Någon som har en p-biljett 10:30 Sthlm city? - Parkeringsböter

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Spara en 500 hundring för lite ledig tid?

Självklart. Hade gottat mig i "förlusten" för p-bolaget samtidigt som jag svept ned några kalla för de pengarna.

Hoppas nu någon ställer upp för en hojbroder.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Finns väl mycket att ifrågasätta angående hur mc får/inte får parkera i städer. Kan tycka att det är lite barockt att man kan åka på böter då man, istället för att ockupera en välbehövd p-ruta för bil, smyger undan mc-n på ngn outnyttjad yta. Parkeringar som har träd och därmed "döda" ytor exempelvis.

Hade en dialog i bästa sämja med en ömhetstörstande P-Lisa här i tätorten Malmö. Vi diskuterade en yta som enbart nyttjas som hundlatrin utan att vara avsedd därför och parkeringsproblemen i kvarteret är betydande. Ligger dessutom i anslutning till en fastighet som inte är kommunens, en 4-6 platser beroende på lämplig fördelning sett utifrån möjlig infart mm. Hursom, hennes råd var att avsiktligt felparkera på den ifrågavarande ytan - ta en bot - polisanmäla den - få saken prövad. Så gör ju kommunerna själva i många fall där tveksamhet råder.

Finns det någon koppling till trådämnet här då?

Tveksamt, men jag menar att om det är ett problem att platserna inte räcker, mopeder och annat skit ockuperar de få platser som finns och mc därmed tvingas ut på bilparkering där de bötfälls, tvingas ställa på ej avsedd plats och bötfälls kan det ju vara värt att åtminstone använda lappen i syfte att påverka de beslutande. Tillräckligt många som kan peka på samma eller liknande problem kan ju väck åtminstone viss opinion... Släng inte lappen mao...

Personligen hatar jag hela idén med att hyra parkeringsplatser vi själva bekostat iordningställandet av, bekostar skötsel av, platsen kan ha flera betalande utan att det ens står ett fordon där och vi får inte ens del av vinsten! Finns mer men det är en annan diskussion. Antagligen hade mina önskemål rörande parkeringsväsendets uppgifter och befogenheter varit svåra att tillgodose rent juridiskt, men det är inte det viktiga här. Parkeringsbot som inkomstkälla är en styggelse, P-vakterna ska se till att inte folk parkerar i gathörn, hindrar och annat enligt min inte alltför ödmjuka uppfattning.

Tack för ordet.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha