Någon som äger en Succa GSR600?

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Hej.

Jag provade en Suzuki gsr600 igår och blev mycket positivt överaskad över hojen. Jag har letat efter ett bra alternativ som förstahoj till min fru och då hon är ganska kort i rocken har detta komplicerat sökandet, speciellt som jag vill köpa en hoj som också jag skulle uppskatta att köra (så får jag dubbelt nöjje :) )

Jag har haft ögonen på kawasaki er-6n/f ett tag men när jag provade gsren igår så började jag tveka om inte det skulle vara ett mer långsiktigt alternativ än kawasakin.

Finns det någon här som äger en gsr och som kan ge mig lite feedback efter att ha kört den lite längre än de 15 minuter jag testade hojen igår? Jag gillade ju det mesta, utseendet, chassit, bromsarna, instrumentering mm. Det enda som jag tyckte var trist var insprutningen som misslyckas med att göra av/på på gasen till en mjuk upplevelse men det skulle jag tro att man lär sig leva med. Jag menar jag kör ju en bmw idag och jag har ju lyckats lära mig leva med alla de 100 egenheter den maskinen har :)

Alla tankar är välkomna!!

Mvh Anders
 

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Prata vi om Nya 06 nu?

NyBumsad skrev:
2347681 Hej.

Jag provade en Suzuki gsr600 igår och blev mycket positivt överaskad över hojen. Jag har letat efter ett bra alternativ som förstahoj till min fru och då hon är ganska kort i rocken har detta komplicerat sökandet, speciellt som jag vill köpa en hoj som också jag skulle uppskatta att köra (så får jag dubbelt nöjje :) )

Jag har haft ögonen på kawasaki er-6n/f ett tag men när jag provade gsren igår så började jag tveka om inte det skulle vara ett mer långsiktigt alternativ än kawasakin.

Finns det någon här som äger en gsr och som kan ge mig lite feedback efter att ha kört den lite längre än de 15 minuter jag testade hojen igår? Jag gillade ju det mesta, utseendet, chassit, bromsarna, instrumentering mm. Det enda som jag tyckte var trist var insprutningen som misslyckas med att göra av/på på gasen till en mjuk upplevelse men det skulle jag tro att man lär sig leva med. Jag menar jag kör ju en bmw idag och jag har ju lyckats lära mig leva med alla de 100 egenheter den maskinen har :)

Alla tankar är välkomna!!

Mvh Anders

Prata vi om Nya 06 nu? Eller dom äldre?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Har du kollat nått på suzuki sv 650s annars? ska tydligen vara en trevlig hoj och lätt att sänka om det behövs..
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
kolla och provkör sv650 först också! grymmt mycket körglädje för pengarna och lätta att sänka om det skulle behövas.
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Robban skrev:
2348100 kolla och provkör sv650 först också! grymmt mycket körglädje för pengarna och lätta att sänka om det skulle behövas.

Hehe,, jag skall ju köra storebrorsan till 650in i helgen, sv1000s, för egen räkning, skulle ju vara gulligt att ha en lillasyrra till den i garaget förståss.. anledningen till att jag ratat den än så länge är ju att den är ett par cm högre än tex gsr:en och er-6:an. Frugan är mycket mån om att kunna få ner bägge fötterna i backen iaf till en början. Dessutom verkar det vara svårt att få tag i begagnade 03:eek:r eller nyare då jag inte är riktigt överens med den gamla bulliiga kåpan som den hade innan dess. Försäkringsmässigt ligger den väldigt lika gsr:en också så det behöver inte vara en avgörande faktor.


Ingen som har mer åsikter om gsr:en eller är rådande koncensus att jag bör glömma denna och sänka en sv650 istället?

Mvh Anders
 

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Arvidsjaur
Hoj
Ingen ännu...
Jag äger ingen, men brorsans sambo (hon är KORT ca 160) gör och hon har lånat ut den till mig vid ett flertal tillfällen.
Jag tog kortet i juni så min hojerfarenhet sträcker sig till hobbykörning på crossbanor :tummenupp

Jag har kört ca 40mil på GSR:en och är mycket imponerad av den, den flyttar skapligt på sig och går mycket stadigt.
Iofs det jag jämför med är Varadero 1000 som jag kört ca 80-90mil på och en kort testtur med en XT660X.

Jag kan rekomendera GSR:en!
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Honda CBF 600 med eller utan kåpa kanske? Ställbar sitthöjd ;)
Jag måste säga att GSRen är väldigt läcker, men jag köpte Hondan pga billig Honda-försäkring och halvkåpan. 78 hk räcker långt vill jag påstå.
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
GeFeldz skrev:
2349782 Honda CBF 600 med eller utan kåpa kanske? Ställbar sitthöjd ;)
Jag måste säga att GSRen är väldigt läcker, men jag köpte Hondan pga billig Honda-försäkring och halvkåpan. 78 hk räcker långt vill jag påstå.

Har Honda en märkesförsäkring? Jag skulle få betala 3700 för gsr:en på bilsport och mc under rådande förhållanden vilket jag tyckte var okay. Vilket bolag ringer jag för hondas märkesförsäkring för att få en uppfattning om vilken skillnad det skulle bli?

GSR:en är en förbannat snygg motorcykel, jag gillar ju inte nakna hojar egentligen, vill minst ha en halvkåpa men det är något speciellt över utseendet på gsr:en som inte ens jag kan motstå, och det roligaste är ju att min fru verkligen gillade den hojen. Det var första gången jag hört ett spontant -vilken snygg hoj- ifrån henne :)

Det verkar inte ha sålts många gsr:er dock med tanke på att det inte verkar finnas någon här som har ordentlig erfarenhet av just den hojen.

/Anders
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
NyBumsad skrev:
2350329 Har Honda en märkesförsäkring? Jag skulle få betala 3700 för gsr:en på bilsport och mc under rådande förhållanden vilket jag tyckte var okay. Vilket bolag ringer jag för hondas märkesförsäkring för att få en uppfattning om vilken skillnad det skulle bli?

GSR:en är en förbannat snygg motorcykel, jag gillar ju inte nakna hojar egentligen, vill minst ha en halvkåpa men det är något speciellt över utseendet på gsr:en som inte ens jag kan motstå, och det roligaste är ju att min fru verkligen gillade den hojen. Det var första gången jag hört ett spontant -vilken snygg hoj- ifrån henne :)

Det verkar inte ha sålts många gsr:er dock med tanke på att det inte verkar finnas någon här som har ordentlig erfarenhet av just den hojen.

/Anders
Anledningen till att många här inte har någon erfarenhet av modellen är nog för att det är en helt ny modell.

Hondas märkesförsäkring sköts genom if. Här har du priserna:

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Morsan har den här försäkringen på en CB600 Hornet -06 och hon betalar 4500kr helår/helförsäkring (Street 2 35+ i tabellen).

CBF600 är dock billigare att försäkra än CB600 Hornet. CBF:en skulle kosta 3400kr hel/hel om du är 35+. Dock är Horneten mer i samma klass (effektmässigt) som GSR:en.
 
Last edited:

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Fred00 skrev:
2350407 Anledningen till att många här inte har någon erfarenhet av modellen är nog för att det är en helt ny modell.

Hondas märkesförsäkring sköts genom if. Här har du priserna:

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Morsan har den här försäkringen på en CB600 Hornet -06 och hon betalar 4500kr helår/helförsäkring (Street 2 35+ i tabellen).

CBF600 är dock billigare att försäkra än CB600 Hornet. CBF:en skulle kosta 3400kr hel/hel om du är 35+. Dock är Horneten mer i samma klass (effektmässigt) som GSR:en.

Det är inte ofta man önskar man vore äldre än man är men med mc-försäkringar så är det helt klart så. Längtar tills jag fyller förtio och kan försäkra en sv1000s för dryga fyra tusen :) Är inte 35 än men fyller i vår dock så då kanske man kan räkna med att försäkra cbfen för 3400. Då skiljer det ju inte nämvärt till gsrens 3700 så det behöver vara en avgörande faktor. Då är iof sig den lilla detaljen att jag måste köpa gsren ny en större faktor att ta hänsyn till, då som du sa den är helt ny för i år och jag knappast kommer finna en begagnad.

Även om hojen är ny så tycker jag ändå att den borde lockat några att hosta upp stålar för en sådan så frän som jag tycker den är :)

/Anders
 

speed21

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
suzuki gsr600
Jag tog kortet i sommras och köpte mig en gsr600. Har kört runt 500 mil. Har inte mycket erfarenhet från andra hojar, provkört r6:a cb750 bl.a. Men jag är mycket nöjd med gsr:n. Att kolla på är den ju klockren, förutom baken, skulle bli bättre med mindre "stänkläpp".Skön att köra. Känns stadig och bromsarna biter bra, hyfsat klipp i den också... Tycker förövrigt att det är bra med cyklar utan kåpor, det håller hastigheten nere:)
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
tack för finfin info.

speed21 skrev:
2364797 Jag tog kortet i sommras och köpte mig en gsr600. Har kört runt 500 mil. Har inte mycket erfarenhet från andra hojar, provkört r6:a cb750 bl.a. Men jag är mycket nöjd med gsr:n. Att kolla på är den ju klockren, förutom baken, skulle bli bättre med mindre "stänkläpp".Skön att köra. Känns stadig och bromsarna biter bra, hyfsat klipp i den också... Tycker förövrigt att det är bra med cyklar utan kåpor, det håller hastigheten nere:)

Tackar för feadbacken! Kul också att höra att du är nöjd med den, jag tyckte det verkade vara en mycket trevlig hoj på de 15 minuter jag hade chans att prova den. Just nu verkar vi dock luta åt att köpa en sv650s om vi bara får vår lilla bil såld någongång. Men med tanke på hur många gånger vi svängt mellan olika hojalternativ till frun så hinner vi säkert byta hoj några ggr till innan bilen är såld :)

Mvh Anders
 

Bandittjej

jag vill inte ha vinter
Gick med
18 Jul 2006
Ort
(med röris) på landet
Hoj
Bandit 1200 S
Jag hade nog hellre tagit gsr istället för sv den har ju en hel del vibrationer jämfört med gsr.Både jag och min sambo har provat båda modellerna. Men jag valde en bandit stället den är inte så hög heller. Hm vi valde båda banditer:D
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Bandittjej skrev:
2366288 Jag hade nog hellre tagit gsr istället för sv den har ju en hel del vibrationer jämfört med gsr.Både jag och min sambo har provat båda modellerna. Men jag valde en bandit stället den är inte så hög heller. Hm vi valde båda banditer:D

Fast jag tyckte att gsren hade en del vibrationer i styret som inte var så angenäma, har ju inte kört sv650 bara sv1000 men den tyckte jag inte vibrerade så farligt.

En bandit kanske skulle vara något annars,, hur lång är du om man får fråga en kvinna det utan att vara oförskämd? Vad är det banditen har för exakt modellbeteckning nu igen?

Mvh Anders
 

Aragorn

Guest
Honda Hornet 600 är ett bra alternativ också.
Sadelhöjd 790 mm. Fick bra kritik i Bike nr 5 2006 (4 p mer än GSR:en). Kan bara hålla med om att den är väldigt lättkörd, smidig och rolig.
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
Fast jag tyckte att gsren hade en del vibrationer i styret som inte var så angenäma, har ju inte kört sv650 bara sv1000 men den tyckte jag inte vibrerade så farligt.

En bandit kanske skulle vara något annars,, hur lång är du om man får fråga en kvinna det utan att vara oförskämd? Vad är det banditen har för exakt modellbeteckning nu igen?

Mvh Anders

Har precis köpt en GSR och är jätte nöjd! Är 162 cm o når hyfsat ner....
 
Last edited:

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Veckans major-bump av egen tråd..

Hallå..

Frugan tog sitt efterlängtade kort i tisdags och lagom till detta snubblade vi över Suzukis höstkampanj vilket gjorde att vi fattade ett sådant där otroligt dåligt genomtänkt beslut och lade en beställning på en sprillans Suzuki GSR 600 med abs av 2008 årsmodell.

Nu är det bara att hålla tummarna att det blir en bra hoj för frun att växa med. Själv ser jag mycket fram emot att få denna som "bythoj" i garaget kan jag lova! Jag kan lova att frugan är rätt nervös just nu, det är ju en del att kräva att sätta sig på en sprillans hoj med ett körkort som bara är en vecka gammalt men det skall kännas att man lever ibland :)

Det verkar dock fortfarande tunt med sålda gsr:er i sverige för jag har inte haft lätt att hitta info/intryck om hojen utöver det som jag redan hittat sedan tidigare. De få som krypit fram och erkänts sig till gruppen av gsr-ägare verkar ju vara väldigt nöjda så vi får försöka hoppas på att vi också kan sälla oss till den gruppen.

Så nu finns det en fin kawasaki ER-5 till salu om någon skulle vara intresserad :)

/Anders
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top