Jag har tittat på tre hjälmar.
BMW,s Enduro, Shoei Hornet DS samt Arai Tour-x.
BMW,s tyckte jag var lite ful, så den har jag inte ens haft på huvudet ännu.
Arais tour-x satt som en påse skit på mitt huvud. Small var för liten och medium för stor... Den har väl inte hyllats i tester heller, men det ska ju komma en efterträdare nu, Tour X-3. Den kanske är bättre. Snygg är den iaf.
Shoeis Hornet satt grymt bra på huvudet, men dess nackdel är att den går bara att få i tråkiga färger.
Airoh samt Marushin gick bort direkt pga kvalitetskänslan, tyvärr. Jag betalar gärna extra för en helmut som är grym!
Jag har inte kört med någon av hjälmarna så jag har ingen aning om hur de känns då. Vad är nackdelarna mot vanlig integralhjäm?
Hur är det med vinddrag, ljudnivå etc?
Är det bättre att köpa ex en Shoei Raid och en crosshjälm för pengarna istället?
En Shoei raid sågar jag direkt pga att den saknar skärm. Jag har både en crosshjälm och en Arai tour-X och skärmarna vill jag inte vara utan när det är lågt stående sol. I motorvägsfart och däröver så är det ett jävulskt vindbrus i crosshjälmen, men Araien funkar.
Så jag rekomenderar en av varje. Crosshjälmen till svettigt grusbus och gärna kompletterad med imfria brillor till kyliga vår och höstturer.
Synd att en Arai inte passar din skalle, men leta efter nåt liknande. Det är ju MC-mässa snart.
Jag kollade runt en del på endurohjälmar förra året och mitt val föll faktiskt på BMWs endurohjälm som jag är MYCKET nöjd med. Den andra hjälmen (nästan ny) har legat på hyllan sen jag skaffade endurohjälmen. Snygg, lätt, tyst och bekväm.
Dessutom är den enkel att "bygga om" (med/utan visir och med/utan keps)
För egen del kör jag utan kepan eftersom den tar en hel del vind i högre farter.
Med andra ord man blir lite kluven.
Synd handlarna inte har ett par hjälmar för provåk,det hade underlättat val av hjälm.
Lite svårt att lämna tillbaka en hjälm som skulle visa sig att man är missnöjd efter köpet och första rundan.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|