Som rubriken lyder. Jag har lagt några timmar på att undersöka om det finns en möjlighet till att landsvägsregistrera en förregistrerad enduromaskin eller en e-reggad enduromaskin men får inte ihop de små luckorna emellan så vänder mig till er med erfarenhet av detta.
Jag vill skaffa mig en enduromaskin och köpa till motardkit och sedan kunna köra den lagligt, då det verkar vara rätt ont om lv reggade maskiner på marknaden och då stiger även priserna på dem. Det finns dock rätt gott om e-reggade eller förregistrerade maskiner.
Som jag förstår det så förregistreras alla maskiner som kommer in i landet och man får enbart ut registreringspapper med ramnummer och skylt. Därefter kan man välja att e-regga den. Köper man däremot en LV reggad enduro så finns det 2 olika typer. Den ena är att blinkers och tuta är monterade och den är LV reggad från återförsäljare och den andra versionen är att man får med en förregistrerad enduro med en låda med blinkers och tillverkarcertifikat eller CoC intyg så att man kan LV regga den själv när man känner för det.
Det som verkar krävas är ett så kallat CoC intyg som man kan få utskickat från återförsäljare eller ett så kallat tillverkarcertifikat som styrker på vad det är för maskin och vad den har för "spec". Det viktigaste verkar vara att ha sina papper på plats om man undantager blinkers, tuta och allt sånt.
Har pratat med transportstyrelsen och de svarar att återförsäljare kan skicka ut papper på sina maskiner och sedan går det igenom deras system. Dock kan man få problem på bilprovningen när man registreringsbesiktar den.
Återförsäljare svarar att är enduron inte heltypfordonsgodkänd för landsväg, så kan man lägga ner för den kommer aldrig gå igenom systemet. De vill väl troligtvis sälja LV reggade fordon själva då de är dyrare.
Bilprovningen har gett mig en fingervisning i form av att de gör en registreringsbesiktning som vilar på 2 st föreskrifter. VVFS 2003:23 som behandlar alla regler om hur man registrerar en mc och TSFS 2009:59 som behandlar vilka tekniska specifikationer som ska registreras vid en registreringsbesiktning.
I min värld så tycker jag att man kan ta en likadan enduro av samma årsmodell, typ etc som är LV reggad och ta dess data och utgå från men de har tydligen inget register över sådant. Bullshit tänker jag. Men talade vid med en trevlig civilingetgör på bilprovningen och han menade på att samtliga fordon som importeras till Sverige registreringsbesiktas individuellt. Kan detta verkligen stämma? Importeras det 2000 VW Passat en dag så har de inget register över data på dessa utan de går igenom varenda certifikat?? Låter otroligt konstigt tycker jag.
Men skit samma om jag köper en förregistrerad eller e-reggad och inte har all data på den och vill registreringsbesikta den. Är det någon som lyckats?! Hittar ingen tråd om någon som gjort detta dock hittar jag gott om trådar där folk har lagt av.
Säg att det exempelvis saknas information om färg på den, behöver jag då gå till en färgbutik och få kulörintyg? Saknas det vikt så måste jag vända mig till SP och få den invägd med kalibrerad våg? Saknas det information om var registreringsskylten ska sitta behöver jag vända mig till en optiker som kan ge intyg på att den sitter där bak?
Jag vill skaffa mig en enduromaskin och köpa till motardkit och sedan kunna köra den lagligt, då det verkar vara rätt ont om lv reggade maskiner på marknaden och då stiger även priserna på dem. Det finns dock rätt gott om e-reggade eller förregistrerade maskiner.
Som jag förstår det så förregistreras alla maskiner som kommer in i landet och man får enbart ut registreringspapper med ramnummer och skylt. Därefter kan man välja att e-regga den. Köper man däremot en LV reggad enduro så finns det 2 olika typer. Den ena är att blinkers och tuta är monterade och den är LV reggad från återförsäljare och den andra versionen är att man får med en förregistrerad enduro med en låda med blinkers och tillverkarcertifikat eller CoC intyg så att man kan LV regga den själv när man känner för det.
Det som verkar krävas är ett så kallat CoC intyg som man kan få utskickat från återförsäljare eller ett så kallat tillverkarcertifikat som styrker på vad det är för maskin och vad den har för "spec". Det viktigaste verkar vara att ha sina papper på plats om man undantager blinkers, tuta och allt sånt.
Har pratat med transportstyrelsen och de svarar att återförsäljare kan skicka ut papper på sina maskiner och sedan går det igenom deras system. Dock kan man få problem på bilprovningen när man registreringsbesiktar den.
Återförsäljare svarar att är enduron inte heltypfordonsgodkänd för landsväg, så kan man lägga ner för den kommer aldrig gå igenom systemet. De vill väl troligtvis sälja LV reggade fordon själva då de är dyrare.
Bilprovningen har gett mig en fingervisning i form av att de gör en registreringsbesiktning som vilar på 2 st föreskrifter. VVFS 2003:23 som behandlar alla regler om hur man registrerar en mc och TSFS 2009:59 som behandlar vilka tekniska specifikationer som ska registreras vid en registreringsbesiktning.
I min värld så tycker jag att man kan ta en likadan enduro av samma årsmodell, typ etc som är LV reggad och ta dess data och utgå från men de har tydligen inget register över sådant. Bullshit tänker jag. Men talade vid med en trevlig civilingetgör på bilprovningen och han menade på att samtliga fordon som importeras till Sverige registreringsbesiktas individuellt. Kan detta verkligen stämma? Importeras det 2000 VW Passat en dag så har de inget register över data på dessa utan de går igenom varenda certifikat?? Låter otroligt konstigt tycker jag.
Men skit samma om jag köper en förregistrerad eller e-reggad och inte har all data på den och vill registreringsbesikta den. Är det någon som lyckats?! Hittar ingen tråd om någon som gjort detta dock hittar jag gott om trådar där folk har lagt av.
Säg att det exempelvis saknas information om färg på den, behöver jag då gå till en färgbutik och få kulörintyg? Saknas det vikt så måste jag vända mig till SP och få den invägd med kalibrerad våg? Saknas det information om var registreringsskylten ska sitta behöver jag vända mig till en optiker som kan ge intyg på att den sitter där bak?