Någon som kan hjälpa mig?

maudac

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ER-5
Finns det inget tillbehör på marknaden som löser ditt problem? Vad saknar du i så fall och vilket problem skulle det lösa?
Hjälp mig att upptäcka något mönster i förvirringen!
Mitt uppdrag (examensarbete): hitta ett problem eller behov som delas av många mc-förare oavsett typ av mc, ålder eller kön...
Det kan gälla i praktiken vad som helst, dock inte sånt som involverar själva mc-tillverkningen eller motorjusteringar. Vill du svara så inte andra ser - använd dig gärna av min mail! Tacksam för alla sorters inlägg bara, dom är anständiga...

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
bättre ljudisolering i hjälm man slipper ha öronproppar i

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nåt med hjälm och kläder kanske; typ tystare hjälm, hjälm med inbyggda hörlurar, hjälm med "speed glass" - ett visir som progressivt byter färg beroende på mörker.

Kläder - komfort och värme som sagts tidigare. Skydden kan säkert vidareutvecklas.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Imma på visiret. Visserligen finns det lösningar men vår och höst när det fuktar på kan det allt strula.Är "dubbelvisiret" enda lösningen eller finns det alternativ.

Skinnställ som är enkla att rengöra - typ tvättmaskin.

Eller varför inte:
Krasch-sensor med GPS och SMS-stöd. Är man ute och tourar själv är det ju faktiskt risk för att man landar i bräsket utan att någon vet om det eller ser. Ett larm till anhörigs telefon med en positionsangivelse hade väl inte varit dumt.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
duckie skrev:
hjälm med "speed glass" - ett visir som progressivt byter färg beroende på mörker.

Har faktiskt funderat kring varför dom inte kommit med en sånt visir ännu (vad jag sett)....tekniken finns ju redan i t ex. glasögon.....hmm kanske vore något att bita i som examensarbete.

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
Eller varför inte:
Krasch-sensor med GPS och SMS-stöd. Är man ute och tourar själv är det ju faktiskt risk för att man landar i bräsket utan att någon vet om det eller ser. Ett larm till anhörigs telefon med en positionsangivelse hade väl inte varit dumt.[/QUOTE]

:Bugar :tummenupp

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
maudac skrev:
Finns det inget tillbehör på marknaden som löser ditt problem? Vad saknar du i så fall och vilket problem skulle det lösa?
Mitt uppdrag (examensarbete): hitta ett problem eller behov som delas av många mc-förare oavsett typ av mc, ålder eller kön...
Det kan gälla i praktiken vad som helst, dock inte sånt som involverar själva mc-tillverkningen eller motorjusteringar. Vill du svara så inte andra ser - använd dig gärna av min mail! Tacksam för alla sorters inlägg bara, dom är anständiga...

Ett tyg som skyddar lika bra som skinn. Skulle vara bra om man kunde ha samma kläder i vardagen som när man kör MC.

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
maudac skrev:
Imma på visiret.... är ett rent helvete. Bättre ljudisolering på hjälm. Bättre väder. Billigare premie. Skitlagen mot miniskyltar. osv osv. Lycka till

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Utan tvekan en stöldanordning som smsar om hojen är stulen, slår av strömmen till garaget (och stänger porten), kopplad med en trådlös ringklocka "larmar" den även i lägenhet / hus i närheten.

När porten är stängd så den spruta in cyklon-b, helst ska den bara kosta 100:- och jag ska få ett gratis demoex... :)

/Fredde

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
LocDog skrev:
Jag menade att det var det som behövdes mest, förlåt otydligheten.

Iövrigt är jag klart övertygad om att det redan finns, men det är svårt att hitta.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Finns redan.....

LocDog skrev:
Har faktiskt funderat kring varför dom inte kommit med en sånt visir ännu (vad jag sett)....tekniken finns ju redan i t ex. glasögon.....hmm kanske vore något att bita i som examensarbete.

För några år sen var det ett par grabbar som gjorde ett examensarbete, och
också tog fram en prototyp på ett visir som fungerad som vissa glasögon gör,
bländar av i förhållande till hur starkt ljuset är.
Kommer inte ihåg...men tror att dom gick på Uppsala universitet.

KentW

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vattentäta kläder!

Det finns vattentäta skor som funkar vid mc-körning och det finns regnställ av bra och mindre bra kvalité som håler tätt mot bålen armar och ben. Och det finns handskar som håller tätt (sägs det).

Men att kombinera dessa lagg och få till en kombination som håler tätt verkar näst intill omöjligt. Att få tätt melan stövlar/kängor och byxor går ganska bra men regnplaggen har oftast så små muddar vid handlederna att handskarna inte går att trä in. Och OM handskarna KAN träs in så går oftast inte mudden (armslutet) att tighta till tillräckligt så det håller tätt.

Det enda som fungerar här är den gamla beprövade varianten av vattentäta tumvantar (galonvantar) vilket avsevärt försämrar manöverförmågan.

Att köra en hel dag i regn går inte att jämföra med något annat eftersom farterna (100 - 140 km/h) är så relativt höga. Men om man kan tillverka en dykardräckt som håller tätt (torrdräckt) ner till ganska stora djup (visst trycket hjälper till att hålla tätt men endå!) så BORDE man kunna finna en lösning som funkar för oss motorcyklister också, eller?

Dvs. vad jag eftersöker är en regntät fingerhandske som dessutom ger bra skydd åt handen och som funkar tillsammans med en jacka/overall. INGEN lätt uppgift!

Mvh!
// Niklas

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
sismo skrev:
Jag menade att det var det som behövdes mest, förlåt otydligheten.

Iövrigt är jag klart övertygad om att det redan finns, men det är svårt att hitta.

Nemas problemas....jo jag tycker att de borde ju vara något vettigt att fixa fram...såg att Kent W postade lite info om det hela.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Kent W skrev:

KentW

Ahh Uppsala grabbar....eller ja de pluggade i alla fall här :)

Jo helt klart underligt att man inte fått sett det i handeln...fast de är klart någon måste ju ta till vara på uppfinningen och börja tillverka den oxå.

Om visiret var hufsat mörk från början så skulle jag lätt skaffa ett. :tummenupp

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Kent W skrev:

KentW

Finns skydd för glas som är smuts avvisnade

http://www.ritec.co.uk/experience.asp

Vet ej om det funkar på plast

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...