Någon som är kunnig på Volvo? Frågor om 740.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Har spanat in en 740 GLT 16v från 89 som ser trevlig ut.
Varningssignaler är:
Sänkt (kapade fjädrar) 2 varv runtom (2½ bak?)
Börjat läcka avgaser. Mitt på röret. Skall ordnas med "några svetsloppor"

Bilen har gått en bit över 30.000 mil. Killen som säljer säger att en gubbe haft den tills för två månader sen och att anledningen att han säljer är att han har för många bilar.
Han låter reko och ärlig. Bilen är snygg och jag är väldigt intresserad men kapade fjädrar och läckande avgasrör med besiktning i november klingar dåligt i mina öron.
Hur göra? Åka upp och chansa på att killen är reko och att bilen går igenom besiktningen i november utan problem?
Någon som är bra på Volvo 740 får gärna skriva lite. Tråkigt att tjöpa en bil för 17k som sen inte går igenom besiktningen menar jag på. (och sen därför i princip blir omöjlig att sälja?)

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
17k för en gammal volvo tycker jag låter väldigt mycket. Du kan nog hitta en i bättre skick för 10000.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För 17000 kan jag fixa dig en helt orginal 740 GLT kombi som gått kring 10000 mil och jag känner ägaren sen starten. Utrustad med ny mp3 stereo, orginal larm eljusterbara backspeglar, bilen har sen ny haft överdragsklädsel monterad så orginalklädseln är mint condition. Ägaren bor i lomma om du är intresserad.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
17000kr för en Vovlo från 1989? :näsblod
Det är nog överpris skulle jag säga, sammt kapade fjädrar? Det luktar wonderbaun och Volvoraggare lång väg. Då är nog det där "läckande" avgasröret är nog ett "sport" avgasrör :hihi

30000 mil för en Volvo motor är nog lungt men tänk på resten av bilen. Elfel kommer att dyka upp och något i soppasystemet lär lägga av snart och behöva bytas. :fakta

Och varför vet jag allt det här? Jo ör jag har en kompis som är Volvoraggare på level 23. Alltså mega-fetting-vovlonörd. Då är det bara 740 som gäller :arsele

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
16 Ventilaren ska du se upp med... Oljeläckage på oljeläckage.. Toppackningar, balansaxlar som slamrar i motorn... Ge dig inte på den.

B234 som den motorn heter är mekanikerns värsta fasa, som det så fint heter på volvospråket.

...och som notis... en Volvo 850 för 17.000 som nån sa är heller inget att ha. 92 - 94 år modeller är för gamla och på tok för dyra att reparera. Dvs inte lönt att lägga pengar på. Ska du ha en bil som är pålitlig och stark oavsett miltal så satsa på en Volvo 940 98 års modell. Sväljer mycket i last och motorn bara går. 70-80.000 mil på en sån är bara inkörd...

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Ingen
AndreasNo skrev:
2419725 Nej jag kan inte hålla mig..

HAHAHAHAAHAHHAHAHAAHHAHA

Du skojar va?

När ska folk låta dessa bilar dö ut..snälla, låt dem dö ut!!

Jag och ett par kompisar lyckades iallafall döda en så sent som den här veckan:näsblod

Förövrigt tycker jag det är trevliga bilar, enda erfarenheten jag har av GLT 16v är att den drar otroligt mycket soppa. Och 17k för en 740 som inte är i toppskick är för mycket.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
akerstrom skrev:
2419762 Jag och ett par kompisar lyckades iallafall döda en så sent som den här veckan:näsblod

Förövrigt tycker jag det är trevliga bilar, enda erfarenheten jag har av GLT 16v är att den drar otroligt mycket soppa. Och 17k för en 740 som inte är i toppskick är för mycket.

Bra.. hade jag vare en ligist så hade min första prioritet varit attspringa runt o elda upp alla 240 o 740!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
17k så ska den vara i mkt fint orginalskick, nybesiktigad!!
740 är 80-talets mest klockrena bil

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Du köper ju inte en ny bil så...
tigrro skrev:
2419598 Har spanat in en 740 GLT 16v från 89 som ser trevlig ut.
Varningssignaler är:
Sänkt (kapade fjädrar) 2 varv runtom (2½ bak?)
Börjat läcka avgaser. Mitt på röret. Skall ordnas med "några svetsloppor"

Bilen har gått en bit över 30.000 mil. Killen som säljer säger att en gubbe haft den tills för två månader sen och att anledningen att han säljer är att han har för många bilar.
Han låter reko och ärlig. Bilen är snygg och jag är väldigt intresserad men kapade fjädrar och läckande avgasrör med besiktning i november klingar dåligt i mina öron.
Hur göra? Åka upp och chansa på att killen är reko och att bilen går igenom besiktningen i november utan problem?
Någon som är bra på Volvo 740 får gärna skriva lite. Tråkigt att tjöpa en bil för 17k som sen inte går igenom besiktningen menar jag på. (och sen därför i princip blir omöjlig att sälja?)

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Rikkard skrev:
2419640 Du kan få en 850 för de pengarna. Goare o åka i! Fem-cylindriga motorer låter jävla gott.

Jo men att påstå att volvos "femmor" låter gott är lite väl att ta i, en elektrolux dammsugare låter mer upphetsande än så.
Då ska du prova en Audifemma istället, där snackar vi både ljudupplevelse och styrka som heter duga! :fakta

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Starfighter skrev:
2421975 Jo men att påstå att volvos "femmor" låter gott är lite väl att ta i, en elektrolux dammsugare låter mer upphetsande än så.
Då ska du prova en Audifemma istället, där snackar vi både ljudupplevelse och styrka som heter duga! :fakta

Jo men om du jämför med B23 "vinandet" i en 740 så låter volvo femman gott.

Japps skrev:
2419671Volvo 940

Ja för det är ju en JÄTTE-SKILLNAD jämfört med 740!:tungan

Nej skämt åsido, jag gissar bara.

Last edited:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
jag har för mig att volvo 740 utav 89 årsmodell (elr va det 88:va ) är sveriges mest skrotade bil. vilket kanske betyder något?

själv hade jag satsat på en saab 900 turbo

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Köp den inte.....för dyr och dom är skit tråkig att köra....vil du absolut åka 740 så satsa på en turbo...helst års mod 90...dom e snyggast...och dom går d ju att få lite fart på oxå rätt lätt.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Dainese skrev:
2422477 Köp den inte.....för dyr och dom är skit tråkig att köra....vil du absolut åka 740 så satsa på en turbo...helst års mod 90...dom e snyggast...och dom går d ju att få lite fart på oxå rätt lätt.

Jag tycker IL Recyclings blåa containers är snyggast..

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...