Någon som importerat bil från USA?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har hittat en del bra hemsidor men ingen verkar behandla det jag vill göra. Åka dit, köpa en bil, åka på roadtrip och sen skicka hem bilen.

Problemet är väl då om jag får äga och köra en bil i USA utan social sec nummer? En annan fråga är hur CIF värdet bestäms? Kvitto? Kolla med banken? Enklast är väl att köpa från firma men jag ser inget fel av att köpa från privat person.

Någon som gjort samma sak eller liknande?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har hört något om att man måste äga den i USA 6mån för att den skall tas in skattefritt eller hur det nu var.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag tror att du tänker på regler för att ta hem bilen som flyttgods Carnivore.
Men det ska ju gå att ta hem en bil ändå, fast man får skatta och krångla förstås.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror att du tänker på regler för att ta hem bilen som flyttgods Carnivore.
Men det ska ju gå att ta hem en bil ändå, fast man får skatta och krångla förstås.

Krångla är ju synd att säga, har man alla papper och ett pris på bilen så vet man exakt vad man får betala. Förutom just dollarkursens svängningar då, men det är ju optimalt att ta hem en bil nu.

Däremot är jag ganska övertygad om att du måste ha en adress att registrera bilen på samt att du får pröjsa en annan form av försäkring, en "dagsförsäkring" eller nåt liknande då en sedvanlig försäkring inte är att tänka på som utlänning med turistvisum. Denna får du dock tillbaka om du avregistrerar bilen för att ta med dig hem.
Jag har fått detta berättat för mig av en bekant som har handlat bilar i Usa många gånger, han hade en hel del problem med en sån enkel grej som att köra ett köpt bilsläp efter hyrd bil.

Annars är det ju väldigt billigt att hyra bil, eller så finns det firmor som tex http://www.autodriveaway.com/ där det är gratis om du bara kör bilen åt dem.

Här är en bra sida där du kan se CIF-värden och dylikt och bli lite klokare.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ang. förskring.

Hade en kompis som pluggade i Boston och köpte en bil. Försäkringen var inte nådig, men det är heller inget man vill vara utan där med risk för stämningar.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har hört något om att man måste äga den i USA 6mån för att den skall tas in skattefritt eller hur det nu var.

Jo fast den kommer tas igen som klassisk import med moms och tull.

Krångla är ju synd att säga, har man alla papper och ett pris på bilen så vet man exakt vad man får betala. Förutom just dollarkursens svängningar då, men det är ju optimalt att ta hem en bil nu.

Däremot är jag ganska övertygad om att du måste ha en adress att registrera bilen på samt att du får pröjsa en annan form av försäkring, en "dagsförsäkring" eller nåt liknande då en sedvanlig försäkring inte är att tänka på som utlänning med turistvisum. Denna får du dock tillbaka om du avregistrerar bilen för att ta med dig hem.
Jag har fått detta berättat för mig av en bekant som har handlat bilar i Usa många gånger, han hade en hel del problem med en sån enkel grej som att köra ett köpt bilsläp efter hyrd bil.

Annars är det ju väldigt billigt att hyra bil, eller så finns det firmor som tex http://www.autodriveaway.com/ där det är gratis om du bara kör bilen åt dem.

Här är en bra sida där du kan se CIF-värden och dylikt och bli lite klokare.

Kan jag alltså registrera den på en hotelladress under den månaden man är på roadtrip eller måste jag hitta en amerikan som kan äga den åt min under tiden?

Alternativet är ju annars att man hyr bil under tiden och köper innan man åker hem men det är ju inte lika roligt.

Jag har kollat sidan du länkat men den säger inte hur tullen bestämmer CIF värdet. Kvitto, banköverföring eller vad?

Ang. förskring.

Hade en kompis som pluggade i Boston och köpte en bil. Försäkringen var inte nådig, men det är heller inget man vill vara utan där med risk för stämningar.

Möjligt, värt att räkna in. Men alla pratar ju om den här typen av resa. Någon måste gjort den.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Möjligt, värt att räkna in. Men alla pratar ju om den här typen av resa. Någon måste gjort den.

De jag känner som rest genom USA har antingen köpt en billig skitbil eller hyrt en bil för ändamålet.

De som köpt och sedan importerat bilar har gjort endast det och inget annat. Vissa har anlitat någon där borta som sköter hela affären åt dem och skickar över bilen andra har passat på att köpa sig en bil när de jobbar ett år eller så där borta. En bil de sedan tar med sig hem som flyttgods.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Få hem den är ju inga problem , men regga vissa årsmodeller osv. är värre.

Fast man kan ju alltid dra iväg till tyskland först tydligen.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Få hem den är ju inga problem , men regga vissa årsmodeller osv. är värre.

Fast man kan ju alltid dra iväg till tyskland först tydligen.

En vän köpte en sportbil i staterna, och han reggade den i tyskland först, sedan i sverige.. Exakt varför vet jag inte, men det blev billigare.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En vän köpte en sportbil i staterna, och han reggade den i tyskland först, sedan i sverige.. Exakt varför vet jag inte, men det blev billigare.

Tyskland har lägre moms och när man sen importerar till Sverige har man redan betalt EU moms...

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Har inte importerat/haft något att göra med firman så jag går inte i god för dom men www.usa-bilar.se tar iaf upp det du talar om.

För dig som ska köpa en ny bil och även planerar att åka till Florida på semester har vi en intressant möjlighet! Beställ en bil av oss, vi levererar den till flygplatsen där du landar. När semestern är slut lämnar du bilen så att vi kan skicka hem den på båten. Du får möjlighet att testa bilen under en tid, vi får möjlighet att åtgärda eventuella fel redan i USA. Du slipper lägga dyra pengar på en hyrbil!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jo fast den kommer tas igen som klassisk import med moms och tull.

Kan jag alltså registrera den på en hotelladress under den månaden man är på roadtrip eller måste jag hitta en amerikan som kan äga den åt min under tiden?

Alternativet är ju annars att man hyr bil under tiden och köper innan man åker hem men det är ju inte lika roligt.

Jag har kollat sidan du länkat men den säger inte hur tullen bestämmer CIF värdet. Kvitto, banköverföring eller vad?

Sorry, missade den delen med CIF-värdet. Du ska ha en kvittens på bilen helt enkelt och det är denna som de grundar sitt CIF-värde på. Det är ju enkelt om man köper av firma, men av privatperson går det ju också att få. Givetvis går det att förfalska dylika dokument, men det är ju jobbigt om man blir kontrollerad vilket jag inte tror kommer inträffa dock.

Jag tror inte att det räcker med en hotelladress att registrera den på, jag ska se om jag kan få nåt vettigt svar angående denna delen av min bekant.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Ofta blir försäkringen betydligt billigare om du har amerikanskt körkort. Är svinlätt att ta och kostar några få dollars, kan kanske variera mellan olika stater, vad vet jag.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tyskland har lägre moms och när man sen importerar till Sverige har man redan betalt EU moms...

Hur fan gör man det? Den måste väl reggas in? Eller hämtar men den på ett släp i hamnen? Jobbigt om man tar hem i fullsize pickis.

Har inte importerat/haft något att göra med firman så jag går inte i god för dom men www.usa-bilar.se tar iaf upp det du talar om.

Verkar vara en bra sida. Men i första hand vill man ju tro att man kan själv. Ska nog höra av mig. Det kunde ju köpa bilen och sen kunde man ha den i USA på en roadtrip och sen så skickar de hem den.

Sorry, missade den delen med CIF-värdet. Du ska ha en kvittens på bilen helt enkelt och det är denna som de grundar sitt CIF-värde på. Det är ju enkelt om man köper av firma, men av privatperson går det ju också att få. Givetvis går det att förfalska dylika dokument, men det är ju jobbigt om man blir kontrollerad vilket jag inte tror kommer inträffa dock.

Jag tror inte att det räcker med en hotelladress att registrera den på, jag ska se om jag kan få nåt vettigt svar angående denna delen av min bekant.

Forska gärna lite mer i det. Tack för hjälpen.

Ofta blir försäkringen betydligt billigare om du har amerikanskt körkort. Är svinlätt att ta och kostar några få dollars, kan kanske variera mellan olika stater, vad vet jag.

Åh fan. Det vore ju smart. Får nog ta och ringa ambassaden.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur fan gör man det? Den måste väl reggas in? Eller hämtar men den på ett släp i hamnen? Jobbigt om man tar hem i fullsize pickis.

Den krångliga vägen är att åka dit och själv ta emot den och fixa allt i Tyskland men annars finns det företag som reggar den åt dig och sen skickar hem den på biltransport eller om du väljer att flyga ner och köra hem den. Då kan du lösa allt som en vanlig tysklandsimport vilket är relativt enkelt.
Så egentligen är enda skillnaden att den mellanlandar i Bremen eller dylikt och är där 2-4 veckor beroende på val av företag och sen är den klar för inreggning i Sverige.
Men detta lönar sig bara på bilar i lite högre prisklasser då det kostar en del med själva reggningen så man ska ju spara in mer än bara mellanskillnaden i moms (-13%)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Krav för att få körkort skiljer sig från stat till stat, så kolla med den aktuella statens DMV. Ex CA: http://dmv.ca.gov/dl/dl.htm.

Vissa stater kräver att man varit bosatt X antal dagar innan man kan erhålla ett körkort, men det skiljer som sagt.

Smagatusk

Guest

Verkar vara en bra sida. Men i första hand vill man ju tro att man kan själv. Ska nog höra av mig. Det kunde ju köpa bilen och sen kunde man ha den i USA på en roadtrip och sen så skickar de hem den.

Forska gärna lite mer i det. Tack för hjälpen.

Åh fan. Det vore ju smart. Får nog ta och ringa ambassaden.

Hur har det gått med allt?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...