Någon som vet om detta stämmer...

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
att det bara är att slänga på ktm's sxs 540 kit på en 450exc som det står på deras powerparts sida?

Har planer på att slänga på ett helsystem, högkompskolv, balansering av veven, portning och lite annat godis på hojen. Fast när man fick syn på detta så kanske man ska ändra på planerna.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Inte 100% säker men visst tror jag det passar. Ring en KTM handlare o fråga vet jag :)
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Priset ligger ju på ~10K då känns det kanske lite mer aktuellt att sälja den och köpa nytt om jag ska gå upp i kubik. Fast det är ju roligt med trim. Måste ju hända något nytt inför varje vår.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanske skulle byta pipa om du går upp så mycket? (tänkte ifall du inte tänkt på det, det är ju en slant också)

Jag tycker portningen å det lät roligare :) Då äre ju fortfarande en 450 också!
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jo planerna ligger just nu på Akra helsystem, högkomps kolv och portning.

Har du hitta någon CRF ännu?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
acura skrev:
Jo planerna ligger just nu på Akra helsystem, högkomps kolv och portning.

Har du hitta någon CRF ännu?
Det lät som ett roligare projekt :)

Mjo, men eftersom pengarna sitter i husan fortfarande blir det jävligt trögt... Jävligt trist att inte vilja köra sin egen hoj å drömma om en annan medans man väntar på köpare. Som att vara olyckligt kär ungefär :p

Förövrigt provade jag en KTM450 på isen för inte så länge sen, den va riktigt kanon :tummenupp men valet föll på Honda när jag hörde att det är mer problem med KTMen iaf bland eliten :(
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
OlleR skrev:
Det lät som ett roligare projekt :)

Mjo, men eftersom pengarna sitter i husan fortfarande blir det jävligt trögt... Jävligt trist att inte vilja köra sin egen hoj å drömma om en annan medans man väntar på köpare. Som att vara olyckligt kär ungefär :p

Förövrigt provade jag en KTM450 på isen för inte så länge sen, den va riktigt kanon :tummenupp men valet föll på Honda när jag hörde att det är mer problem med KTMen iaf bland eliten :(

Is vad är det? :confused:
Kollade på en damm på ca 100x100 meter här hemma om det var någon is som höll, det var ungefär som om någon fyllt dammen med krossad is bara å trampa rättigenom.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
acura skrev:
Is vad är det? :confused:
Kollade på en damm på ca 100x100 meter här hemma om det var någon is som höll, det var ungefär som om någon fyllt dammen med krossad is bara å trampa rättigenom.
Haha ;D Här har vi kört sen i december :) Tråkigt att det ska flöda vatten då å då bara :( Då blir det något i stil med era isar ;>
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Stora grabbarna (PJ, Ejdehage) körde väl med 450or med jättekit på. Listade aldrig ut varför det var vettigare att utgå från en 450 men nåt var det ju...
Här skulle ett par skitbra bilder på PJ's hoj från förra året vara men de tyx vara på jobbet :huvet
Kommer imorron istället...



En idé om du ändå tänkt lägga massa pengar på väss är ju att trimma den du har men inte gå upp i cc och sen ha en jäkligt konkurrenskraftig hoj i 450-klassen till sommaren :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Supermoto skrev:
Här skulle ett par skitbra bilder på PJ's hoj från förra året vara men de tyx vara på jobbet :huvet
Kommer imorron istället...
Den här eller?
 

Bifogat

  • PJ-KTM.jpg
    PJ-KTM.jpg
    57.1 KB · Visningar: 241

Pingis

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Bortom internet..
Hoj
En grästrimmer
Supermoto skrev:
Stora grabbarna (PJ, Ejdehage) körde väl med 450or med jättekit på. Listade aldrig ut varför det var vettigare att utgå från en 450 men nåt var det ju...

Får jag vara med och gissa ??

540-kitet passar på 450 SX och ger ca 480 cc. Kitet passar inte på 450 EXC.
Den har samma slag (72 mm) men mindre borrning (89 mm) än 525:an.

Fördelar ??
Tja, 450 toppen är byggd för att tåla mer varv.
...typ...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Busaberg skrev:
Den här eller?
Yeap :tummenupp
Då slipper jag leta mer *lat*...


Pingis skrev:
Får jag vara med och gissa ??

540-kitet passar på 450 SX och ger ca 480 cc. Kitet passar inte på 450 EXC.
Den har samma slag (72 mm) men mindre borrning (89 mm) än 525:an.

Fördelar ??
Tja, 450 toppen är byggd för att tåla mer varv.
...typ...
Låter iofs väl underbyggt men varför köra med 480cc när det finns en modell som är på 510cc original??
Jag trodde de körde med både stroknings- och borrkitten och fick upp 450orna i samma "max-cc" som 525orna och att det typ var 450-toppen man var ute efter. Har inte forskat nåt mycket i det hela dock.
 

Pidde

.
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Gilera runner 180 FXR -99
Går det inte och klämma dit det här? :)

/Pidde


Cylinder Kit 100 mm Big Bore 612 cm³
Cylinder Kit 100-102 mm, cpl. with Piston and Head Gasket

Article Number: KTMAX10003
Price: 1330,00 EUR


Quantity:




The MAXIMUM !
In combination with Stroker Crank SCSXS02580020 real 637 ccm are possible.
This part is a new designed cylinder specially for big bore use. The inner lining is Nikasil coated.
Please note :
The crankcase need some modification in the cylinder base seat. ( the big bore cylinder has a wider diameter at the base section )
Possible Volume :
Stroke 72 mm > 565 ccm ( std. crank 450/520 )
Stroke 76 mm > 597 ccm ( with excenter pin for crank)
Stroke 78 mm > 612 ccm ( with Stroker Crank )
Stroke 78 mm, Bore 102 mm > 637 ccm
Base Gasket is not includet, and should ordered separatly.
Basegaskets are availabel in 0,5 mm / 1,0 mm and 1,5 mm
( Basegasket depends from crank/stroke is in use )
Cyl. lenght > 84 mm
Dia. base > 107 mm
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
vad jag fattade av de som byggde 580s här i stan så var 450 toppen bättre för det var mera varvtålig som pingis skrev, var väl ventiler och fjädrar i titan........ eller någe av dem....... 525toppen var väl "vanlig"

Men det var väl 03-04 vet inte hur det är på de nya.....
 

Major

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
KTM 525++ Motard
Om du vill sätta 540 kittet på 450 EXC är det bara å montera.
450 EXC har samma slag men mindre borr så det ska inte vara problem om inte blocket är annorlunda (kan inte tänka mig det).

540 Kittet är ju tänkt till 520/525 så cylindern är högre än 450SX:ens det medför att du får riktigt dålig komp eftersom kolven inte kommer ända upp, 63,4 mot 72mm.

Ska man montera 540 Kit på 450SX måste vev å kamkedja bytas båda för kort.

Kolla på Enduro Mx för där kan du hitta Beg prylar för halva priset.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
acura skrev:
att det bara är att slänga på ktm's sxs 540 kit på en 450exc som det står på deras powerparts sida?

Har planer på att slänga på ett helsystem, högkompskolv, balansering av veven, portning och lite annat godis på hojen. Fast när man fick syn på detta så kanske man ska ändra på planerna.
skulle tro att det funkar men det blir dyra häst att trimma,vad kostar det att byta /trimma,såvida att du inte kan få bra rabatt/ begagnat
:yoparty kör husa 650 04 går som f-n
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Major skrev:
Om du vill sätta 540 kittet på 450 EXC är det bara å montera.
450 EXC har samma slag men mindre borr så det ska inte vara problem om inte blocket är annorlunda (kan inte tänka mig det).

540 Kittet är ju tänkt till 520/525 så cylindern är högre än 450SX:ens det medför att du får riktigt dålig komp eftersom kolven inte kommer ända upp, 63,4 mot 72mm.

Ska man montera 540 Kit på 450SX måste vev å kamkedja bytas båda för kort.

Kolla på Enduro Mx för där kan du hitta Beg prylar för halva priset.


:tummenupp Gött med någon som verkligen vet hur det ligger till. Får väl se vad som händer får jag tag på ett kit till ett bra pris så är det inte omöjligt att jag slänger på ett.
 

TurboTore

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Oslo
Hoj
KTM 450 EXC-04
acura skrev:
att det bara är att slänga på ktm's sxs 540 kit på en 450exc som det står på deras powerparts sida?

Har planer på att slänga på ett helsystem, högkompskolv, balansering av veven, portning och lite annat godis på hojen. Fast när man fick syn på detta så kanske man ska ändra på planerna.

Søkte på 'big bore' på www.ktmtalk.com ,lå også mye mer info der:

The KTM 540 kit makes for a real smooth running engine. As Travis has indicated going the big bore route is easy to do, its basically a top end rebuild without the valve job. The most expensive route is all KTM parts ie cylinder piston etc. If you decide to go the big bore route I would go for the 540 or 570. The KTM 540 kit is sweet as it is so smooothe. The 570 kit is a little less expensive, however, its parts are not quite the quality of the KTM stuff particularly the piston. The Thumper Racing 570 (really a 555) is a 99mm piston (Wiesco) fitted to your re-bored and aluminum sleeved / plated cylinder. The KTM kit comes with a new 97mm cylinder with more water capacity in the water jacket, and a much stronger piston and rings. Both kits provide a mild CR increase and add power throughout the power band and provide a excellent torque increase when using the stock -55 cam. Naturally the more expensive KTM kit uses higher quality parts but both work and perform well.

KTM 520/525 actual cc are 510cc (72mm x 95 mm)

KTM 540 actual cc is 532 (72mm x 97mm)

TR 570 actual cc is 555 (72mm x 99mm)

KTM 580 actual cc is 576 (78mm stroker crank x 97mm)

KTM 610 Crate motor 612cc (78mm stroker crank x 100mm) - If you install the 610 parts into a stock 520 / 525 / 450 case it will require case half machining / matching to get the larger cylinder to fit into the case half's, also comes with quite a bit more cooling capacity in the cylinder jug and requires special gaskets (head and base), and comes with its own special cam grind-- I think Travis has the cam part number for the 610.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top