någon som vet något/någon som vurpat el testat en hjälm som redan är rurpad/skadad?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ja som dom flesta redan vet så sägs det att man ska byta hjälm om man vurpat el tappat den i backen.
att den inte egentligen behöver ha några synliga skador, men kan ha dålig säkerhetsverkan ändå.
brukar ju stå att man inte får måla om hjälmen heller.
är det någon som vet säkert ngt om detta? sett några tester, och då förhoppningsvis och inte behövt fått infon den hårda vägen :huvet

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På Sachsenring eller om det var Assen så kom Nicky Hayden in med sin kraschade hjälm till Arai-service trailern. Dom tvättade av den och satte dekalfolie över skadan så den inte skulle synas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har gjort så här: 4 vurpor (lowsiders) på 1960-talet, inga märkbara skador på hjälmen, en gång med huvut före in i ett träd med så låg hastighet att jag bara var knockad i kanske 15 sekunder enligt de som såg det. Behållit hjälmen plockat upp hojen och kört vidare. (en lowsider på en BMW med stor kåpa som går utanpå styret kan lämna hojen med enbart skrapmärken, hojen glider på kåpan eller ena cylindern och hjulen.) Den här hjälmen används nuförtiden 40 år senare av en skridskoseglare. Som fick den när jag sålde BMWn.

3 hjälmar skadade i samband med klättring, hjälmarna spräckta av stenslag eller fallande is, min bedömning är att utan hjälmen hade jag blivit allvarligt skadad, alltid köpt ny hjälm så snart jag kommit till en affär.

Så inga allvarliga skador på hjälmen, lite skrap på sin höjd, jag har inte varit knockad mer än kort, så behåller jag hjälmen. Hjälmen har tydliga skador och smällen var så hård att utan hjälmen hade det varit kört. Ny hjälm.

Och det påminner om Nicky Hayden, han kom själv gående in med hjälmen. Alltså ingen värre smäll.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Många tycker typ att om du råkar tappa en vante på hjälmen är den förbrukad.
På trafikskolan sade de att en hjälm tål att bli tappad i asfalten.

Rätt olika besked beroende på vem man frågar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Många tycker typ att om du råkar tappa en vante på hjälmen är den förbrukad.
På trafikskolan sade de att en hjälm tål att bli tappad i asfalten."

Trafikskolan har naturligtvis rätt. Annars skulle man ju behöva byta hjälm under vurpan mellan varje smäll.
Under klättring träffades både jag och kamrater av sten, inte tog vi av hjälmen efter första stenen. Den skyddade ju fortfarande så länge den satt på huvudet.
Ett tankeexperiment.
Man sätter på sig hjälmen, ber en kompis slå försiktigt hårdare och hårdare på hjälmen med en stekpanna till man säger stop, inte hårdare. Sedan slår han/hon med samma styrka en gång till. Därefter tar man av sig hjälmen och han/hon slår en gång till direkt på huvudet med samma styrka.
Vilket orsakar mest skada på dig? Det sista slaget på hjälmen eller slaget direkt på huvudet?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Är hjälmen otappad/ovurpad vet du att den är i så bra form som just den hjälmen kan vara, och skyddar så bra som just den kan vid en ev. vurpa.

Är hjälmen tappad/vurpad vet du det inte.

Det är mig veterligen det enda man kan säga med säkerhet, resten blir till rena spekulationer... men vafan, det är ju vinter, så varför inte?

Gissar att det finns ett gäng såna här trådar härinne - sök och du skola finna!

Information rörande hjälmens procentuellt kvarvarande strukturella integritet efter att ha tappat den från 1 dm, 1 meter, 2 meter i trägolv, linoleum, betong, asfalt eller kvinnobröst och ha landat på visiret eller hjässan eller nacken eller lite snett vid en temperatur av -20, +2 eller +27 ELLER hur den mår efter en lowsider i 5, 30 eller 220 km/h, garagevältning eller highsider med en guldvinge, opel manta -84, skeppshult, duccemonster utan passagerarfotpinnar MEN med high beam-lampan illavarslande blå, vid regn, solsken, dimma eller val i elfenbenskusten kan å andra sidan vara ett spännande vinteruppsats att ta tag i. :tummenupp

Kanske ringa hit och be om att få bli kopplad till forskningsavdelningen?
Arai Helmet (Europe) B.V.
P.O. Box 112 – 3870 CC Hoevelaken
The Netherlands
Tel: (31) 33-254 10 10
Fax: (31) 33-253 53 92
:D

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Jag frågade då jag köpte ny, försäljaren savarade att om man tappat hjälmen tom så var det ingen fara men om man haft nånting i den, ex en liter mjölk, så skulle den bytas.

Antar att han nog skulle sagt att den skulle bytas direkt då det skulle innebära att han skulle få en möjlighet att sälja fler hjälmar.

Det var det svar jag fick....

=JoNaZ=

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
kawasaki er5 2001
brukar folk hälla en liter mjölk i sina hjälpar? ovanligt exempel tycker jag! :p

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
2003, Ducati 999s
Rätt eller fel men om jag inte fått något slag på mina hjälmar utan bara mindre skrapmärken, så har jag fortsatt köra med samma hjälm. Den hjälm jag har just nu var med om "en drutt omkull" i ca 170 på Kullen i somras. Tvekar inte en sekund att köra med samma hjälm i Cartagena nu i vår...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
brukar folk hälla en liter mjölk i sina hjälpar? ovanligt exempel tycker jag! :p

Ja, eller bär man mjölken i hjälmen i stället för den kassen man inte hade råd att köpa tillsammans med mjölken?

Jag har vurpat i 140-ish och använder fortfarande den krukan. Inte så ofta men den är riktigt bekväm.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024