Någon som har några bra tips infö körprov A ?

KAHER

Beginner
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Rydebäck
Hoj
Triumph Street Triple -09
Hej, ska snart göra körprovet, är lite nervös eftersom jag fortfarande har lite problem med lågfartsbanan där man kör serpentin och sedan vänder och kör tillbaka serpetin. Det är bara vändningen som är problemet ...bara och bara :tungan. Jag "fotar" nämligen nästan var gång :huvet trots att jag tränar träna tränar. Allt annat går bra men i detta moment har jag fastnat! Finns det någon som har något tips att ge mig??
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Ser att du redan har en hoj så då är det väl bara att ut och träna vändningar på uppfarten ;)
Blicken högt och känner du att du tippar så släpper du bara lite på kopplingen, precis som i lågfarten. Absolut lättast i lågfarten är att ha ganska mycket gas och sen styra farten med kopplingen. Lycka till!

Träna på att hålla uppe blicken... själv hade jag ingen egen hoj så jag cyklade runt lite här hemma med blicken i skyn! :rolleyes:
 
Last edited:

KAHER

Beginner
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Rydebäck
Hoj
Triumph Street Triple -09
Ok, tack för tipset Calle. Ska prova att hålla lite mer gas som du säger:)
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Jag skulle säga att medlutet är det viktigaste, så var det åtminstone för mig. När du får in känslan för att luta dig mot det håll du håller på och tippa (förmodligen "inåt"). Se till att titta igenom svängen också, alltså vrida på huvudet ordentligt och försöka titta åt det håll där du ska räta ut vändningen igen. Prova kör i cirklar med i princip fullt utslag och kör inte för långsamt så lär du fixa det där! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
känn lugnet och va inte nervös. du får kortet förr el senare och kan njuta.
när man är för nervös är de lätt o misslyckas.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tänk på att hålla upp blicken; hitta objekt som du kan fokusera på under svängen, t.ex. någon soptunna långt bort, ett hus etc. Ge mer gas och använd kopplingen för att korrigera. Börjar du tippa inåt, släpp upp kopplingen lite och håll kvar blicken högt.
 

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CB 1000RA -10
har samma problem som du=)du kan även trycka det inre knäet mot tanken så du får upp hojen...går även att luta sig innåt och skjuta ifrån hojen med höften...tips som jag har fått av min lärare...slappna av i armarna oxå...lycka till!
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Knip med benen och se till att ha horizonten i synfältet. Det senare känns ju ingen från kanotpaddling. Även om man inte tittar på horizonten är kroppen och hjärnan intrimmad på att använda den som "referens". Det funkade för mig!

Sen är dom 8:eek:rna fullt styrutslag bra övning, håll balansen när cykeln faller inåt med gas o koppling.
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
jag tycker personligen att man bara behöver höja blicken och följa med i rörelsen så kör hojen sig själv nästan. Lycka till
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hur ser din teknik ut? Kör du något med medlut/motlut Eller sitter du bara rakt upp o kör?

Tex. luta hojen inåt "kraftigt" medans du lutar dig åt andra hållet för att inte tippa. Sätt dig även långt fram på hojen, och försök ha en låg tyngpunkt.

Testa det vetja ett par gånger så tror ajg säkert det lossnar för dig.

Och just ja en sak till, våga ha lite fart under just vändningen, utan fart tippar ju vem som helst. Kommer ihåg att jag trodde man var tvungen att köra i 0,0000001km/h under hela lågfarten, men det lossna totalt för mig när jag vågade ge lite mer fart (med kopplingen)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Ser att du redan har en hoj så då är det väl bara att ut och träna vändningar på uppfarten ;)
Blicken högt och känner du att du tippar så släpper du bara lite på kopplingen, precis som i lågfarten. Absolut lättast i lågfarten är att ha ganska mycket gas och sen styra farten med kopplingen. Lycka till!

Träna på att hålla uppe blicken... själv hade jag ingen egen hoj så jag cyklade runt lite här hemma med blicken i skyn! :rolleyes:

säger detsamma upp med blicken och mer gas som du justerar med kopplingen. min fot tänker snabbare än hjärnan också;) men nu är lappen fixad så nu kan jag slappna av och guida andra;)
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Luta utåt (för att du endå kör så långsamt att du har ingen centrifugalkraft som håller dig uppe om du lutar in.) i kurvan på serpentin-banan för att kunna hålla lägre fart. Annars bara ta de lugnt, bara tuta o köra så e de klart=D
 

KAHER

Beginner
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Rydebäck
Hoj
Triumph Street Triple -09
:banana Tack för alla tips! Jag tog kortet i onsdags 8/7-09. Sååååå underbart :tummenupp.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top