Någon med tele2s IP-Telefoni

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har IP-telefoni via Tele2. Dosan heter Vood322.
Jag har 10/10 Bredband med dynamisk IP-adress. Jag har fiber in i lägenheten, en nätverkskabel till telefonidosan och nätverkskabel vidare från telefonidosan till datorn.
Jag har ingen router eller annat.

Problem är att den går inte söka på DC för inga resultat visas, Jag har provat att koppla förbi telefonidosan med en adapter och då fungerar det utan problem så det är telefonidosan som är problemet.
Jag har fått reda på att dosan har inbyggd brandvägg, jag vet hur jag loggar in på telefonidosan men jag har absolut ingen aning om hur man stänger av brandvägen där. Jag har provat självklara saker som att leta efter "Disable firewall" och liknande utan resultat.
Den enda jag vet är att det går inte att brygga dosan pga att jag har dynamiskt IP (har provat)

Jag har pratat med tele2s supoport men dom supportar inte konfigurering av dosan, jag har fått manualen i *.pdf men är inte tillräckligt kunnig inom detta för att klura ut det.

Är det någon som har samma och kan förklara hur och var jag skall ändra?

förmodligen agerar din telefonidosa router för att kunna dela IP med din dator.

Om du tilldelas flera IP-adresser av din ISP, så kan du sätta en switch från ditt bredbandsjack och sedan koppla in dator och telefoni i switchen, och således inte kolla din dator "via" din telefonidosa.

Annars måste du någ försöka konfigurera din telefonidosa så den portforwardar för DC eller om både DC och din dosa stödjer uPnP, så borde du försöka aktivera det.

Ett annat alternativ är att köpa en egen router som du kan konfiguera så den stödjer DC, eller har bra uPnP-stöd. Då kopplar du in både dosa och dator direkt till routern, det borde fungera lika bra, tror jag. Problemet då är väl dock att telefonin inte kan få korrekt QoS (prioritet över annan trafik) varpå vid hög belastning på din lina så kommer telefonen inte fungera tillfredställande.

Jag kan tyvärr inte ge dig nåt annat råd än: Byt bort!

Fy fan för IP-telefoni. Hade det tidigare. Trots REDIGA ansträngningar gick det ofta inte ringa hit, inte ringa ut till fler än en specifik operatör, gick inte ringa betalnummer.
Folk ringde ens mobil och trodde att man inte var hemma, eftersom man inte svarade i telefonen. Problemet var bara att det gick fram signaler i deras lur, men inte här.

Det är sinnessjukt hur en så gammal uppfinning som telefonen kan fungera så oerhört dåligt. De har ju haft sina år på sig för att fixa skiten.. :mad:

Har inte personligen IP-telefoni men vet andra som använder det, och också just tele2. De har inte upplevt de problem du beskriver.

Fördelen med IP-telefonin som tex tele2 (där det faktiskt går över internet) erbjuder är att du kan ta med dig din dosa till valfri internetuppkoppling och därmed också ta med dig ditt nummer. Det går inte med tex BBB som bara kör det på ett separat nät. Fördelen där är dock att den trafiken har prioritet varvid du inte blir beroende av olika peeringproblem på nätet.

Just problemen med prioritet är väl det stora bekymret med IP-telefoni idag. Men man ska inte förkasta en teknik som miljontals människor använder bara för att man själv har en dålig erfarenhet av det. Det är ju ingen vidare empirisk studie du har gjort, eller hur? :)

Har inte personligen IP-telefoni men vet andra som använder det, och också just tele2. De har inte upplevt de problem du beskriver.

Fördelen med IP-telefonin som tex tele2 (där det faktiskt går över internet) erbjuder är att du kan ta med dig din dosa till valfri internetuppkoppling och därmed också ta med dig ditt nummer.

Finns förstås även nackdelar som tex tillgänglighet och bristande användbarhet.

Last edited:

Fördelen med IP-telefonin som tex tele2 (där det faktiskt går över internet) erbjuder är att du kan ta med dig din dosa till valfri internetuppkoppling och därmed också ta med dig ditt nummer. Det går inte med tex BBB som bara kör det på ett separat nät. Fördelen där är dock att den trafiken har prioritet varvid du inte blir beroende av olika peeringproblem på nätet.

Just problemen med prioritet är väl det stora bekymret med IP-telefoni idag. Men man ska inte förkasta en teknik som miljontals människor använder bara för att man själv har en dålig erfarenhet av det. Det är ju ingen vidare empirisk studie du har gjort, eller hur? :)

Mja, jag hade BBB. Jag har faktiskt pratat med två till som hade BBB's IP-telefoni samtidigt som jag. De hade samma problem, och var lagom lyckliga över det. Plus att man måste hosta upp 1200 spänn för att kunna koppla sig tillbaka på det gamla nätet igen, vilket dom "glömde" nämna hos BBB.
Jag är medveten om att det detta lär vara en intidividuell sak, but there you have it. Jag ger en beskrivning av IP-telefoni som jag upplevt det. Finns inte så mycket mer jag kan göra i ärendet än att säga som det var.

Last edited:
förmodligen agerar din telefonidosa router för att kunna dela IP med din dator.

Om du tilldelas flera IP-adresser av din ISP, så kan du sätta en switch från ditt bredbandsjack och sedan koppla in dator och telefoni i switchen, och således inte kolla din dator "via" din telefonidosa.

Annars måste du någ försöka konfigurera din telefonidosa så den portforwardar för DC eller om både DC och din dosa stödjer uPnP, så borde du försöka aktivera det.

Ett annat alternativ är att köpa en egen router som du kan konfiguera så den stödjer DC, eller har bra uPnP-stöd. Då kopplar du in både dosa och dator direkt till routern, det borde fungera lika bra, tror jag. Problemet då är väl dock att telefonin inte kan få korrekt QoS (prioritet över annan trafik) varpå vid hög belastning på din lina så kommer telefonen inte fungera tillfredställande.

Att sätta som en hub menar du från väggen skall den förgrena sig till två uttag, ett till dosan och ett till datorn? Fungerar det så är det ju en smart lösning.

Btw så aktiverade jag DMZ efter att ha läst om det på något forum. Nu kan jag söka och få fram sökresultat samt folk kan ladda från mig men jag kan själv inte ladda ner :rolleyes: känns som att snubbla på mållinjen :confused:

Att sätta som en hub menar du från väggen skall den förgrena sig till två uttag, ett till dosan och ett till datorn? Fungerar det så är det ju en smart lösning.

Btw så aktiverade jag DMZ efter att ha läst om det på något forum. Nu kan jag söka och få fram sökresultat samt folk kan ladda från mig men jag kan själv inte ladda ner :rolleyes: känns som att snubbla på mållinjen :confused:

DMZ möjliggör att forwarda alla portar till en enskild dator på ditt nätverk, vilket då skulle lösa ditt problem (förutsatt att du angav rätt intern IP-adress) men att du sedan inte kan ladda ner från andra är ju lite märkligt.

En hub/switch fungerar som sagt om din internetleverantör delar ut flera IP-adresser (bla BBB gör det), men en del delar bara ut 1 IP-adress (tex Telia, Comhem mfl) för att inte tala om alla som ger statisk IP-adress (bla TDC).

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back