Någon som vet hur det gick med denna motion?

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Är den behandlad?

Motion till riksdagen Postnr:2686
2002/03:T523
av Johansson, Jan Emanuel (s)

Utökning av rättigheten att köra mc i bussfiler

Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om rättigheten att köra mc i bussfiler.

Motivering
På vägar in och ut ur stadskärnor, liksom i stadskärnorna, finns
bussfiler som bara får användas av bussar och taxi. På många sträckor får även motorcyklar använda dessa bussfiler. Tyvärr inte överallt. Ofta tar denna rättighet slut på vissa vägavsnitt utan att det känns motiverat. Särskilt inte som bussar och taxi får fortsätta att använda dessa vägavsnitt exklusivt för egen del.

Motorcyklar skulle kunna använda dessa bussfiler på ett effektivt sätt utan att det skulle påverka trafiken i övrigt. Genom att låta motorcyklar köras i bussfilerna fullt ut ökar i stället trafiksäkerheten.

Jag föreslår att möjligheterna undersöks om motorcyklar kan ges samma rättighet att använda bussfilerna som busstrafiken har. Detta gäller såväl infartsleder som bussfilerna i stadskärnorna.

Stockholm den 18 oktober 2002

Jan Emanuel Johansson (s)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
OT var det här men är inte Jan Emanuel en riktig leksakspolitiker?
Jag menar, mitt i en kris i Irak ska han iväg och rädda apan Ola från nått zoo?
Är han på riktigt?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Låter som ett riktigt bra förslag, har länge undrat varför det inte redan är så.

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
eisbaer skrev:
Låter som ett riktigt bra förslag, har länge undrat varför det inte redan är så.
Jag kan förklara det för dig! :tummenupp
I dom bussfiler som ägs och underhålles av kommunen är det tillåtet att köra mc. Övriga bussfiler "ägs" och underhålls av bussbolagen, och dom tillåter inte motorcyklar i "sina" filer.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
craze skrev:
I dom bussfiler som ägs och underhålles av kommunen är det tillåtet att köra mc. Övriga bussfiler "ägs" och underhålls av bussbolagen, och dom tillåter inte motorcyklar i "sina" filer.
hur vet man vilka som är kommunens då???

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Ravetrancer skrev:
hur vet man vilka som är kommunens då???

gissar att det sitter skyltar som talar om ifall det är tillåtet/förbjudet att köra mc där. sen är det ju inte så svårt attt räkna ut vem som "äger" filen...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
i centrala gbg så är det säkert kommunens filer, men jag har ej sett några skyltar där....

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
craze skrev:

Kan det där verkligen stämma ?
Iofs beror det väl på vad man avser med underhåll och annat, men jag har svårt att tänka mig att bussbolagen äger alla de filer runt om i stockholm som man inte får köra hoj i.
Inte för att det spelar så stor roll, tror inte någon bryr sig om man kör hoj där ändå, måste ju vara tusen gånger bättre än att vingla runt mellan bilister som sitter och äter frukost och läser morgontidningen.

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Tom skrev:
Kan det där verkligen stämma ?
Det var det svar jag fick från gatu- och fastighetskontoret förra året när jag ringde dom och frågade om varför man inte fick köra hoj i alla bussfiler.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
craze skrev:

aha.. =)

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
soppatorsken skrev:
OT var det här men är inte Jan Emanuel en riktig leksakspolitiker?
Kanske det, men han är en av max tre sossar med någotsånär vettiga förslag. Han har även föreslagit att man med B-körkort ska få köra automatväxlad 125-kubikare, dvs scootrar. Tycker jag låter vettigt.

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
CBR600F -91
Jan-Emanuel strikes again?

Någon annan som läste Jan-Emanuels inlägg i Metro den 25 april-06 (tror jag) som rörde förhöjda försäkringspremier för mc vid borgerlig seger? Kan inte hitta texten nu, finns inte i pdf-utgåvan. Han påstod iaf att försäkringarna skulle bli tokhöjda om sossarna inte fick sitta kvar. Men, han har ju påstått mycket å andra sidan. :tomten Lät mest som ett lamt skrämselförsök.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
osterkraft skrev:
2118952 Någon annan som läste Jan-Emanuels inlägg i Metro den 25 april-06 (tror jag) som rörde förhöjda försäkringspremier för mc vid borgerlig seger? Kan inte hitta texten nu, finns inte i pdf-utgåvan. Han påstod iaf att försäkringarna skulle bli tokhöjda om sossarna inte fick sitta kvar. Men, han har ju påstått mycket å andra sidan. :tomten Lät mest som ett lamt skrämselförsök.

Handlade väl om ett borgerligt förslag om att trafikförsäkringen skulle betala alla olycksfall på nåt sätt, även de som inte uppkommit i trafiken...

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Emanuel och apan

Victor skrev:
181183 OT var det här men är inte Jan Emanuel en riktig leksakspolitiker?
Jag menar, mitt i en kris i Irak ska han iväg och rädda apan Ola från nått zoo?
Är han på riktigt?

Vem tar hand om apan om borgarna vinner? Blir det slut apa då?

CornelisX

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster
funderade på det där någon skrev:

"dom bussfiler som ägs och underhålles av kommunen är det tillåtet att köra mc. Övriga bussfiler "ägs" och underhålls av bussbolagen, och dom tillåter inte motorcyklar i "sina" filer."

Om detta stämmer, kan polisen bötfälla de platser där bussbolagen äger filen eller? Borde det inte vara polisfritt där?

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
CornelisX skrev:
2119031 funderade på det där någon skrev:

"dom bussfiler som ägs och underhålles av kommunen är det tillåtet att köra mc. Övriga bussfiler "ägs" och underhålls av bussbolagen, och dom tillåter inte motorcyklar i "sina" filer."

Om detta stämmer, kan polisen bötfälla de platser där bussbolagen äger filen eller? Borde det inte vara polisfritt där?

är ju fortfarande i sverige... du kan ju bli bötfälld på din egen tomt, trots att du själv äger den...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA