Någon som kört på en hare eller liknande?

Schnabbe

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
ZX-7R, KX 125
Tjenare, jag och polare stod och funderade lite idag på vad som händer om
man skulle klippa en hare eller något annat djur som är ungefär lika stort... Ingen av oss har lyckats med denna bedrift, men eftersom man kör en del ute på landet så är ju risken överhängande att man lyckas köra på någon nån gång... :3freak

Någon som har gjort detta? Vad hände? Vad spelar hastigheten för roll? :confused:

Mötley1

SMR
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
.
Ah jag lyckades med det i sommras. Kom åkandes på kvällen och hinner bara se nått svart kuta under hojen. Jag själv kännde inget men jag stannade endå för att titta efter. Och där satt en liten hare. Inte allt för skadad... hum a det var min historia

Schnabbe

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
ZX-7R, KX 125
Hur fort körde du då? Jag har en liten teori om att om det går för sakta så är det nog enklare att tappa kontrollen än om man puttrar på lite fortare :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har klippt en hare i ca 150km/h , den studsade via gaffelbenet på mitt ben och ut i terrängen.
Fanskapet fick med sig en blinkers, så det var bara att åka och inhandla en ny.

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
yamaha R1 -08
tjeena... ja har kört över en katt rättså nyligen körde ca. 120 när den rusade ut framför mig . den sprang in i kåpan å sen flög den vidare mot bakhjulet .. men den klara sig tydligen sprang i väg lätt groggy tror ja :) men visst blev man skraj höll jävligt hårt i styret kan ja säga...

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Polaren körde på eller blev snarare rammad av en kanin i nånstans strax under 100 förra sommaren.
Vi va på ett industriområde här i stan o skulle leka lita, ren transport från ena änden till den andra när det hände.
Den sprang ut ur en buske eller nåt bredvid 'vägen' och tog hans ena bromsskiva fram, tjong.
Polaren hann bara se den flyga upp o kände en liten smäll. Men den tvärdog där på plats, studsade inte iväg eller nåt utan vi fick snällt kasta ut den i buskarna..

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
snake_415 skrev:
tjeena... ja har kört över en katt rättså nyligen körde ca. 120 när den rusade ut framför mig . den sprang in i kåpan å sen flög den vidare mot bakhjulet .. men den klara sig tydligen sprang i väg lätt groggy tror ja :) men visst blev man skraj höll jävligt hårt i styret kan ja säga...

troligen med kraftiga inre blödningar, ofta tar sig djuren en bra bit på chocken...leta hellre upp djuret och gör slut på lidandet...våran katt hittade på något vis in sig i en slåttermaskin och hade 2 ben mer eller mindre avhuggna men den levde fortfarande flera timmar efter när vi hittade den :3freak

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Schnabbe skrev:
Tjenare, jag och polare stod och funderade lite idag på vad som händer om
man skulle klippa en hare eller något annat djur som är ungefär lika stort... Ingen av oss har lyckats med denna bedrift, men eftersom man kör en del ute på landet så är ju risken överhängande att man lyckas köra på någon nån gång... :3freak

Någon som har gjort detta? Vad hände? Vad spelar hastigheten för roll? :confused:
En kompis lyckades med bedriften att köra över en igelkott..... med CYKEL :rofl :huvet
Men han höll sig på hjulen och igelkotten sprang till skogs... :banana

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
En kompis, wol, lyckades köra ihjäl en höna en gång. Det blev kycklingfile av den... :rolleyes:

För länge länge länge sen körde en bekant på en grävling, tror jag det var, med sin nya YZF750R. Knäckte framgafflen så den var helt loss inuti, men han höll sig på hjulen

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
2fast4some fick en mås rakt i bröstet. Det gjorde frukansvärt ont men han höll sig på hjulen. Denna säsongen var han också ytterst nära att köra över en grävling som låg död på vägen men som tur var så han hann han köra vid sidan.

Vid båda dessa tillfällen har det alltså, som tur var, gått bra men dock har han blivit omkullvält av rådjur som "genade över våran tomt" när han hängde tvätt. :brinnerup

Schnabbe

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
ZX-7R, KX 125
2fast4hjo skrev:
2fast4some

Vid båda dessa tillfällen har det alltså, som tur var, gått bra men dock har han blivit omkullvält av rådjur som "genade över våran tomt" när han hängde tvätt. :brinnerup

Hahahah :rofl :hihi

Hoppas han klarade viltolyckan med livet i behåll :)

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
jag har klippt en hare... han var inte så fin efter..

jmorn

Kör försiktigt men släpp inte om någon!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
XX -98, gsxr 1000 -01
En bekant körde min Blackbird genom ett rådjur i hög fart i somras. Hojen stått på verkstad i över 2 mån... :(

Han körde inte omkull så han klarade sig bra däremot så hittade vi bara huvudet och frambenen av rådjuret.

Bilder: http://morn.nu/motor

Dessutom har jag två andra bekanta som krockat med rådjur på kort tid och inte heller dom har kört omkull, imponerande...!

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Min far rammade en ren vid omkörning :)

Tog just framför bakbenen, han la omkull hojen med resultat av paj kylare/ruta/blinkers/framflyttad fotpinne/ljuddämpare samt diverse report på skinnställ/hjälm/hoj och renen såg smått groggy ut innan den gick ner i diket för att fortsätta äta.

Tur att han inte körde ne hoj med plast, hade vart dyrt, tror han hade en VF 1100 vid tillfället.

Mötley1

SMR
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
.
Schnabbe skrev:
Hur fort körde du då? Jag har en liten teori om att om det går för sakta så är det nog enklare att tappa kontrollen än om man puttrar på lite fortare :)

Jag körde inte specielt fort. Ett höftskott att det var ungefär 40-50 kmh.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
En polare, säkert mer än tio år sen nu körde på en ko. Var i låg fart, liten väg, mörkt. Han var helt övertygad att det var en älg tills han hörde muuandet :confused: .

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...