Någon som bromsat sin 08:as CBR 1000?

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Hu pålitlig är bänken? ;) De flesta bänkar verkar ju ha glädjemätare. Spelar ju mindre roll när man vill mäta före och efter men i det här fallet vore det ju intressant... Undra hur mkt de trycksatte burken med?
Vid bromsning i effektbänk trycksätter de ej luftburken.

Har den 180 i motor får du drygt 160 på hjulet.
Vilken procentuell effektförlust räknar du med då?

Lämnade in min blade för 100mila service och effekt mätning i torsdags.
Fick med en jämförelse mellan min blade och R1 -08, båda helt orginal.
Blade i rött:)
Honda uppger 178hk, räknar man med en effektförlust på 12% får du 178*0,88=156,64hk

Bifogat

• Blade-08 vs. R1-08 mini.JPG
    Blade-08 vs. R1-08 mini.JPG
    69.2 KB · Visningar: 308

Dark_Messenger

Guest
Rettor från 04-05 har omkring 180 kusar i motorn. Bänkpapper på dessa original utan modifiering ger drygt 160 på hjulet. Jag antar att det är ungefär likadant för alla fabrikat.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vid bromsning i effektbänk trycksätter de ej luftburken.

Lämnade in min blade för 100mila service och effekt mätning i torsdags.
Fick med en jämförelse mellan min blade och R1 -08, båda helt orginal.
Blade i rött:)
Honda uppger 178hk, räknar man med en effektförlust på 12% får du 178*0,88=156,64hk
Enl Moto Speed så är effektförlusten i drivlinan c:a 6-8%, det går inte att generalisera som så många gör. Det är bänkarna som skiljer sig mer sinsemellan än effektförlusten genom drivlinan. Din R1 08 skulle ju slängas på soptippen om man jämförde så generellt. Den får ju ett grymt tapp genom drivlinan....:confused:

Jag skulle personligen inte bänka en hoj som bara gått 100mil.

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Rettor från 04-05 har omkring 180 kusar i motorn. Bänkpapper på dessa original utan modifiering ger drygt 160 på hjulet. Jag antar att det är ungefär likadant för alla fabrikat.
Yamaha uppger 172hk för R1 04-05 på veven.
Bänkpappret jag la in ovan (gröna skalan) är på en helt org. R1-08 den däremot ska enligt Yamaha lämna 180hk på veven. Ur denna bromsbänk lämnar den 151,21hk på hjulet...

Enl Moto Speed så är effektförlusten i drivlinan c:a 6-8%, det går inte att generalisera som så många gör. Det är bänkarna som skiljer sig mer sinsemellan än effektförlusten genom drivlinan. Din R1 08 skulle ju slängas på soptippen om man jämförde så generellt. Den får ju ett grymt tapp genom drivlinan....:confused:

Jag skulle personligen inte bänka en hoj som bara gått 100mil.

Lugn i stormen å håll i trosorna:pannkyss
Ska förtydliga mitt inlägg... bänkpappret ovan visar min blade i röd skala och en, alltså inte min R1-08 i grön skala båda helt org. och gått 100mil. Båda är bänkade i samma bänk dessutom, mer jämförbar mätning blir svårt att få.
Sen att det skiljer siffer mässigt från bänk till bänk är de flesta medvetna om, däremot kan man se på själva kurvan ist.
Tittar du på min kurva, den röda så ser man att den är i princip linjär vilket är mycket bra.

Sen att du påpeka bänkning vid 100mil... Det är alltså inte en modifierings bänkning vi pratar om, enbart en effekt mätning utan större belstning. Vad är det för skillnad på att dra ur den utan tung belastning på vägen eller i bromsbänk?
Gjorde detta för att få jämför bara siffror iom att den ska preppas med helsystem, PC3, racefilter mm. Intressant att se skillnaden efter moddarna:)

Dark_Messenger

Guest
Yamaha uppger 172hk för R1 04-05 på veven.
Bänkpappret jag la in ovan (gröna skalan) är på en helt org. R1-08 den däremot ska enligt Yamaha lämna 180hk på veven. Ur denna bromsbänk lämnar den 151,21hk på hjulet...

Låter sjukt lite. Jag har sett bänkpapper på en stock nollfemma och det stod 161 på det vid bänkning men visst skiljer det på bänk o bänk. 10-15% bort från motoreffekten är väl normalt på de flesta moderna hojar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Låter sjukt lite. Jag har sett bänkpapper på en stock nollfemma och det stod 161 på det vid bänkning men visst skiljer det på bänk o bänk. 10-15% bort från motoreffekten är väl normalt på de flesta moderna hojar.

Jag tror nog Moto Speed vet vad de sysslar med, de är legender i branchen. Om de säger 6-8 %, så tror jag inte de missar med 100% felmarginal mot vad "folk tror":fatta!

Dark_Messenger

Guest
Har inte påstått att whatever inte kan sin sak och jag utger mig inte för att vara nån expert, men jag påstår att jag sett bänkpappar på 161 kusar på en nollfemma. :)

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har inte påstått att whatever inte kan sin sak och jag utger mig inte för att vara nån expert, men jag påstår att jag sett bänkpappar på 161 kusar på en nollfemma. :)

Det tvivlar jag inte en sekund på, men det är en helt annan diskussion::öl

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Om det inte spelar nån roll om du har 175 eller 185 hästar för att du, precis som de flesta av oss andra på SH, inte kan nyttja alla hästar ändå, så behöver du inte ha 4 stycken hästar till för x antal tusenlappar.
Ska du byta burk så ska du göra det för utséendets skull.

Hondan får mycket lovord, och jag tror du kommer ha fullt upp med den effektkurva som finns i den, trots va alla raceskribenter skriver...

Kolla gärna in Masterbiketesten i den nya tidningen Sporthojen, och i samma nummer har de en test av olika burkar till Gixxern, vilket ger en fingervisning av hur de påverkar 1000-kubikarna.

PP

.....Jag åker på en tripp till usa om en vecka och har då möjlighet att köpa billiga prylar, och det är där min fundering kommer in om det är lönt att köpa PC och bänka skiten eller om honda lyckats optimera den såpass från fabrik, med tanke på att akra helsystem bara gör 4 hk ?

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Det finns någonting som kallas tillverkningstolleranser, mäter du en annan R1-08 i samma bänk lämnar den garanterat andra siffror. När Motorad bänkade R1-08 på veven lämnade den 176hk*0,88 (12% effektförlust) = 154,88hk på hjulet. Inte så långt ifrån vad den R1-08 (grön skala) jag har med på mitt bänkpapper (151,21hk på hjulet)
Som jag nämnde tidigare så säger inte siffrorna så mycket, däremot kurvan och speciellt när man jämför två maskiner i samma bänk:tummenupp

Över till min hoj... räknar man på 180hk på veven och 12% effektförlust får du 158,4hk på hjulet och det är vad min lämnade. Honda uppger 178hk på veven. Ja jag är nöjd med siffrorna men ännu mer med kurvan som är i princip linjär:tummenupp

Jämför man kurvorna så ser man att bladen har ett över tag vid ca 7200rpm på ca 15hk och det över taget håller den hela vägen (10-15hk)

Appropå blade-08 vs. R1-08 så var vi ute igår jag och en annan R1-08 som gått ca 400mil (släppt lite mer i motorn) min blade hade gått 110 mil innan vi tog vår ca 35 mils runda. Min blade helt orginal. R1:an har akrapovic titan slip-on, kat-ersättare, PC3 och något lättad. Både lika mycket bränsle och båda förare ligger på samma vikt.
När det gavs tillfälle så gjorde vi några accelerations tester både på 2:an och 3:ans växel vid allt från 130-150km/h upp till väldigt fort:)
Jämnare cyklar accelerations mässigt får du leta efter, oerhört jämnt.

Jag tror nog Moto Speed vet vad de sysslar med, de är legender i branchen. Om de säger 6-8 %, så tror jag inte de missar med 100% felmarginal mot vad "folk tror":fatta!

Även Roger och Tomas på Eurospeed här i Karlstad, deras meriter talar för sig själva. De är approved dynojet center och har bänkat otroligt mycket hojjar, speciellt liter maskiner som kör bla. ERF/ Rookie 1000 mm.
De uppger att man kan räkna med ca 12% i effektförlust från veven till hjulet, då gör jag oxå det:tummenupp

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det finns någonting som kallas tillverkningstolleranser, mäter du en annan R1-08 i samma bänk lämnar den garanterat andra siffror. När Motorad bänkade R1-08 på veven lämnade den 176hk*0,88 (12% effektförlust) = 154,88hk på hjulet. Inte så långt ifrån vad den R1-08 (grön skala) jag har med på mitt bänkpapper (151,21hk på hjulet)
Som jag nämnde tidigare så säger inte siffrorna så mycket, däremot kurvan och speciellt när man jämför två maskiner i samma bänk:tummenupp

Över till min hoj... räknar man på 180hk på veven och 12% effektförlust får du 158,4hk på hjulet och det är vad min lämnade. Honda uppger 178hk på veven. Ja jag är nöjd med siffrorna men ännu mer med kurvan som är i princip linjär:tummenupp

Jämför man kurvorna så ser man att bladen har ett över tag vid ca 7200rpm på ca 15hk och det över taget håller den hela vägen (10-15hk)

Appropå blade-08 vs. R1-08 så var vi ute igår jag och en annan R1-08 som gått ca 400mil (släppt lite mer i motorn) min blade hade gått 110 mil innan vi tog vår ca 35 mils runda. Min blade helt orginal. R1:an har akrapovic titan slip-on, kat-ersättare, PC3 och något lättad. Både lika mycket bränsle och båda förare ligger på samma vikt.
När det gavs tillfälle så gjorde vi några accelerations tester både på 2:an och 3:ans växel vid allt från 130-150km/h upp till väldigt fort:)
Jämnare cyklar accelerations mässigt får du leta efter, oerhört jämnt.

Även Roger och Tomas på Eurospeed här i Karlstad, deras meriter talar för sig själva. De är approved dynojet center och har bänkat otroligt mycket hojjar, speciellt liter maskiner som kör bla. ERF/ Rookie 1000 mm.
De uppger att man kan räkna med ca 12% i effektförlust från veven till hjulet, då gör jag oxå det:tummenupp

Mmm.. 11-13% förlust från bakhjul till vev har ju varit en vedertagen faktor ända sedan man trimmade mopeder:).

Visst är dom där 6% förlusten genom drev kedja?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vid engelska tidningars, italienska, samt akrapovics mätningar, så ligger bakhjulshästarna på 165-170 bhp på hondan. Det rimmar jäkligt dåligt med en effektförlust på 12-15% med andra ord 25-27hkr. Det skiljer i mätmetod i bänken eller så har du fått ett sällsynt dåligt exemplar av hondan.
Men så länge du är glad så är jag glad. Hej och Tack!:hej :bow

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Vid engelska tidningars, italienska, samt akrapovics mätningar, så ligger bakhjulshästarna på 165-170 bhp på hondan. Det rimmar jäkligt dåligt med en effektförlust på 12-15% med andra ord 25-27hkr. Det skiljer i mätmetod i bänken eller så har du fått ett sällsynt dåligt exemplar av hondan.

Icke trycksatt burk eller trycksatt burk?, det finns många faktorer som kan spela in.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Finns mig veterligen bara en Dynobänk i Sverige som kan simulera fartvind/trycksättning? MP-Racing i Skåne, rätt mig om jag har fel. De övriga är väl mer konventionella. Vad jag har lärt mig är att man generellt inte kan/ska jämföra effekter mellan olika bänkar, däremot är en jämförelse mellan tex två hojar bänkade i samma bänk intressant.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

r6 -01 med kn och slipon 101

sxv 550 70hk

Båda i samma bänk som hulkomania.

Fick jag välja mellan en motorcykel med 175 eller 185hk skulle jag utan tvekan ta den med 185 även om jag inte kanske kan utnytja den i kurvorna men rakt fram behöver man ju bara gasa:tuttar

Alltid hört 12% förlust på driven

Trivs med bladen?

Bifogat

• DSC01763.jpg
    DSC01763.jpg
    73.7 KB · Visningar: 52
  • IMG_2438.jpg
    IMG_2438.jpg
    80.6 KB · Visningar: 50
Last edited:

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Mmm.. 11-13% förlust från bakhjul till vev har ju varit en vedertagen faktor ända sedan man trimmade mopeder:).

Visst är dom där 6% förlusten genom drev kedja?
Vidarbefodrar enbart andras kunskap som jobbar dagligen med detta, jag är bara en glad amatör med stort mc-intresse. Som sagt tidigare, säger de ca 12% så köper jag det:)

Finns att läsa på bänkpappret jag bifogade tidigare att det är SAE hk.
Har sett ett 20-tal SAE bänkpapper på org. blade-08 som gett mellan 155-159hk på hjulet. Med andra ord ligger min bra till (158,35hk på hjulet) och enbart gått 100mil vid mät tillfället (släpper mer och mer ur motorn)
Det finns andra bromsbänkar/mätmetoder som ger kalle anka hästar och räknar man på det så får du dina siffror...
Ex. Honda uppger 178hk på veven, du säger 165-170hk på hjulet=178*0,94(6% effektförlust)=167,32hk på hjulet.
Men som sagt flertalet ggr tidigare, kurvan är mer intressant än siffrorna.
De flesta vet att 2008 har bladen bäst register bland litermaskinerna.

Finns mig veterligen bara en Dynobänk i Sverige som kan simulera fartvind/trycksättning? MP-Racing i Skåne, rätt mig om jag har fel. De övriga är väl mer konventionella. Vad jag har lärt mig är att man generellt inte kan/ska jämföra effekter mellan olika bänkar, däremot är en jämförelse mellan tex två hojar bänkade i samma bänk intressant.
Just därför jag la med R1-08 på samma papper för att visa vilket stort övertag blade-08 har över R1-08:)

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
r6 -01 med kn och slipon 101

sxv 550 70hk

Båda i samma bänk som hulkomania.

Fick jag välja mellan en motorcykel med 175 eller 185hk skulle jag utan tvekan ta den med 185 även om jag inte kanske kan utnytja den i kurvorna men rakt fram behöver man ju bara gasa:tuttar

Alltid hört 12% förlust på driven

Trivs med bladen?

Har kört ca 150mil nu och är kanon nöjd, körde en kanon runda igår på ca 35mil. En runda som skulle passa din hoj ypperligt:tummenupp
Är ju van Hayabusa som du vet, den här har busans effekt fast 60kg lättare fulltankad:) samt så in i helvete mer körbar:)

Dark_Messenger

Guest
Det jag tycker är kul är att hynda äntligen lyckats få fram en riktigt potent maskin. Hade en blejd nollsexa för två hojar sedan som jag var väldigt nöjd med. Det ända som fattades med den hojen var som sagt det där lilla sista klippet i motorn. Effekten kom extremt linjärt samt mycket fint chassi, bromsar och kvalitetskänsla. Synd att jag skrotade den. :(

Vem vet, nästa hoj kanske blir en hynda igen nu när de styrt upp motorn?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har kört ca 150mil nu och är kanon nöjd, körde en kanon runda igår på ca 35mil. En runda som skulle passa din hoj ypperligt:tummenupp
Är ju van Hayabusa som du vet, den här har busans effekt fast 60kg lättare fulltankad:) samt så in i helvete mer körbar:)

Låter ju kul, servat min nu så kanske kan ta en tur någon dag igen.

Hörde en såndär blade på gotland iår och den var ju faktiskt helt underbar! KTM rc8 kändes som en moppe när man fått prova den.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år