Någon som har erfarenhet av X-lite och Shark hjälmar

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Sho!

Jag var nere i ava mc under sommaren och provade på några hjälmar, den som verkade passa bra va en X-lite X-602 large. Taggade ganska snabbt därifrån för de kändes hostila.

Kollade runt lite på nätet och hittade en hjälm som jag föll för direkt och för ett mycket bättre pris, Shark RSR2 V Absolute.

Är beredd på att beställa men varje gång jag funderar på att göra det så tänker jag på två grejer:
Large eller medium (enligt mätning av huvud så har jag medium)
Kommer den passa huvudformen

Så vet ni om dessa är sig ganska lika i form?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
X-lite e nog de bästa hjälmarna jag haft. Är inne på min tredje nu. Dock kör jag med toppmodellerna.
Prova dem.

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Grejen är att jag hittade sharken för 2000, helt i carbon, medans en x lite skulle kosta mig mer än 2000.

Helt ny premium hjälm för 2lax måste väl va en bra deal?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Haha de e ju just det som är dilemmat, får försöka ta mig ner till ava igen i värsta fall för att se om de har någon shark hjälm där :/

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Är det inte lite som äpplen och päron att jämföra en X-lite och en Shark?
X-lite är väl Nolans premiummärke medans Shark är ett snikmärke?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Haha kanske det, vet inte vad ni anser om sharks fast de har fått väldigt bra feedback och om man ska lita på youtubers så har de inget annat än goda ord för märket.

Jag tror att de flesta premiumhjälmarna är grymma, de gäller bara o hitta den mn gillar :)

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
När jag kraschade min arai i frankrike, blev det panik inköp av kruka i lokala butiken. 90€ för en shark!
Jag var nöjd med den, men köpte en arai så fort jag kom till Sverige. Min erfarenhet av shark billig,snygg och funktionell.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Måste tyvärr sno tråden lite och fråga KBC är det hjälmar att ha? jag har själv 2 stycken jag trivs enormt med snygga sköna och inte så värst tunga, bra luft in/ut släpp osv. Ni som verkar ha mer koll på hjälmar. vad är er bedömning ang KBC?=

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Nu är jag inte säker på det jag säger men utav vad jag har observerat så känns KBC hjälmarna som bra hjälmar med en massa billiga hjälmar men också ett par dyrare "premiumhjälmar" så de känns som alla andra hjälmar, beroende på vilken prisklass du siktar på så får du olika kvalitéer.

Om du gillar hjälmen eller märket så fortsätt köra med det du är bekväm med tycker jag :)

Kan även skriva något litet omdömme om min hjälm när jag får den, antingnen imorgon fredag eller nästa vecka :D

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Är det inte lite som äpplen och päron att jämföra en X-lite och en Shark?
X-lite är väl Nolans premiummärke medans Shark är ett snikmärke?

Skitsnack!! Shark tillhör toppen bland hjälmtillverkare och dess premiummodeller är klart jämbördiga med Arai och Shoei. Tror inte Stefan Bradl, Tom Sykes, Troy Corser, Sam Lowes, Carl Fogarty, Alex Barros, Regis Laconi m.fl skulle använda/använt shark hjälmar om de inte vore bra..

Att de sedan alltid får högt betyg i säkerhetstester gör dem inte sämre..
Använder jag Shark? Nix, jag kör med Arai och Scorpion. Sharks hjälmar passar personer med långsmala/ovala huvuden, och passar därför inte mig..

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Kul att höra att shark e grymma!

Har turen att inneha ett oavlt kranium ;D

Har du möjlighet att testa så gör de.. Passar shark ditt huvud så är de bland de säkraste hjälmarna du kan ha på skallen. Dessutom är de tysta, och har de bästa visiren på marknaden.. Nya race-r, race-r pro och speed-r visiren är över 4mm tjocka i siktfältet, och ingen del av visiret understiger 3mm i tjocklek.

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hade ingen möjlighet att testa för ava mc hade inte shark hjälmar, och jag känner ingen som har men de hade shoei qwest o den va ju oval och det kändes bra.

Visiret på rsr2:an e 3 mm, de e jävligt grymt plus att man kan öppna visiret utan att den flexar :D

Hjälmen är "ute på leverans" av ups så vi får se om jag hinner ikapp ups bilen :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...