Någon som råkat köra iväg med bromsskivlås på?

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Din bromskiva är ok,... inget att bry sig om, tänk om de hade varit så känsliga! då hade jag bytt både skivor och ok direkt! de skall trots allt bromsa ner några kilo i rätt goa farter

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
sevehem skrev:
2158379 Din bromskiva är ok,... inget att bry sig om, tänk om de hade varit så känsliga! då hade jag bytt både skivor och ok direkt! de skall trots allt bromsa ner några kilo i rätt goa farter

Bromsskivor är ömtåligare än vad man kan tro. Det krävs inte allt för mycket felaktig behandling för att dom ska slå sig.

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Bygger Trike
Hände mig förra sommare. Vad ca 35 mil hemifrån.
Blev en rejäl stukning i aluminiumdelel till skivan.
Men kände inga vibrationer, och körde så resten
av sommaren.
Men nu så har man köppt nya skivor för att vara på säkra sidan.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
En kompis pajade sin framskärm igår, själv använder jag inte skivbromslås för jag vet att jag är för dum för att komma ihåg att ta bort det. De smartaste tipset jag har hört är att ha en liftkortsjojo med gummisnodd i änden fastsatt i låset å trä gummisnodden över gashandtaget+bromsgreppet när man sätter låset i skivan.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Jag och polaren var ute och åkte ,och vi var iväg och skulle lyssna lite på Rollingstones ,vi skulle sitta och sniklyssna utanför , och väl där så träffade jag en annan polare där som jobbar med bandet , han jagar dom som säljer t-shirt olagligt,jobbar som security m.m, vi fick vip-pass med access backstage av killen ...Vi låste hojarna i allen och gick in , efter konserten så skulle vi iväg och polaren är snabbare på med grejerna än jag och han står och skyndar på mig , jag knäpper hjälm och drar på hanskarna och startar och drar omkull direkt, det är miljarders människor där och hojen ligger och lyser mörket och jag sprattlar bredvid , som tur är så stod jag i grusgången i alle´n och det hände inget med skivorna eller hojen...Men fan va man skämdes :hihi

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
FAN säger ja bara, för detta hände mig i fregads jag stod på skolan mina polare strässa mig som fan så ja skulle dra en "halv moppering" för att vända lie smidigare bara det att mitt bromslås (en vanligt hänglås) sitter kvar i bakbromsen. helvete tängker jag å tittar bak då har hela jävla oket knäckst å bromsfästet är i 3 delar...

med lite om och men så kom ja till en mc-afär.... 3 800 kommer det gå på... :huvet :död

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ken Keniff skrev:
2159656 Jag och polaren var ute och åkte ,och vi var iväg och skulle lyssna lite på Rollingstones ,vi skulle sitta och sniklyssna utanför , och väl där så träffade jag en annan polare där som jobbar med bandet , han jagar dom som säljer t-shirt olagligt,jobbar som security m.m, vi fick vip-pass med access backstage av killen ...Vi låste hojarna i allen och gick in , efter konserten så skulle vi iväg och polaren är snabbare på med grejerna än jag och han står och skyndar på mig , jag knäpper hjälm och drar på hanskarna och startar och drar omkull direkt, det är miljarders människor där och hojen ligger och lyser mörket och jag sprattlar bredvid , som tur är så stod jag i grusgången i alle´n och det hände inget med skivorna eller hojen...Men fan va man skämdes :hihi

grymt surt... tråkigt o onödigt... men som sagt... att dra en snodd till styret, så ska det till att man glömmer det... Jag hade också tur, inget gick sönder, men pinsamt :tungan

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Ankan_84 skrev:
2159599 pajjade nåt då?

Jag menade verkligen exakt för kolfiber-framskärmen sprack :) men inte så farligt att jag tänker byta den men den är inte lika vacker som tidigare!

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Veckans boktips:
Parkera mot en vägg, trotoarkant, buskage eller vad som helst som gör att du måste backa ut hojen. Gör inte alls lika stor skada i den farten man har när man leder hojjen baklänges.
Aldelles gratis :banana

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Bygger Trike
Gustav1 skrev:
2162506 Jag brukar ta bort låset innan jag kör iväg.

Jo det brukar vi ju alla göra innan man kör iväg.
Men ibland så blir det bara så fel.
Har nu införskaffat mig en snodd, Men hur ska man komma
ihåg den.
Vad ska man sätta en sådan, Jo så klart i låset, Men
var där uppe.
Runt gashandtaget eller. :va

Jo jag vet att det var lite ironi från din sida :tomten

Playingcrowd

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT 09 2015
J.Porta skrev:
2157078 Hmmmm, längst upp på sidan, lite åt höger finns den här , om man man anväder den så kan man hitta saker. Helt otroligt, jag vet. Fast prova den, resultaten är häpnandsväckande...

näää...

nämen...

det var som...

ja j*vlar..

Nu får ni snart ge er...
Tack så mycket för att du påminde mig om min klantighet men tror inte att det kommer att hända igen, lärde mig lite efter den gången :banana
Tråkigt när det händer så och man kan ju inte skylla på någon annan heller :va

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Jag stoppar ner nycklarna i den lilla väskan till skivbroms låset.. då e det svårt att glömma när man ska iväg.

Och ja.. jag har gjort bort mig 2ggr o lagt hojjen 1av dom pga av att jag glömt låset.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras