Någon som har tourat i Italien?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Vi är fyra st. som kommer åka ner till Italien i sommar. Åker tåg genom Tyskland, sen kör vi över alperna ner till Italien. Frågan är, vart i Italien skall man åka? Kommer vara nere ca 8 dagar och vi har planerat att åka runt en hel del, men man vill ju ha lite mål att åka till. Ducatifabriken funderar vi på att besöka, finns det nåt annat kul man ska passa på att se? Någon som har åkt hoj där och kan rekommendera nån rutt eller resmål? Tips på vad man INTE ska göra?

Tack på förhand
//M
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
SuperMicke skrev:
Vi är fyra st. som kommer åka ner till Italien i sommar. Åker tåg genom Tyskland, sen kör vi över alperna ner till Italien. Frågan är, vart i Italien skall man åka? Kommer vara nere ca 8 dagar och vi har planerat att åka runt en hel del, men man vill ju ha lite mål att åka till. Ducatifabriken funderar vi på att besöka, finns det nåt annat kul man ska passa på att se? Någon som har åkt hoj där och kan rekommendera nån rutt eller resmål? Tips på vad man INTE ska göra?

Tack på förhand
//M

er du interessert i hojrelaterte ting eller "vanlige" turistmål?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Azzurro skrev:
er du interessert i hojrelaterte ting eller "vanlige" turistmål?

Kan inte du sätta upp en liten "la Italia - Where to go" guide? :)
Jag är också intresserad av att åka ner till moderriket för världens snyggaste motorcyklar :tummenupp
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
vågen skrev:
Kan inte du sätta upp en liten "la Italia - Where to go" guide? :)
Jag är också intresserad av att åka ner till moderriket för världens snyggaste motorcyklar :tummenupp

skal fikse en lite guide, check back soon...
 

BouleJohan

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vinninga
Hoj
CBR929RR -00 Svart
Italien

Jag och tjejen var nere i Italien för två år sen men vi åkte hela vägen!

Vi började med att ta nattfärjan från Trelleborg till Rostock. Därefter åkte vi ned till Essen/Bochum och övernattade hos en bekant. Tillbringade ett par dagar där och fortsatte sedan ner mot Österike och Örnnästet (ett måste om man åker över Alperna), tre alppass senare var vi framme i Italien och vi gasade på ned till Gardasjön som är en otroligt fin plats med många hojsemestrande folk. Rekomenderas!!

Måste tillägga att jag är lite av en historieintresserad person så vi passade på att besöka alla Ludvig II av bayerns slott på vägen. Fina byggnader med bra guidade turer.

Hem åkte vi lite genare och drog raka vägen upp till Trelleborg. Resan varade i 13 dagar och 600 mil.....


MVH

Johan
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Azzurro skrev:
er du interessert i hojrelaterte ting eller "vanlige" turistmål?

Både och! Ju fler tips jag får desto bättre, då har man ju lite att välja på. Gärna lite tips på övernattning också. Kommer inte släpa med tält eller nåt, eftersom vi helst är lätt packade.

Azzurro skrev:
skal fikse en lite guide, check back soon...
:tummenupp :Bugar
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
italia er ikke som resten av europe, en liten flash film: europe vs italy
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag kan ge dig en hel del bra tips, men har inte tid just nu. Tittar till tråden lite senare. Ett hett tips dock: Vägen som går mellan Viterbo (ca 7mil norr om Rom) och Siena är klassad som Italiens absolut finaste väg, ett måste med hoj :tummenupp
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Det jag kan komma på såhär på rak arm så är det nog när vi åkte från alpbyn Cortina mot staden Trento, underbara krokvägar genom bergen, för att sen komma ner till en dal där Trento ligger.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
ska du besöka Ducatifabriken så är ju Ferrarifabriken ett måste som ligger i Modena (Bologna) endast en halv tank därifrån, Kan rekommendera att köra över något av alppassen, typ Gross glockner, Pasé du guovo mm i Österrrike.

Gardasjön ä rruggigt fint att slå läger vid! klart värt ett besök.


Venedig är jäkligt fint o udda, dock inte mcvänligt direkt, mc-turister håller sej på fastlandet där nere, Rimini har jag campat i men det var väldigt "slitet"
och ofräscht, inget o rekommendera.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
hei igjen,
beklager at guiden har uteblitt, har ikke hatt tid. Men jeg skal fylle på med så mange steder som mulig her.

Como er veldig vakkert, ca 50km nord for milano, et must hvis du kommer den veien.
102029344UfPlIb_ph.jpg


Liguria er en av mine favorittregioner:Cinque Terre er ubeskrivelig vakkert
77979617pgVhvf_ph.jpg

77979491oFhuYD_ph.jpg


Portofino:
50310067qlWdvG_ph.jpg

50310013ZaXtoW_ph.jpg

13253697YhNGWOLETz_ph.jpg


Det er utrolig mange vakre steder i Italia, råder deg til å kjøpe bøker om landet, ikke nødvendigvis turistguider, men fotografibøker osv. Kjøp også ett stort veggkart så du kan planlegge ruten din.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är du det minsta intresserad av bilar måste du åka till Maranello där Ferrari byggs. :tummenupp Att höra F1:an vråla från Fiorano inne på hotelrummet (Ferraris så klart) gjorde att man sprang ut varje gång till banan. Hade också turen att se flera exemplar av Enzon innan den släpptes. Om du inte vet vart Maranello är så leta efter Modena som är en större stad intill.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Vit Blade skrev:
Haha.. Det roligaste på länge!!!!!!!!!!!! Blev nästan sugen på att flytta dit...
:yoparty :yoparty :hihi :hihi :lol :lol

Den er kanskje litt overdreven men ikke mye, jeg har opplevd de fleste av de situasjonene i løpet av min tid i italia. Italy rocks :yoparty
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag var inte så långt ner i Italien men åkte ner till Venedig på hojen :yoparty

Det som absolut måste göras är att åka över alperna. Vägen i Österrike och ner i Italien (över Grossglocker) är ett nirvana för hojåkare, kryllar av mc, mycket fin väg, extremt kurvigt och jag har inte åkt på någon fetare väg i mitt liv. Vägen ner i Italien var klart sämre än på Österrike sidan.

Finns en hel del fina bilder (och lite text) på den här länken
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag åkte i slutet på juli. Trelloborg - Rostock - Regensburg - alperna - Gardasjön. Ska kolla om jag kan fixa en schysst karta. Plus för grymma alpvägar. Minus för att köra neråt i timmar = boring, men om man åker upp måste man tyvärr ner. Tänk på värmen. +36 grader när vi kom till Garda. Hela den dagen var en pina pga att man tappade så mycket vätska. Hade gärna bytt hojen mot bil den dagen. Så fort det gick långsamt höll vi på att avlida av värmen. Jag körde R1 och polarn en streetfighter TL1000s.

Packa lätt som du tänkt. Tänk på att det är roligare om hojen går som vanligt och inte som en pansarvagn pga tunga väskor överallt. Jag körde såhär och det är knappt nån skillnad mot vanligt. En 35-liters packrulle som satt stenhårt på kutsen. Använde nog kanske 25 liter. Sen en låg tankväska så man inte får den i bröstet och svårt att se instrumenten.
 

Bifogat

  • pack_2.jpg
    pack_2.jpg
    83.8 KB · Visningar: 67

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag tänkte åka till Italien i sommar oxo. Under Juli är tanken. Danmark->tyskland->Alperna -> italien/toscana. Hemresan tänkte gå över frankrike,belgien,holland och danmark. Får se hur det tar sig ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top