Någon har loggat in på min mail, vad göra?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fick meddelande häromdagen att ip: 81.235.52.239 från Ryssland hade loggat in på min mail. Jag har bytt lösenord på mailen, men finns det något annat man kan/bör göra?

Går det på något sätt att ta reda på vad syftet med denna inloggning är? Är det att sprida skräpmail så är det inte hela världen, är det att kapa mina personuppgifter eller konton så är det mindre bra..

Alla hjälp mottages tacksamt :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Byt lösenord på allt som är kopplat till den mailen.

Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Om du har Gmail så kan du använda funktion verifiera via sms en kod till din telefon.
På så sätt kan du se om någon försöker logga in på annan dator en din egna.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gaaah, det är ju ALLT med andra ord..... Har ju dessutom teflonminne så jag har samma lösenord på nästan alla ställen och kommer dessutom inte ihåg hälften av alla ställen jag behöver ändra på.

Hatar alla jävla lösenord som ska vara 14 tecken långa, innehålla versaler, siffror, specialtecken och din mormors vikt som nyfödd :huvet

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Då känns det som att lösenordsdatabas är the grej för dig. Jag kör personligen med KeePass som synkar via valfri molntjänst som google drive/dropbox/onedrive etc. Bara att komma ihåg huvudlösenordet så låter du databasen ordna resten med unika lösenord till varje tjänst.

För den som litar på att molntjänster håller vad de lovar så finns det ju helt molnbaserade såna tjänster också, t.ex. https://lastpass.com/sv/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Bara att hålla tummarna för att det inte går att få tag på något betalmedel på någon av tjänsterna som har samma lösenord då. Typ någon sida som sparar kortnr, PayPal eller något annat sätt att beställa saker på nätet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. Om dom använder din mail till att sprida spam så finns risken att din adress hamnar med i diverse spamfilter vilket kan bli lite problematiskt för dig. Men det är ju inte så mycket att göra åt nu.
Däremot som någon skrivit tidigare. Gå in på alla ställen där du använder samma lösenord och byt det.
Samt byt lösenord på alla ställen där du fått bekräftelse på kontoskapande via den mailen.

Teoretiskt sett kan du ju genom att ha haft tillgång till din mail grejat inloggningar på flera ställen som är kopplade till din mail. Dvs gå in på exempelvis paypal och klicka i att man glömt lösenordet och sedan får man ett mail för att återställa och sätta nytt lösenord och sedan kan dom handla saker i ditt namn.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har tagit bort paypal kontot, skaffat nya mailadress med nytt lösenord som jag sedan använt för att ändra mina inloggningsuppgifter på cdon, dustin, ticnet osv..

Det jobbigaste är ju alla mail som ligger i min "gamla" mail, har haft den i runt 18 år så den är full med bilder, dokument, konversationer osv...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har tagit bort paypal kontot, skaffat nya mailadress med nytt lösenord som jag sedan använt för att ändra mina inloggningsuppgifter på cdon, dustin, ticnet osv..

Det jobbigaste är ju alla mail som ligger i min "gamla" mail, har haft den i runt 18 år så den är full med bilder, dokument, konversationer osv...

Du har inte någon funktion för att exportera mailen från den? Annars kanske det går att plocka ut dem med en POP3/IMAP-klient?

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Du nämner ju inte vilken mail du har sen tidigare, men om du kör Gmail eller Outlook så känns det onödigt att skapa en ny adress. Om du bara byter lösenord, säkrar upp med tvåfaktorsautentisering och ser till så att någon inte skrivit in en annan återställningsmail (för glömt lösenord osv) så är ditt gamla konto precis lika säkert som ditt nya.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Fick meddelande häromdagen att ip: 81.235.52.239 från Ryssland hade loggat in på min mail.

Lite bakgrundskoll:
  1. Vad har du för mailleverantör?
  2. Exakt vem fick du detta meddelande ifrån?
  3. Var det ett mail?
  4. Vad står i så fall i headern på mailet?
  5. Fanns det någon länk till något, till exempel för återställande av lösenord?
  6. Klickade du på den eller gick du in på mailen på 'normalt' sätt?
  7. Funkar mailen nu?

Får man ett mail från någon man inte känner om att det är något problem med något är det i 9 fall av 9(avrundat till heltal) bluff och båg.
:fakta

Mvh
E

edit:
IP 81.235.52.239 är Svensk/Skanova/Telia btw.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
lite ot kanske men ett bra tips om man har teflonminne och inte vill använda massa appar å kraffs för att komma ihåg sina logins

har även jag teflonminne och löst det på så sätt att jag har samma password på typ alla olika sidor ... MEN dom 3 sista tecknen (3 bokstäver) har jag lite olika på ... funkar för mig

typ som password : o-T43gFKUK
o-T43gFkUk
o-T43gFkuk
ja du hajjar säkert principen ... brukar bra bli ett eller två försök så kommer man in på den önskade loginen , samt antagligen lika säkert som att ha helt olika passwords

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
De är nog inte ute efter att skicka spam från din mail, spoofa en mailadress behöver man ingen access för. Troligen ville de åt information OM dig från maillådan. Byt lösen, logga på och kolla om det ligger något mail i lådan som en ev skummis kan vilja använda.

Hittar du inget skumt är det bara köra vidare. Byt dock lösen på alla ställen där du använder mailadressen och framför allt om du har samma lösen på dom som till mailen....

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör med Hotmail, har haft samma mail i drygt 20år så det finns all möjlig info om mig där. Personnummer osv..

Har nytt konto som ska börja användas ist och har bytt inloggning på alla ställen jag kan komma på.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det var inte så att du själv loggade in från en annan plats? Ny mobil, polares dator, internet café, etc?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag flög över Europa och utnyttjade flygplanets WiFi och loggade in på min mail via telefonens app vilken inte fungerade där och då av någon anledning. Oerhört seg och långsam uppkoppling. Testade att istället logga in via mobilens webläsare istället även gick för långsamt så jag gav upp.

När jag kommer hem och loggar in på min mail får jag varningar att någon har försökt logga in i Tyskland (där jag flög över). Det var så klart undertecknad.

Vid ett annat tillfälle fick jag dock en varning (från mailoperatören) att någon försökt logga in från Brasilien och till saken hör jag hade en vän som var där just då som jag hade mailkontakt med. Han lånade uppkoppling någonstans. Tänkte att någon där kanske snappat upp adressen på något sätt så jag bytte lösenord. Har aldrig haft problem igen efter det.

Jag hade bytt lösenord och kollat så att någon inte har varit inne och ändrat/lagt till återställningsadress.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år