Någon som har erfarenhet av bussgods?

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Hej!

Jag har stora planer på att köpa min första hojj (gsx-r 1000 -02) i ronneby men jag bor i boden. Frågan är hur fan jag ska få upp den. Ska ta körkort till sommarn så köra är inte ett alternativ. Funderar på bussgods och det verkade billigt men jag undrar hur man ska "slå in" hojjen för att den inte ska pajja under flytten. Kanske man ska höra med flyttfirmor annars? eller bara hyra släp eller skåpbil/liten lastbil? Tiden är inget problem (har hela vintern på mig) bara det är säkret och relativit billigt. Tacksam för svar!

/Mvh Erik
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag skulle inte våga lite på att bussgods eller en flyttfirma behandlade hojen med samma försiktigthet som jag skulle ha gjort. Dessutom får du svårt att bevisa att eventuella repor eller sprickor uppstått under frakten. Jag skulle rekomendera att du hakade på en släpkärra på bilen och tog en helgs roadtrip.... Så hade jag gjort i alla fall...
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Jag skulle gjort som föregående talare. Tar inte så många timmar ner + upp, men ta med en kompis som du kan dela körningen med. Det blir lite slitsamt att sträck köra själv. Hade 3 kompisar som körde från Malmö o hit på 24h med släp, de höll 80km/h hela vägen...

Du får ju ett litet äventyr dessutom om du väljer att göra roadtripen! :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Ta bilen ner, hyr ett släp på statoil eller liknande och kör den hem. Lämna släpet på ditt närmaste statoil.
Eller flyg ner och hyr en lätt lastbil/skåpbil som du kan få lämna hemma (om det finns såna?)
Övernattning kan va att rekommendera.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Helt klart roadtrip med några polare! Och personligen skulle jag ta en skåpbil istället för släp. Då får du hålla lite högre hastighet :)
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Ingen erfarenhet av att skicka så stora saker med bussgods. Skinnställ, däck och mindre saker. Inget problem.

För att slippa "harva" med kärra upp och ned, kolla

http://www.thulerental.com/se/envag/depa.asp?meny=11

så behöver du bara köra släpet ena vägen.
Envägs med skåpbil är jag osäker på om det finns till Boden. Jag vet att Mabi har till Umeå.

Lycka till!
 

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Hej

Bussgods i söder har ingen möjlighet att frakt gods på mer än 40 kilo/kolli. Detta på grund av att de ej har bakgavelbussar. De måste isf lägga över det på DSV eller annat fraktbolag beroende på vilka avtal de har.
Om du inte redan gjort det så kan du ringa dom på 0457-126 20 och höra vad det finns för möjligheter.
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Bussgods i söder har ingen möjlighet att frakt gods på mer än 40 kilo/kolli. Detta på grund av att de ej har bakgavelbussar. De måste isf lägga över det på DSV eller annat fraktbolag beroende på vilka avtal de har.
Om du inte redan gjort det så kan du ringa dom på 0457-126 20 och höra vad det finns för möjligheter.

Japp jag har hört med dom och svaret var att dom fraktar bara åt företag. Så man måste alltså gå via bussgods ändå isf. Tack ändå!

Envägs med skåpbil är jag osäker på om det finns till Boden. Jag vet att Mabi har till Umeå.

Lycka till!

Ahh perfekt! Ska kolla upp det där med Mabi! Tack!

Tack till resten av svaren också!! Det blir nog som ni säger, antigen släp eller skåbil.. roadtrip alltså! :)
 

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Mockfjärd
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Bussgods sucks!!! Jag skicka gods hos dem men om det är fragile forget it!!! Du kan köra ner sen hyra en oneway slap (thulerental) därifrån. Jag bor i mitt dalarna och jag köpde min r6 i Ängelholm och hämtat en till i Vinslöv sen åkte hem. Vi åkte kl. 4:00 och var hem kl 2:00.......22 timmars resa men det tar minst 48 timmar för dig så plan on sleeping in the car :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bussgods lyckades slarva bort min ljuddämpare i en fyra veckor så personligen skulle jag inte anförtro dom någonting viktigare än dammråttor. Deras system för att spåra paketet var ett skämt vilket gjorde att dom inte ens var säkra på vilken terminal som det hade försvunnit...

Kvalitet kostar, även när det gäller transporter...
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Jag lät bussgods frakta upp min hoj från karlskoga förra vintern, den var dock utan köpor, du får ju packa om den själv om du vill. Packar du rätt så slipper du ju repor. Det var riktigt billigt och det gick fort.Tors->måndag.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top