Jag har ringt och frågat Ctec och teknikern sa att det är inte att rekommendera, har fel laddcykel så du förstör lätt batteriet, finns speciell laddare för just Lithium batteri.
Går ypperligt att ladda Lithium Ferrum 4cells med blyladdare generellt. Det finns undantag med specialfunktioner men eftersom det fungerar med generatorn i fordonet så behövs inget special special.
Undvik cykling, ljuduppurladdning, motionering och allt vad olika lägen heter. Ladda endast batteri som behöver det. Underhållsladda ej. LIFE har så gott som INGEN självurladdning och mår som bäst av att ligga runt 80%. Inte full och inte tom.
Så ja det finns c-tek laddare som inte är bra för litium. Mer eller mindre flertalet av dem har funktioner eller lägen som inte rekommenderas. Tyvärr är jag dåligt insatt i vad de olika modellernas funktioner så det låter jag någon annan svara på. Men om det står i manualen att det finns ett vanligt laddläge eller om C-tek svarar på det så är det inga problem. Det fungerar som generatorn i fordonet åter igen.
Det kan dock vara bra att kontrollera cellerna individuellt ett par gånger om året. finns flertalet trådar som reder ut begreppen. var god läs dem innan du svarar i teknikforumet utan kunskap.
koppla in en blinkerslampa eller annat dylikt på 10w på den cellen som ligger högt tills dem ligger med jämn spänning mot varandra.