Det finns någonting som kallas tillverkningstolleranser, mäter du en annan R1-08 i samma bänk lämnar den garanterat andra siffror. När Motorad bänkade R1-08 på veven lämnade den 176hk*0,88 (12% effektförlust) = 154,88hk på hjulet. Inte så långt ifrån vad den R1-08 (grön skala) jag har med på mitt bänkpapper (151,21hk på hjulet)
Som jag nämnde tidigare så säger inte siffrorna så mycket, däremot kurvan och speciellt när man jämför två maskiner i samma bänk
Över till min hoj... räknar man på 180hk på veven och 12% effektförlust får du 158,4hk på hjulet och det är vad min lämnade. Honda uppger 178hk på veven. Ja jag är nöjd med siffrorna men ännu mer med kurvan som är i princip linjär
Jämför man kurvorna så ser man att bladen har ett över tag vid ca 7200rpm på ca 15hk och det över taget håller den hela vägen (10-15hk)
Appropå blade-08 vs. R1-08 så var vi ute igår jag och en annan R1-08 som gått ca 400mil (släppt lite mer i motorn) min blade hade gått 110 mil innan vi tog vår ca 35 mils runda. Min blade helt orginal. R1:an har akrapovic titan slip-on, kat-ersättare, PC3 och något lättad. Både lika mycket bränsle och båda förare ligger på samma vikt.
När det gavs tillfälle så gjorde vi några accelerations tester både på 2:an och 3:ans växel vid allt från 130-150km/h upp till väldigt fort
Jämnare cyklar accelerations mässigt får du leta efter, oerhört jämnt.
Även Roger och Tomas på Eurospeed här i Karlstad, deras meriter talar för sig själva. De är approved dynojet center och har bänkat otroligt mycket hojjar, speciellt liter maskiner som kör bla. ERF/ Rookie 1000 mm.
De uppger att man kan räkna med ca 12% i effektförlust från veven till hjulet, då gör jag oxå det