någon som är polis?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
som läser det här kan väl vara snäll och svara på min undran?

ponera att en polisman inte är i tjänst (ledig) och ser mig göra något olagligt, tex kör om honom på motorvägen, när han kör sin privata bil i laglig fart, eller jag möter honom på bakslangen, ja etc etc.

att han kan ingripa är jag nästan säker på, vad gäller? ska ni ingripa, gör ni, får ni?

ja, en undran bara. ämnet kommer ofta upp i diskution och ingen vet att så här är det.

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
Finns väl något som heter "envars gripande" typ att du har väl rätt å gripa någon även att du är civil, men tror att det måste vara fängelsestraff för saken du gör för att nån ska få gripa dig. Är väldigt osäker på min sak här, men har vädrat min tanke iaf. :yoparty

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Som jag har förstått så får en polis ingripa på sin fritid om nöden kräver det!

didjik

Guest
Dom har samma rättigheter som du som privat person alltså dom får inte stanna dig! Du har inte någon skyldighet att stanna om det är någon förutom polisen som försöker stanna dig
Rätt mig om jag har fel men har hört det och det låter rimligt.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
ALLA får gripa en person som begår/har precis begått ett brott där fängelse finns med på straffskalan...

Men om poliser som inte är på arbetet får göra något speciellt har jag ingen aning om...

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Ta upp jakt i trafik gör dom väl knappast civilt?

ravenrs

rials
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Yamaha r6 -00
en polis i sitt eget län är skyldig att ingripa vid ett lagbrott!

dok utan för sitt län så ska han ingripa på brott som kan ge fängelse allså samma bestämelser som envars gripande.

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
2006 Zx6R
Tror inte det ligger i en ledig polis intresse att jaga folk som åker på bakhjulet.... jagar du pensionärer med skärbrännare kanske saken är en annan :lol så tror jag i alla fall

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
HenRRik skrev:
som läser det här kan väl vara snäll och svara på min undran?

ponera att en polisman inte är i tjänst (ledig) och ser mig göra något olagligt, tex kör om honom på motorvägen, när han kör sin privata bil i laglig fart, eller jag möter honom på bakslangen, ja etc etc.

att han kan ingripa är jag nästan säker på, vad gäller? ska ni ingripa, gör ni, får ni?

ja, en undran bara. ämnet kommer ofta upp i diskution och ingen vet att så här är det.

Jag är inte polis, men jag vet att en polis är "alltid" i tjänst och vill denne ingripa så är det helt upp till honom att göra det ena eller andra vid observation av brott. Ett ingripande skapar merjobb för denne i form av rapportskrivning mm.

Många poliser ser mellan fingrarna när de inte är i ordinarie tjänst. Men det är alltså helt upp till resp polisman.

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
didjik skrev:
Dom har samma rättigheter som du som privat person alltså dom får inte stanna dig! Du har inte någon skyldighet att stanna om det är någon förutom polisen som försöker stanna dig
Rätt mig om jag har fel men har hört det och det låter rimligt.

Att stanna någon i ev biljakt tror jag inte att de får. Men tex en snattare får de gripa.....

didjik

Guest
Matthew skrev:
Jag är inte polis, men jag vet att en polis är "alltid" i tjänst och vill denne ingripa så är det helt upp till honom att göra det ena eller andra vid observation av brott. Ett ingripande skapar merjobb för denne i form av rapportskrivning mm.

Många poliser ser mellan fingrarna när de inte är i ordinarie tjänst. Men det är alltså helt upp till resp polisman.

Men om han försöker stoppa dig när du kör hoj/bil (och gjort någon olagligt) hur ska du veta att dom är poliser som försker stoppa dig? det kanske är en psykopat (stavning) som ska mörda dig :tungan

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
didjik skrev:
Men om han försöker stoppa dig när du kör hoj/bil (och gjort någon olagligt) hur ska du veta att dom är poliser som försker stoppa dig? det kanske är en psykopat (stavning) som ska mörda dig :tungan

hehe...precis....Grundregeln är iaf att en polis alltid är i tjänst, men vart man drar gränsen när det gäller bedömmning av ett pågående brott har jag ingen aning om. Men gäller det biljakter (som jag skrev tidigare) så är man nog ganska försiktigt, eller väljer att inte ingripa.

Någon polis i forumet som kan räta ut våra frågetecken ??

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Matthew skrev:
hehe...precis....Grundregeln är iaf att en polis alltid är i tjänst, men vart man drar gränsen när det gäller bedömmning av ett pågående brott har jag ingen aning om. Men gäller det biljakter (som jag skrev tidigare) så är man nog ganska försiktigt, eller väljer att inte ingripa.

ja, precis.. det var det jag frågade efter =)

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Matthew skrev:

Jag har känningar och det som gäller är som någon skrev tidigare.

I sitt eget län = skyldig att ingripa även på fritid, men det görs givetvis inte alltid.

I annat län = får ingripa på fritiden

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
MattE. skrev:
ALLA får gripa en person som begår/har precis begått ett brott där fängelse finns med på straffskalan...

Men om poliser som inte är på arbetet får göra något speciellt har jag ingen aning om...

Poliser som inte är i tjänst har rätt att gripa dig, men det gör dom knappast, för du kan väldigt lätt komma undan i den frågan, då du kan hävda att du trodde att en galning jagade dig, eftersom dom inte har blåljus osv.

Envarsgrip kan varje person göra om du griper någon där det är fängelsestraff på straffskadan, dvs skadegörelse, sexuellt ofredande misshandel osv.

Så du kan vara lugn, en polis som inte är i tjänst har inte rätt att gasa gärnet efter dig pga att han måste ha tjänstebil med blåljus för att få bryta den givna hastighetsbegränsningen, pga att allmänheten kan komma till skada om dom inte ser att det är ett utryckningsfordon.

Dock som jag sa, så har poliser alltid SKYLDIGHET att ingripa vid grövre brott.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
NilleR1 skrev:
Så du kan vara lugn, en polis som inte är i tjänst har inte rätt att gasa gärnet efter dig pga att han måste ha tjänstebil med blåljus för att få bryta den givna hastighetsbegränsningen, pga att allmänheten kan komma till skada om dom inte ser att det är ett utryckningsfordon.

Det dar ar val anda BS? Jag har fragat ett flertal poliser just detta och svaret har alltid varit att de far bryta hastighetsgransen om situationen kraver det, oavsett om de pakallar fri vag eller ej.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Angel1000 skrev:
Jag har känningar och det som gäller är som någon skrev tidigare.

I sitt eget län = skyldig att ingripa även på fritid, men det görs givetvis inte alltid.

I annat län = får ingripa på fritiden

Nästan helt rätt :tummenupp
Skyldigheten att ingripa gäller endast brott som hör under allmänt åtal.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024