sättet är det inte svårt att lista ut att någon till slut kommer att ta till den ovan beskrivna gärningen.

Mitt tips är följande - fortsätt att köra som svin på Bogesundsvägen. Kör gärna med skrap. Varva gärna ur på de korta rakor som finns. "Isle of Man hoppa" över krönet vid träsket. MEN GÖR DET FÖR FAN PÅ DE OBEBODDA PARTIERNA GENOM SKOGEN. Håll skyltad hastighet och lågt, bullervänligt varvtal genom Ellboda, ridskolan, slottet och bron in mot Vaxholm. Då får dessa stollar mindre vatten på sin kvarn.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Soptippsrakan utanför Hässleholm har tydligen också förvandlats till någon form av drag race strip vissa kvällar i veckan om man ska dömma av ljudet som kommer därifrån.Dom ska kanske passa sig för bonden en bit uppåt vägen för han drar sig nog inte från att parkera traktorn mitt på rakan om det går för långt när han tidigare under åren ryckte upp vägverkets skyltar som sattes på hans mark. :crash

Är det Stoby-rakan som det var längre tillbaka? Hamnade i nåt där från "målgångsänden" när mitt körkort var nytt. Min närvaro var inte önskvärd och det tog ett tag innan jag kopplade vad som stod på. En arg Chevelle med slicks förklarade det hela alldeles ypperligt, fina toner för en vilsen lantis.

Soderd

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Crf250
Det var inte så att nån stockholmare la ned för mycket å det rann ut lite i kurvorna?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min gissning är, för jag vet att det finns fä som kastar ut grus, att de tror det funkar som fartsänkare men glömmer eller inser inte att det är ett potentiellt mordvapen...

...Den de retade upp sig på har ju för länge sen kört därifrån.

De är väl som likgiltighetsförövare är mest, som Tingvall.
Mjo, Du har nog inte helt fel i Din analys och förövaren är så pass förblindad av vrede över "plastraketerna" att personen bortser från den logiska konsekvensen att tilltaget med största sannolikhet inte drabbar förövaren utan "tredje man" eller i vart fall helt andra individer än den som fick bägaren att flöda över.

Tydligen är det inte bekräftat att det ÄR medveten spridning av grus, det kan visst även vara en misslyckad reparation av stödremsan.

Men precis som Alatalo skriver, finns det all anledning för oss som fördömer reaktionen att reflektera över vad vi anser om våra "hojbröders" tilltag att provocera fram reaktionerna från kringboende genom att, i skydd av visirets anonymitet, fortsätta att stå på genom bebyggelse trots att liknande reaktioner förekommit tidigare. Är verkligen en skryttid för polarna på allmän väg något som får kosta i princip vad som helst? Är det ett beteende som någon av oss vinner på? Är det ett rimligt pris, att någon annan som njuter av sträckan ska behöva riskera invaliditet eller död på grund av missriktade reaktioner bara för att jag "inte har en bana" runt knuten men ändå vill skryta med uret som bevis?

Personligen har jag svårt att tycka det. Och därför kan jag ha förståelse för att folk i allmänhet håller "sekundjägarna" för lika goda kålsupare som "grusspridarna". Jag håller inte med, men kan förstå resonemanget. Bägge handlingarna andas i högre eller lägre grad avsaknad av empati, konsekvensanalys och medkänsla.

Sedan, och detta är verkligen att kasta in brandfacklor i debatten, är jag inte så säker på att Tingvall förtjänar att benämnas i detta sammanhang. Karln gör förmodligen så gott han kan och en del har nog varit positivt, men får ofta klä skott för och försvara en rigid inställning hos andra, mer anonyma tjänstemän. Jag har däremot svårt att se karln i rollen som sekundjägare liksom med spaden i högsta hugg bredvid skottkärran...

Mina 2p, snart kommer jag ändå att få på skallen som pastor eller MoRaltJErrINg!!!!1111 :brinnerup

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tydligen är det inte bekräftat att det ÄR medveten spridning av grus, det kan visst även vara en misslyckad reparation av stödremsan.
Det är inte så att de helt enkelt har fyllt på kantutjämningen?

Vår/försommar samt ibland på sensommaren brukar de fylla på med grus i kurvorna på småvägarna häromkring. Inte på asfalten naturligtvis, utan där bilarna genat och kört bort grus så att det blir en hög kant där asfalten slutar. Oftast i innerkurvorna.

Det är rejält med grus som fylls på i kanterna och eftersom bilarna fortsätter gena så hamnar en stor mängd av detta grus på vägen i kurvan. I princip blir de vägarna okörbara i högre fart än styrfart (läs laglig hastighet) under ett par veckor tills överflödet körts bort.

Men bara man låter bli att låsa blicken på gruset på asfalten och istället kikar i vägkanten så är det ganska lätt att se att vad orsaken till gruset är och att det inte är någon illasinnad spadbonde som gjort det (fast det kan det ju vara ändå iofs).

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Verkar stört men.. va ett förbannat tjat om bogesund. Är det det ända stället i hela världen att köra på? Stackars er isånafall ��

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Det är inte så att de helt enkelt har fyllt på kantutjämningen?

...Men bara man låter bli att låsa blicken på gruset på asfalten och istället kikar i vägkanten så är det ganska lätt att se att vad orsaken till gruset är och att det inte är någon illasinnad spadbonde som gjort det (fast det kan det ju vara ändå iofs).
Ja, så förstod jag i alla fall den utsaga från en erfaren motorcyklist jag tog del av tidigare i dag. Det blev en hel del beröm öst över region väst förra veckan, för deras sätt att förstärka stödremsan med bitumen och på så sätt få den att ligga kvar. Låt oss säga att region mitt inte lyckats fullt lika bra med Bogesund, enligt min källa... :)

Men Du, är inte stödremsan den fyllning som ligger närmast asfaltkanten på en väg och nästan i nivå med ök asfalt? Då borde det väl vara samma sak som det Du kallar kantutjämning? Eller har jag fått det om bakfoten (nu igen)?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mjo, Du har nog inte helt fel i Din analys

Naturligtvis inte, pastor Jansson. Har ni läst mina tidigare inlägg, förutom de mer regionalt avvikande? De torde inbegripa också de reservationer ni så förtjänstfullt ånyo lyfter fram.

Fridens

Edit;

Stiligt inlägg förresten!:tummenupp

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Naturligtvis inte, pastor Jansson. Har ni läst mina tidigare inlägg, förutom de mer regionalt avvikande?...
Förvisso, det var väl mer Tingvall-grejen som fick mig att citera just Dig. Sedan eskalerade det hela väl i någon form av tungotal... ;)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja, så förstod jag i alla fall den utsaga från en erfaren motorcyklist jag tog del av tidigare i dag. Det blev en hel del beröm öst över region väst förra veckan, för deras sätt att förstärka stödremsan med bitumen och på så sätt få den att ligga kvar. Låt oss säga att region mitt inte lyckats fullt lika bra med Bogesund, enligt min källa... :)

Men Du, är inte stödremsan den fyllning som ligger närmast asfaltkanten på en väg och nästan i nivå med ök asfalt? Då borde det väl vara samma sak som det Du kallar kantutjämning? Eller har jag fått det om bakfoten (nu igen)?
Jepp den jag menar. Kan mycket väl heta stödremsa, jag hade bara inget bra ord för det så jag körde med kantutjämning (kantnivåjustering med grus).

Just de vägar jag är van att det ligger grus på fyller de ut med rent lösgrus. Skulle gärna se någon form av bindemedel så man slipper se ut som bambi på hal is när man kör repa och upptäcker att de nyligen fyllt på.

Jag är inte helt hundra men jag tror det är region mitt (via Peab) som ansvarar för vägarna i fråga.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förvisso, det var väl mer Tingvall-grejen som fick mig att citera just Dig. Sedan eskalerade det hela väl i någon form av tungotal... ;)

Nja, Tingvall får nog stå kvar som portalfigur för en synnerligen vissen människosyn. Hans utspel har inte nämnvärt varit till hans fördel, senast i debaclet med E4-an. Han drar på en avsevärd humanitär skuld.

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag var där och såg och det kan vara så men måste man fylla upp till samma nivå som asfalten ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Är det månne "Galne Dansken" du åsyftar? Han skrev detta i SMCs betydligt kortare tråd i ämnet men jag såg det inte förrän idag. Styrker möjligen i någon mån mitt antagande om att det inte med nödvändighet är en kallhamrad sadist som varit i farten, utan att det rör sig om ett mediokert utfört arbete. (Låter var och en ha sin uppfattning om vilket epitet Trafikverkets beslutsfattare sorterar under):

"Hej,
det var inte borttagit runt lunch idag måndag - men, det mesta var körd bort - redan söndag eftermiddag.

Det är INTE någon privat person som har lagd grus över hela Bogesund, som det indikeras i polisanmälan.
Det rör sig om 3 kurvor, vart givetvis Trafikverket/entreprenör har sökt att bättra stödremsen. Alla 3 kurvor är ställen vart bilar har körd stödremsen bort tidigare.
Tyvärr är lagrings försöket med dålig effekt, eftersom det bindmedel som var iblandad inte fungerade! Varför stödremsen kördes upp på vägen väldig fort.

SMC har självfallet påtalat detta för Trafikverket, så även att inga varningsskyltar fanns på plats någonstans."

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Är det månne "Galne Dansken" du åsyftar?...
Jupp. Huruvida det där med "erfaren" mc-förare i mitt tidigare inlägg är relevant får väl var och en avgöra, men enligt en mail var det tydligen ganska lätt att avgöra att det var en misslyckad lagning och inte ett medvetet sabotage. I avvaktan på utredningsresultat valde jag att tona ner uttalandet något men visst torde väl Jesper kunna se skillnaden...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jupp. Huruvida det där med "erfaren" mc-förare i mitt tidigare inlägg är relevant får väl var och en avgöra, men enligt en mail var det tydligen ganska lätt att avgöra att det var en misslyckad lagning och inte ett medvetet sabotage. I avvaktan på utredningsresultat valde jag att tona ner uttalandet något men visst torde väl Jesper kunna se skillnaden...

Vem vill ifrågasätta en dansk, som är galen...och dansk?:hihi

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
I dag var jag uppe i Roslagen och där såg jag ett större antal grusfyllningar lika som Bogesundsvägens så det är nog vägverket som håller på

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag var också och snurrade norröver och körde bogan i riktigt lugn mak.

Var sugen att stanna och ta bild på grus-strängarna. Uppenbart sabotage, helt annan färg/storlek på gruset ligger i fina strängar ute i väggrenen som sedan är uppknuffat på vägen.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Om man skulle pruttestera mot sabotaget .... puttra Bogan på ettan UTAN db killers

eller helt enkelt somna om i soffan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...