Någon med Yamaha Power Insurance via LF?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sålde precis min FZ6 Fazer -04. När jag köpte den var den en klass 5 hoj och jag betalade 5900 hel/hel (35 år, hojkort sedan 1992, zon 2, full bonus, inlåst om natten, full utrustning mm). Nu ringde min köpare med gråten i halsen (nåja) och han hade fått infon från LF att "jamen, det är ju en klass 7 cykel och ja...30 000 kr vill vi ha för en årsförsäkring" :va :va :kocko

Vad är det som hänt???? Någon som har liknande erfarenhet?

Känns ju som jag lurat killen trots att jag kan visa fakturorna jag betalat..

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
fazerfun skrev:
Sålde precis min FZ6 Fazer -04. När jag köpte den var den en klass 5 hoj och jag betalade 5900 hel/hel (35 år, hojkort sedan 1992, zon 2, full bonus, inlåst om natten, full utrustning mm). Nu ringde min köpare med gråten i halsen (nåja) och han hade fått infon från LF att "jamen, det är ju en klass 7 cykel och ja...30 000 kr vill vi ha för en årsförsäkring" :va :va :kocko

Vad är det som hänt???? Någon som har liknande erfarenhet?

Känns ju som jag lurat killen trots att jag kan visa fakturorna jag betalat..

Min erfarenhet är att Yamaha Power Insurance ligger högt kostnadsmässigt, och då har jag en klass 0 hoj, typ. Men, jag har gnällt lite till Yamaha och nu även LF efter att bollen skickats vidare dit, så jag återkommer när jag fått svar därifrån.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
sweborn skrev:
Min erfarenhet är att Yamaha Power Insurance ligger högt kostnadsmässigt, och då har jag en klass 0 hoj, typ. Men, jag har gnällt lite till Yamaha och nu även LF efter att bollen skickats vidare dit, så jag återkommer när jag fått svar därifrån.

Gör gärna det. Visserligen bor köparen i zon 1 (jag bor i zon 2) men 30 000 för en naken 600??

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
BMW S1000RR 2017
fazerfun skrev:
Gör gärna det. Visserligen bor köparen i zon 1 (jag bor i zon 2) men 30 000 för en naken 600??

Har köparen haft kortet i 5 år??? Om inte så får han inte en Power utan en vanlig MC försäkring från LF därav den stora skillnaden skulle jag tro...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tjena moss!

Köpte nyligen en FZ6S. Yamma Power Insurance via LF gav mig en premie på Ca 6000 hel/hel. Det är nog som det sägs i en kommentar, att köparen ej haft kortet i fem år eller är yngre än 24 år. Kan säkert vara sant att LF ligger högt i pris. Tog den av bekvämlighet, då allt ordades av återförsäljaren, plus att jag vet vad jag fått betala för tidigare hojar man haft i sin ägo. Jag är 32, A-kort utan begränsning sedan 1991, zon 2.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
I brochyren om Yamaha Power Insurance står det att den gäller cyklar med modellbeteckning VMAX, YZF och FZR.......
Men det kanske inte är så noga

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Nobody skrev:
Har köparen haft kortet i 5 år??? Om inte så får han inte en Power utan en vanlig MC försäkring från LF därav den stora skillnaden skulle jag tro...

Jo, men även andra f-bolag ger lägre premier efter 5 år... nu är en helt vanlig försäkring på If (helt utan rabatter) totalt per år ungefär 50% billigare än LF.

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
BMW S1000RR 2017
sweborn skrev:
Jo, men även andra f-bolag ger lägre premier efter 5 år... nu är en helt vanlig försäkring på If (helt utan rabatter) totalt per år ungefär 50% billigare än LF.

Jag vill också ha 50% billigare försäkring :rolleyes: Har Folksam just nu och får lägga ut 30 000:-/år för tillfället för en hel försäkring.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Tycker det fungerar bra med Yamaha Power Insurance. Betalar 6000 kr halv/hel, hade tidigare hel/hel och den gick på drygt 9000kr. Detta för en R1 -03, jag är 30 och bor i Umeå. Min sambo köpte en ny Fazer 600 fast med kåpa hennes preime skulle hamna på drygt 3000 kr hel/hel. Dessutom gäller trafikförsäkringen på bana, jag var noga med att kolla upp detta inför årsförfallodagen.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Nobody skrev:

Ja, det har han, sedan 1996

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Verkar som det har löst sig...han ringde i morse och det var helt nya bud (verkar ju ha järnkoll på LF :rolleyes: ). 7800 hel/hel landade det på så en viss skillnad får man ju säga.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Kollade runt lite igår på försäkringar. Yamahaförsäkringen via LF var dyrast :va

Brorsan kör honda och använder hondaförsäkringen via IF. Den verkar vara helt kanon. Yamaha har en del att "lära"

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Har fått svar från LF, de säger att kort tids körkortsinnehav samt boende i tätort påverkar premien uppåt.

Ingen direkt märkesförsäkring alltså, utan det vanliga köret.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
fazerfun skrev:
en trots att jag kan visa fakturorna jag betalat..
Om man köper en hoj så har man ju möjlighet att ringa runt bolagen med regnummret innan och kolla vad exakt den hojen hade kostat att försäkra. Det är ju knappast din skyldighet som säljare att kolla upp detta. Du vet ju bara vad den hade kostat på dig. Resten är ju hans problem. Han är väl inte så dum att han köper en hoj som han inte vet vad den kostar att försäkra på honom?
:va

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Power

Power Insurance verkar inte gälla på YZF R1 -04:a iallafall
Ringde idag,massa jäkla om o men att man ska minst ha 3 olika försäkringar hos dem.
Fick först beräknat en premie på power till 13396 kr hel/hel på en R1-04.
Sen vakna hon tydligen o sa nå det gäller inte Yamaha med beteckningen R1.
Hur har ni andra det?.

kruger

socio #4104
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SXF 250 -07, 999$ -03
R1 racer skrev:
Power Insurance verkar inte gälla på YZF R1 -04:a iallafall
Ringde idag,massa jäkla om o men att man ska minst ha 3 olika försäkringar hos dem.
Fick först beräknat en premie på power till 13396 kr hel/hel på en R1-04.
Sen vakna hon tydligen o sa nå det gäller inte Yamaha med beteckningen R1.
Hur har ni andra det?.

Konstigt jag har min försäkrad via Power Insurance. Är ju dock en 03:a jag har men det borde ju inte vara någon skillnad, R1 som R1 :va

/ Micke

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
Inte japanskt
Har försäkrat min Firestorm(...) med Yamaha Powerinsurance. Har dock haft andra försäkringar i LF samtidigt vilket kanske underlättade. Dock har de inte nåt enhetligt program för kostnadsberäkning....Fick räknat tre ggr och priset varierade mellan 10500 hel/hel till 24000 hel/hel.....Efter lite snack om lojalitet med kunden osv fick jag det lägre priset.... :) Dock inga problem att få hjälp när jag klotade i höstas.

Byter nog trots allt till IF/Honda till hösten.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka