Någon som testat tonat pinlock?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Är inte sugen på ett tonat visir då det känns bökigt att ha med sig ett ljust visir om man känner för att byta, plus att jag får flytta mitt pinlock fram och tillbaka mellan visiren.

Såg då att det finns mörktonat pinlock till min hjälm. Billigt dessutom.

Någon som testat detta?

Ser det dumt ut? Pinlocken täcker ju inte hela visiret, blir ju en ram på glaset som inte blir tonat...

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
skall du byta pinlock på samma visir?

låter mycket krångligt, bättre att ha två visir med ett pinlock till varje visir.

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Att sätta ett mörkt pinlock på ett klart visir kommer nog se lite märkligt ut. Jag visste inte att det fanns mörkt pinlock. Vad är poängen med detta?

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
De gånger du inte vill ha ett mörkt visir vill du inte ha ett mörkt pinlock heller, så du måste iaf ha ett extra pinlock med. Gör som Jippo säger, 2 visir med ett pinlock till varje.

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
xs400 Cafe
Har funderat på samma sak med mörkt pinlock men ser fult ut.. + att jag tror det blir jobbigt att man får in ljus runt kanterna.

Visor-with-dark-Pinlock.jpg

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Funkar det verkligen så bra att ha med sig ett löst visir med pinnlock?
Pinnlock sitterju fast med hjälp av visirets böjning, när visiret lossas från hjälmen lossnar väl pinnlocket också? lr? :va

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pinnlock sitterju fast med hjälp av visirets böjning, när visiret lossas från hjälmen lossnar väl pinnlocket också? lr? :va

Nej. Pinlocken sitter så pass hårt klämt om du monterat det rätt att det inte lossnar även om du rätar ut visiret helt. För att ta loss pinlocken måste i alla fall jag mer eller mindre räta ut visiret helt och dessutom bruka milt våld.
Däremot finns risken att man repar pinlocken då den är allt annat än reptålig. Jag har gjort så dom gånger jag har haft med mig extra visir att jag lagt det i ett mjukt tyg och stoppat det i väskan.

En pinlock blir till och med repig av bommulsduk om man har lite otur.
Men står valet mellan att ha ett extra visir med pinlock på eller att ha ett löst pinlock så är det ju mindre risk för repor om åtminstone den ena sidan av pinlocken skyddas av visiret.

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Hittade iallafall ett något sånär billigt kit idag..

1000kr för tonat visir plus klart pinlock.

Lär väl slå till på ett sådant, är ju inget kul om pinlocken repas så lätt som ni säger!

Men för övrigt så lär man väl inte behöva något tonat i sommar, det krävs ju sol för att det ska vara användbart :gnissla
Sen ligger det ju en meter snö på vägen också :huvet

Lite bitter...

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Vulcan S
e de bara jag som kör med solglasögon under ett klart visir som man lätt kan lägga undan när det blir mörkt?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag kör med extra visir i ryggan, pinlock på båda och det regerar.
Tonat pinlock på klart visir tror jag ser konstigt ut.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nicc skrev:
e de bara jag som kör med solglasögon under ett klart visir som man lätt kan lägga undan när det blir mörkt?

Det motverkar inte imma... Sen blir det problem när man kör en solig dag och kommer in i en mörk tunnel, ett tonat visir fäller man upp men det blir ju bökigt att ta av solbrillor när man kör.

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Körde med tonat pinlock hela säsongen -09, fungerar hur bra som helst och ser enligt mig inget konstigt ut. O då mina vänner är ganska snabba på o tracka ner på om nåt ser galet ut, så är jag helt övertygad om att de sagt till om det sett illa ut.

På kvällen när mörkret fallet på, har jag ett klart pinlock under cutsen, snipp-snapp så byter jag på ca 1 minut, och ser hur bra som helst på kvällen med o slipper imman när graderna faller neråt framåt natten..

Bara mina 5cent, men vad vet jag

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Körde med tonat pinlock hela säsongen -09, fungerar hur bra som helst och ser enligt mig inget konstigt ut. O då mina vänner är ganska snabba på o tracka ner på om nåt ser galet ut, så är jag helt övertygad om att de sagt till om det sett illa ut.

På kvällen när mörkret fallet på, har jag ett klart pinlock under cutsen, snipp-snapp så byter jag på ca 1 minut, och ser hur bra som helst på kvällen med o slipper imman när graderna faller neråt framåt natten..

Bara mina 5cent, men vad vet jag

Jag kommer att köra på tonat pinlock.

Snackade med Lazer själva och dom rekommenderade det.

Deras egna tonade visir finns inte med pinlock och man fick då borra.
Inga större bekymmer att borra två hål, men då ska man ha i åtanke att han hade kunnat lura på mig både visir och pinlock, men rekommenderade alltså enbart ett tonat pinlock!

Så det får det bli.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park

Är ditt visir slätt när du lossar det?

Jag kommer att köra på tonat pinlock.

Snackade med Lazer själva och dom rekommenderade det.

Deras egna tonade visir finns inte med pinlock och man fick då borra.
Inga större bekymmer att borra två hål, men då ska man ha i åtanke att han hade kunnat lura på mig både visir och pinlock, men rekommenderade alltså enbart ett tonat pinlock!

Så det får det bli.

Du ska veta att pinlocken inte är reptåliga och blir väldigt lätt repade om du nu ska hålla på att snäppa av/på

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...