Någon som har provat Biltemas smartladdare?

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Är det någon som har en sån här laddare från Biltema?

Smartladdare

Funderar på att köpa en men det vore ju bra att veta om den är något att ha eller bara ren skit. :)

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Den fungerar säkert alldeles utmärkt.
Specen verkar vara en direkt ripoff på CTEK:s XS3600.
Fast det är ju inte ovanligt när det gäller biltema.

Finns en CTEK på Jula för 499:-
Deras kundservice är suverän. Hittade ingen som sålde kontakt med ringkabelskor till min äldre XS3600 men efter ett mail till CTEK kom det en sådan på posten utan kostnad efter 2 dagar :tummenupp

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Köpte en sån i våras, men jag har bara använt den en gång. Den laddade mitt bilbatteri utan några som helst problem. Behövde inte ladda hojbatteriet trots att hojen stått med batteriet i i säkert fem månader så jag har inte testat den på hoj än.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nejnej, du kommer att få rambrott, skurna gaffelben och skörbjugg, det är ju Biltema!

Skämt åsido, den gör nog jobbet minst lika bra som C-tek, enda skillnaden är väl att C-tek laddar 0,7A mindre per timme på stora batterier, eller så är dom ärligare i specen :rolleyes: Enda frågetecknet är väl hur kontakten mellan laddare och batterikontakterna ser ut, så att man kan köpa kontakter med ringkabelskor å sätta på flera fordon tex. Jag har en sån på gathojen tex. Sen byggde jag en med C-tek-kontakt i ena ändan och cigguttagsplugg i den andra, så att jag kan ladda racebussen via cigguttaget och slipper ha laddarn ligga under motorhuven.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det sitter antagligen en liten laddkontrollerkrets från någon större halvledartillverkare som sköter laddningen. Kinesen som satte ihop laddaren har antagligen bara kopierat halvledartillverkarens referensdesign, vilket borde borga för kvalitet.

Att ladda blyackumelatorer är inte rocket sicence eftersom hela processen bara är spänningsstyrd, till skillnad från t.ex. NiMH. För att inte tala om Litium-Jon där cellerna kan explodera om man gör fel.

Jag tror att den laddaren funkar finfint.:tummenupp

Nejnej, du kommer att få rambrott, skurna gaffelben och skörbjugg, det är ju Biltema!

:skrattaåt

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Å andra sidan så kostar Ctek XS 3600 under 600spänn och då finns ju möjlighet till lite snabbkontakter och sånt.

Men nog fasen kommer biltemaladdaren att göra jobbet.

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Aj fan, hade det inte varit just för skörbjugg så hade jag köpt den.:gnissla

Vad beträffar kontakten mellan laddare och batterikontakterna så är det inget problem. Man kan ju klippa originalkablarna och bygga egna snabbkontakter för diverse ändamål, det har jag redan tänkt på.

Anledningen att jag frågade om den är nåt att ha är för att jag har haft andra batteriladdare från Biltema som har lyckats döda några batterier men det var iofs länge sen så jag antar att dom nya är bättre. :)

I manualen för laddaren så står det att den även går att använda utomhus men EJ i Finland. Utomhus i andra länder går tydligen bra. :D

Tack för alla svar! :)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I manualen för laddaren så står det att den även går att använda utomhus men EJ i Finland. Utomhus i andra länder går tydligen bra. :D
Det har nog enbart att göra med vilka reglementen man har testat efter. Tex hjälmar som är godkända i EU är det inte alltid i USA, och tvärs om, trots att det är samma hjälmar, bara olika stämplar på tyglappen i dom.

Eller så har Finland betydligt mycket hårdare regler, som man av kostnadsskäl har valt att strunta i. Fast vattnet är nog inte värre där än i resten av världen :rolleyes:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Aj fan, hade det inte varit just för skörbjugg så hade jag köpt den.:gnissla

Vad beträffar kontakten mellan laddare och batterikontakterna så är det inget problem. Man kan ju klippa originalkablarna och bygga egna snabbkontakter för diverse ändamål, det har jag redan tänkt på.

Anledningen att jag frågade om den är nåt att ha är för att jag har haft andra batteriladdare från Biltema som har lyckats döda några batterier men det var iofs länge sen så jag antar att dom nya är bättre. :)

Tack för alla svar! :)

App app!! Beskyll inte Biltema för felaktigt handhavande. :mattias

Om du hade en gammaldags dum laddare så var du tvungen att själv hålla koll på hur länge den var ansluten. En sådan skall normalt vara ansluten ca. 10 - 15 timmar om man valt rätt modell. Sedan skall den kopplas ur. Lämnar man en dum laddare utan uppsikt så kommer den att koka batteriet torrt.

Jag vet inte hur många gånger jag har haft konvesationen:

Någon: Tror du batteriet är fullt nu?
Jag: Hur länge har du laddat batteriet?
Någon: Jag kopplade in det för några dagar sedan, har jag för mig.
Jag: Då tror jag att batteriet är förstört.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det sitter antagligen en liten laddkontrollerkrets från någon större halvledartillverkare som sköter laddningen.
Mycket sannolikt att det är så. Kan också vara så att "nån" bidragit till utvecklingen av kretsen mot att de fått första tjing (ensamrätt) på användandet under några år..
Köpte en liknande på Lidl..199 spänn, ( ja jag vet, det är nästan ännu värre än Biltema..) men den har nu funkat invändningsfritt sen drygt ett år under flitigt användande.

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
App app!! Beskyll inte Biltema för felaktigt handhavande. :mattias

Om du hade en gammaldags dum laddare så var du tvungen att själv hålla koll på hur länge den var ansluten. En sådan skall normalt vara ansluten ca. 10 - 15 timmar om man valt rätt modell. Sedan skall den kopplas ur. Lämnar man en dum laddare utan uppsikt så kommer den att koka batteriet torrt.

Jag vet inte hur många gånger jag har haft konvesationen:

Någon: Tror du batteriet är fullt nu?
Jag: Hur länge har du laddat batteriet?
Någon: Jag kopplade in det för några dagar sedan, har jag för mig.
Jag: Då tror jag att batteriet är förstört.

Fast å andra sidan har batterierna varit helt skrot efter 4-5timmars laddning så det lär vara batteriladdaren. Hade ett batteri jag tänkte offra så jag laddade en stund med grannens laddare och det fungerade, sen kopplade jag på biltemaladdaren och efter någon timme så var det skrot.

köp en ctek för nästan samma pris

Åker ändå förbi Biltema på Fredag så jag köper en där. Kan ju alltid köpa en ctek senare om jag inte blir nöjd med biltemas variant. :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6

Exakt samma sak står i manualen för min CTEK-nånting-nånting. Tror som nån sa att det bara handlar om någon slags regelverk eller dyr certifieringsprocess eller så.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har en sådan.. använt den många ggr i år då min hoj har ett irriterande extraläge i tändningen där styrlåset är låst men lampan lyser :huvet ..

den funkar finfint..

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har en sådan.. använt den många ggr i år då min hoj har ett irriterande extraläge i tändningen där styrlåset är låst men lampan lyser :huvet ..

den funkar finfint..

Det är ju parking-läget du pratar om? Det hoppar ju vanligvis i "ett klick" efter styrlåsläget?
Eller menar du att du ofta får i det av misstag? :)

hojjbjörn

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
07,triumph speedmaster
har en hemma,den har laddat hojen och bilbatteri som varit helt slut men blev som nytt.fungerar kanon enligt mig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln