Någon som kan hjälpa mig?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
UrbanTiger skrev:
Okej.. ett kedjevax/olja som inte stänker av och dessutom kan användas som preventivmedel i värsta fall :tummenupp

Äh, finns ju redan. Finns några oljor/vax som inte skvätter och sprutar du det på k*ken så får du garanterat inte kn***a

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Mange_J skrev:
Ett tyg som skyddar lika bra som skinn. Skulle vara bra om man kunde ha samma kläder i vardagen som när man kör MC.

Tyg i Armacor från Rukka med goretexmembran. Skall vara lika säkert som skinn säger dem.

blackis1

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Avarage skrev:
Vattentäta kläder!

Det finns vattentäta skor som funkar vid mc-körning och det finns regnställ av bra och mindre bra kvalité som håler tätt mot bålen armar och ben. Och det finns handskar som håller tätt (sägs det).

Men att kombinera dessa lagg och få till en kombination som håler tätt verkar näst intill omöjligt. Att få tätt melan stövlar/kängor och byxor går ganska bra men regnplaggen har oftast så små muddar vid handlederna att handskarna inte går att trä in. Och OM handskarna KAN träs in så går oftast inte mudden (armslutet) att tighta till tillräckligt så det håller tätt.

Det enda som fungerar här är den gamla beprövade varianten av vattentäta tumvantar (galonvantar) vilket avsevärt försämrar manöverförmågan.

Att köra en hel dag i regn går inte att jämföra med något annat eftersom farterna (100 - 140 km/h) är så relativt höga. Men om man kan tillverka en dykardräckt som håller tätt (torrdräckt) ner till ganska stora djup (visst trycket hjälper till att hålla tätt men endå!) så BORDE man kunna finna en lösning som funkar för oss motorcyklister också, eller?

Dvs. vad jag eftersöker är en regntät fingerhandske som dessutom ger bra skydd åt handen och som funkar tillsammans med en jacka/overall. INGEN lätt uppgift!

Mvh!
// Niklas

Håller med dig!
Har goretex: kläder, stövlar och handskar när det regnar.
Byxor över Stövlar= inget problem.
Handskar i ärmar=problem efter ett tag. Av kapilärkraften så sugs vattnet genom handsken till fodret i jackan efter ett tag när yttertyget är mättat med vatten. Eller att det rinner in beroende på hur man har vinkeln på armarna/handlederna.
Att tejpa stumt mellan blir svårt o väldigt krångligt när man skall rätta till något.

blackis1

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
maudac skrev:
Finns det inget tillbehör på marknaden som löser ditt problem? Vad saknar du i så fall och vilket problem skulle det lösa?
Hjälp mig att upptäcka något mönster i förvirringen!
Mitt uppdrag (examensarbete): hitta ett problem eller behov som delas av många mc-förare oavsett typ av mc, ålder eller kön...
Det kan gälla i praktiken vad som helst, dock inte sånt som involverar själva mc-tillverkningen eller motorjusteringar. Vill du svara så inte andra ser - använd dig gärna av min mail! Tacksam för alla sorters inlägg bara, dom är anständiga...

Skulle vara en "gubbvarnare" eller "idiotvarnare" som larmar när någon gör en idiotisk manöver runt om en. Scanna av allas hjärnor eller nåt?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tystare hjälm.
Ett tips på vägen är att kolla hur man löst det i Försvarets helikopter (Hkp10).
Man har någon form av "motljud" som man provat.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vet att det var ett gäng killar från chalmers som hade tatt fram ett sådant och det skulle börja säljas när dom kunde pressa priset till dubbla priset för ett vanligt visir men antagligen så blev produktionskostnaderna för höga för det verkar inte som att det har kommit ut på markanden!

Mv . Oskar

LocDog skrev:
Har faktiskt funderat kring varför dom inte kommit med en sånt visir ännu (vad jag sett)....tekniken finns ju redan i t ex. glasögon.....hmm kanske vore något att bita i som examensarbete.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
LocDog skrev:
Ahh Uppsala grabbar....eller ja de pluggade i alla fall här :)

Jo helt klart underligt att man inte fått sett det i handeln...fast de är klart någon måste ju ta till vara på uppfinningen och börja tillverka den oxå.

Problemet med den befintliga lösningen är att den skifter lägen för långsamt. Kan även innebära en säkerhetsrisk om det är fullt tonat och man sedan åker in i en tunneln, och visiret behöver en 10-20 sekunder på sig för att övergå till fullt transparent.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
jP skrev:
Problemet med den befintliga lösningen är att den skifter lägen för långsamt. Kan även innebära en säkerhetsrisk om det är fullt tonat och man sedan åker in i en tunneln, och visiret behöver en 10-20 sekunder på sig för att övergå till fullt transparent.

Jo de är klart en säkerhetsaspekt, men ändå konstigt att man inte lyckats lösa problemet. Fast de måste ju finns en uppenbar marknad för produkten om någon ska dra på sig allt för stora utvecklingskostnader. Synd att inte typ VV är intresserade av en sådan lösning....eh eh kan ju installeras i fartkamerabåsen....helst den 10-20 sek varianten dock :)

Peter.E

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
vtr1000 sp1
maudac skrev:
Finns det inget tillbehör på marknaden som löser ditt problem? Vad saknar du i så fall och vilket problem skulle det lösa?
Hjälp mig att upptäcka något mönster i förvirringen!
Mitt uppdrag (examensarbete): hitta ett problem eller behov som delas av många mc-förare oavsett typ av mc, ålder eller kön...
Det kan gälla i praktiken vad som helst, dock inte sånt som involverar själva mc-tillverkningen eller motorjusteringar. Vill du svara så inte andra ser - använd dig gärna av min mail! Tacksam för alla sorters inlägg bara, dom är anständiga...
Måste väl absolut var Bilister, dom flesta verkar ju ta me fan vara blinda...

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
Peter.E skrev:
Måste väl absolut var Bilister, dom flesta verkar ju ta me fan vara blinda...

jepp. nonchalanta och okunniga bilister är nog det största problemet för oss hojåkare :kocko

maudac

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ER-5
Jo, jag tänkte väl att detta nog skulle vara rätt ställe att vända sig till! Det verkar ju som om de största problemen ligger i hjälmområdet eller klädområdet. Även hjälp vid olyckssituationer och stöld. (Själv skulle jag behöva ett par stödhjul och backväxel.. :) )
Jag upptäckte att jag uttryckt mig lite dumt på ett ställe nämligen: "hitta ett problem eller behov som delas av många mc-förare oavsett typ av mc, ålder eller kön..." Detta hade kanske varit det mest önskvärda, dvs att kunna åtgärda ett generellt problem och därmed kunnd tillfredsställa en stor del av mcåkarna, men skriv även gärna sånt som ni tror kan vara kopplat till ålder osv. Alla människor är ju byggda olika - om det beror på ålder eller kön spelar ju ingen roll. Skriv alltså gärna om allt ni kommer på! Gärna galna ideer också!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...