Någon som har erfarenheter av offroad-hjälmar, typ Shoei Hornet?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tänkte köpa mig en ny hjälm och har då tittat på de nya hybridhjälmarna som är en blandning mellan mx och integral.

Någon som har efrarenheter av dessa?

Jag kommer att använda den till såväl touring som till skogsåka.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kollade runt en del på endurohjälmar förra året och mitt val föll faktiskt på BMWs endurohjälm som jag är MYCKET nöjd med. Den andra hjälmen (nästan ny) har legat på hyllan sen jag skaffade endurohjälmen. Snygg, lätt, tyst och bekväm.

Dessutom är den enkel att "bygga om" (med/utan visir och med/utan keps)

För egen del kör jag utan kepan eftersom den tar en hel del vind i högre farter.

enduro_volt.jpg

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Airoh S-4 som billigare alternativ. Denna typ av hjälm blir gärna dragig och ljudlig på landsväg. Däremot bra ventilation för skogsåka.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har tittat på tre hjälmar.

BMW,s Enduro, Shoei Hornet DS samt Arai Tour-x.

BMW,s tyckte jag var lite ful, så den har jag inte ens haft på huvudet ännu.

Arais tour-x satt som en påse skit på mitt huvud. Small var för liten och medium för stor... Den har väl inte hyllats i tester heller, men det ska ju komma en efterträdare nu, Tour X-3. Den kanske är bättre. Snygg är den iaf.

Shoeis Hornet satt grymt bra på huvudet, men dess nackdel är att den går bara att få i tråkiga färger.

Airoh samt Marushin gick bort direkt pga kvalitetskänslan, tyvärr. Jag betalar gärna extra för en helmut som är grym!

Jag har inte kört med någon av hjälmarna så jag har ingen aning om hur de känns då. Vad är nackdelarna mot vanlig integralhjäm?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag köpte mig en ny kruka igår från FC-moto, en Airoh Stelt Senior. Den är dock inte av typen som har visir.

Den satt bra på mitt huvud när jag provat och att den väger 1000g är ju inte fel. Finns det lättare hjälmar i glasfiber?

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Triumph 1965
Jag har tittat på tre hjälmar.

BMW,s Enduro, Shoei Hornet DS samt Arai Tour-x.

BMW,s tyckte jag var lite ful, så den har jag inte ens haft på huvudet ännu.

Arais tour-x satt som en påse skit på mitt huvud. Small var för liten och medium för stor... Den har väl inte hyllats i tester heller, men det ska ju komma en efterträdare nu, Tour X-3. Den kanske är bättre. Snygg är den iaf.

Shoeis Hornet satt grymt bra på huvudet, men dess nackdel är att den går bara att få i tråkiga färger.

Airoh samt Marushin gick bort direkt pga kvalitetskänslan, tyvärr. Jag betalar gärna extra för en helmut som är grym!

Jag har inte kört med någon av hjälmarna så jag har ingen aning om hur de känns då. Vad är nackdelarna mot vanlig integralhjäm?

Själv har jag bokat upp mig på en Uvex Enduro Carbon, den kommer till jul!!

Ps Jag har även beställt de nya Uvex Variotronic-glasögonen som slår om elektriskt !

Den som väntar på nåt dyrt, väntar aldrig för länge!

Trevig Helg!
/ Micke

Bifogat

• Enduro_Carbon_Brille.jpg
    Enduro_Carbon_Brille.jpg
    8.7 KB · Visningar: 3,686
  • Enduro_Carbon_seitl.jpg
    Enduro_Carbon_seitl.jpg
    36.6 KB · Visningar: 4,554

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hur är det med vinddrag, ljudnivå etc?

Är det bättre att köpa ex en Shoei Raid och en crosshjälm för pengarna istället?

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Hur är det med vinddrag, ljudnivå etc?

Är det bättre att köpa ex en Shoei Raid och en crosshjälm för pengarna istället?

En Shoei raid sågar jag direkt pga att den saknar skärm. Jag har både en crosshjälm och en Arai tour-X och skärmarna vill jag inte vara utan när det är lågt stående sol. I motorvägsfart och däröver så är det ett jävulskt vindbrus i crosshjälmen, men Araien funkar.

Så jag rekomenderar en av varje. Crosshjälmen till svettigt grusbus och gärna kompletterad med imfria brillor till kyliga vår och höstturer.

Synd att en Arai inte passar din skalle, men leta efter nåt liknande. Det är ju MC-mässa snart.:tummenupp

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
En Shoei raid sågar jag direkt pga att den saknar skärm. Jag har både en crosshjälm och en Arai tour-X och skärmarna vill jag inte vara utan när det är lågt stående sol. I motorvägsfart och däröver så är det ett jävulskt vindbrus i crosshjälmen, men Araien funkar.

Så jag rekomenderar en av varje. Crosshjälmen till svettigt grusbus och gärna kompletterad med imfria brillor till kyliga vår och höstturer.

Synd att en Arai inte passar din skalle, men leta efter nåt liknande. Det är ju MC-mässa snart.:tummenupp

Jag tänkte mer en reguljär integral och en crosshjälm. Användningsområdena blir ju bredare då.

Integralen på hojsemestern på långtur med många mil på få dagar, medan crosshelmuten passar kanon på skogssvängarna som inte genererar särskilt många mil.

Ballitifar

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
Skepp o' hoj!
Skaffade en snygg mattsvart shoei hornet i höstas och var grymt nöjd med komfort och funktion (grymt skön och bra ventilation även ner mot minusgrader och fukt). Men tyvärr bara i lägre farter, över 90 så tar kepsen en massa vind och det blir ett jäkla oljud. Provade att ta av den och använda den som intergral-variant, men det var inte heller helt perfekt då den är spetsigare fram än en vanlig intergral så fångar den vind underifrån på min hoj som inte har nåt som helst vindskydd. Fick sitta med hakan lite mot bröstet för att inte få nackspärr i 110. Borde dock funka bra bakom en ruta som lyfter vinden från bröstet och över huvudet lite mer.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Med andra ord man blir lite kluven.
Synd handlarna inte har ett par hjälmar för provåk,det hade underlättat val av hjälm.
Lite svårt att lämna tillbaka en hjälm som skulle visa sig att man är missnöjd efter köpet och första rundan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
tour-x väsnas, saknar pinlock (ett "måste" om man ska ha visiret nere helt när det blir lite kyligt, eller regnar...) och har medioker ventilation. Det bästa känns ändå som två olika.. Fast visst, sitter man bakom en stor ladudörr till vindruta funkar de säkert hyggligt. :7peta starstriker

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Jag kollade runt en del på endurohjälmar förra året och mitt val föll faktiskt på BMWs endurohjälm som jag är MYCKET nöjd med. Den andra hjälmen (nästan ny) har legat på hyllan sen jag skaffade endurohjälmen. Snygg, lätt, tyst och bekväm.

Dessutom är den enkel att "bygga om" (med/utan visir och med/utan keps)

För egen del kör jag utan kepan eftersom den tar en hel del vind i högre farter.

enduro_volt.jpg

Hur funkar skärmen som solskydd? Immar visiret igen, eller är det behandlat på något sätt som ett pinlock?

Med andra ord man blir lite kluven.
Synd handlarna inte har ett par hjälmar för provåk,det hade underlättat val av hjälm.
Lite svårt att lämna tillbaka en hjälm som skulle visa sig att man är missnöjd efter köpet och första rundan.

Vet inte om det hjälper dig, men de större Louis-butikerna i Tyskland ska ha nån vindtunnel för att testa hjälmar och annan förarutrustning.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Hade en när jag körde moppe. Tyckte att skärmen var jobbig om man körde i motvind, och då var jag ju aldrig uppe i mer än 70. :tungan
Annars har jag för mig att den satt ganska skönt på mig och gick att andas i när man körde kussens fiddy. ;)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka