Någon som bromsat sin 08:as CBR 1000?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nån som bromsat sin eller har några siffror på den puffran, gärna original och om det är gjort modifikationer så speca gärna vad. Enligt akrapovic´s hemsida så h verkar ju dom ha bromsat 170hk standard :va

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Dom bromsade den i samband med nåt testi mc-folket. Den gav mer än utlovat 180,9 hk.

Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
När man bromsar ett fordon så är det alltid på bakhjulet. För att få effekt på veven måste man hänga upp motorn i en bromsbänk. Dessutom är effekt på veven helt ointressant. Det är vad som landar i gatan som gäller. Visst, kan ju vara intressant med effekt på veven OCH bakhjulet bara för att se hur mycket % i effektförlust det är på drivlinan. Det är som valuta. Du kan ha en miljard zimbabwedollar men om du bara får en limpa bröd för det så är spelar det ingen roll om det är en miljard eller tio :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dom bromsade den i samband med nåt testi mc-folket. Den gav mer än utlovat 180,9 hk.

Hu pålitlig är bänken? ;) De flesta bänkar verkar ju ha glädjemätare. Spelar ju mindre roll när man vill mäta före och efter men i det här fallet vore det ju intressant... Undra hur mkt de trycksatte burken med?

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Spelar det verkligen någon roll om den har 175hk eller 185hk??? :p

Det beror väl på om du har en jämn effektpuckel eller ej och vad du skall ha bågen till. Generellt sett nej. Däremot så vore det kul för intresseklubbens anteckningar för onödigt vetande. Själv är det nästan aldrig jag utnyttjar mina 136hk fullt ut ;)

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Det beror väl på om du har en jämn effektpuckel eller ej och vad du skall ha bågen till. Generellt sett nej. Däremot så vore det kul för intresseklubbens anteckningar för onödigt vetande. Själv är det nästan aldrig jag utnyttjar mina 136hk fullt ut ;)

Som du säger så om man verkligen är intresserad av prestandan så säger ju inte toppeffekten allt, det är bara en fingervisning.
5hk toppeffekt hit eller dit känns som det kvittar när man ändå ligger på 150hk+ :p Om man inte jagar hundradelar på banan då möjligtvis, eller behöver något att skryta med inför polarna ;)

Well well... sorry for OT :)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Det som kan konstateras är att Honda har kommit ikapp Yamaha, Suzuki och Kawazaki med 08:an. Det kan skilja mer mellan två hoj från samma fabrik än mellan två olika fabrikat.
Det är bara att ta vintern i anspråk och fila kanter i insug, smörja lagringar byta drivpaket och träna bort 10 kilo övervikt...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
...och träna bort 10 kilo övervikt...

Va i helvete! det går ju inte! TRIMMA/LÄTTA hojen äre ju som gäller, lättare prylar, mer pulver i motorn, lättare fälgar osv:yoparty
sen att fjädring o bromsar ska va bra också är en annan femma...

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Hmm, har för mig det var någon som skulle köra diet och ner på 90kg till våren :va :D

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Spelar det verkligen någon roll om den har 175hk eller 185hk??? :p
Men det är väl själva fan, klart det kvittar om det är 175 eller 185 för jag kan ändå inte använda all effekt på gatan eller banan.

Jag har haft tillgång till en 08:a som jag kört ca 200 mil med i sommar, nu är jag döle på min 06:a och ska byta till en 08:a. Den jag haft till mitt förfogande har varit utrustad med PC och slipon, och jag kommer inte att hinna köra 08:an så jag kommer inte att kunna jämföra mot original. Jag åker på en tripp till usa om en vecka och har då möjlighet att köpa billiga prylar, och det är där min fundering kommer in om det är lönt att köpa PC och bänka skiten eller om honda lyckats optimera den såpass från fabrik, med tanke på att akra helsystem bara gör 4 hk ?

och träna bort 10 kilo övervikt...

Jag är så jävla fit redan. :D

När man bromsar ett fordon så är det alltid på bakhjulet. För att få effekt på veven måste man hänga upp motorn i en bromsbänk. Dessutom är effekt på veven helt ointressant. Det är vad som landar i gatan som gäller. Visst, kan ju vara intressant med effekt på veven OCH bakhjulet bara för att se hur mycket % i effektförlust det är på drivlinan. Det är som valuta. Du kan ha en miljard zimbabwedollar men om du bara får en limpa bröd för det så är spelar det ingen roll om det är en miljard eller tio :)

Jag tycker att det lät mycket bara, med tanke på att honda anger effekten till 178hk i motorn så är det mycket att sen bromsa 180,9 även att bromsa 170 på bakhjulet är mycket om dom anger 178.

Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Precis, många svenska varvrekord är ju satta med 250 2t på 65-70hk! Å Mattias kör ju subfemmor på bulten med gamla 250 2t :fakta

Hej!

På vilka svenska banor har 250cc rekord?

Med lite tur blir det körning på midlanda på fredag, du är inte sugen att åka upp och köra där igen?

Thomas!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

På vilka svenska banor har 250cc rekord?

Med lite tur blir det körning på midlanda på fredag, du är inte sugen att åka upp och köra där igen?

Thomas!
Kollade lite snabbt, både Sviestad å Gelleråsen har blivit av med sina, men dom höll sig ganska länge, 2taktarna!

Jodå, helt klart, men på fredag åker jag på Anderstorp istället! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år