Någon som vet var man köper en Suzuki Rg 500

Lawbracker

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Sthlm// Sollentuna
Hoj
Street Fighter// Suzuki Rg och en vanlig
Hej är lite sugen på en Suzuki Rg 500. Just nu har jag 2 st 125. JAg tycker det är en roligt hoj och vill gärna ha en 500. Någon som vet vart man kan få tag på en renoveringsobjekt funkar alla tiders.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Lawbracker skrev:
Hej är lite sugen på en Suzuki Rg 500. Just nu har jag 2 st 125. JAg tycker det är en roligt hoj och vill gärna ha en 500. Någon som vet vart man kan få tag på en renoveringsobjekt funkar alla tiders.

Vettefan, ska du ha en RG500? Mycket mek kan det bli, dessutom får du inte köra den än.

För ung kanske, eller?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Du vet att det är gaaaaanska stor skillnad i klös på en 2 takts 500cc och en 125cc?

Sen vet ju alla att 2-taktare skär ihop DIREKCT! :rofl

Sen vetefaen hur de funkar med o strypa rg500orna???

Du kan ju prova att snacka med "RG500-Johannes" här på forumet han verkar ju kunna sina grejjer om de här bågarna.


Men cooooooooooooola bågar är det fanimej!
:Bugar
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
De är ovanliga, du får väl leta annonser bara och annonsera själv.

Men stryp ingen sån utan vårda den isf, det är en blivande klassiker från en epok vi aldrig igen får se.

Liknade hojar är Yamaha RD500 men V4a (suzukin har square4a), Honda NS400 V3.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har hört att det går att plocka ur en bit över 100 hk sträcket på en RG500/RD500.
 

Lawbracker

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Sthlm// Sollentuna
Hoj
Street Fighter// Suzuki Rg och en vanlig
Nej jag sak absolut inte srtypa den. D det kommer ju en dag när man blir 18 o vill lite tyngre gräjer 125 funkar inte hela livet. Men om jag fixer en nu så har jag gott om tid att renovera den. Skriv gärna till mig om någon hittar en!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
RG 500 är en jäkligt fräck hoj, inget snack om saken. Tyvärr är den nog ganska dyr, både i inköp och drift. Om jag hade en skulle jag nog knappt våga köra den, dels för att man inte skulle vilja "slita på" en sån klassiker och dels av rädsla för att lägga omkull den och sabba plast och annat som säkert är skitsvårt att få tag på.

Inte min avsikt att försöka avråda dig från att skaffa nån alltså, utan bara min syn på saken. :)

EDIT: Annars kan jag rekomendera RD 350. Också 2-taktare ju, med riktigt bra klös. Dessutom billig och lättmekad.
 
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Lawbracker skrev:
Nej jag sak absolut inte srtypa den. D det kommer ju en dag när man blir 18 o vill lite tyngre gräjer 125 funkar inte hela livet. Men om jag fixer en nu så har jag gott om tid att renovera den. Skriv gärna till mig om någon hittar en!!

Räcker ju inte att du blir 18. Du måste bli 20 (21 om du inte har "mellan" från 18 år)

Lycka till med letandet iaf.

/oXydex
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
En nyrenoverad rg 500 ska inte vara så mycket mek med, jag har lite erfarenhet med dom hojarna och den som min kompis agde hade 3200 mil på mataren nar han sålde den ( då hade han haft ett kolv havari på dom milen) så om hojen hålls original och ar i godt skick tror jag man kan ha en sån som bruks hoj. en ting at se upp med ar at utom kolvbyten så ar gir boxarna lite svaga i andra giret....
 

Lawbracker

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Sthlm// Sollentuna
Hoj
Street Fighter// Suzuki Rg och en vanlig
Finns det mycket delar att få tag på till en RG 500? Någon som vet i fall det finns verkstads hadbok till den? Så ni rekomenderar att detta är ingen hoj för en kille men liten plånbok. Är Rd 500 lika dyra att äga och mecka med?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska det åkas tvåtakt har jag hört att CR500 i motardformat tydligen ska röra på sig lite också :3freak Billigare å lättare att få tag på delar till, trivs inte på landsvägen dock...
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Lawbracker skrev:
Är Rd 500 lika dyra att äga och mecka med?
Det beror alltid på om nåt händer med motorn eller inte :tomten
För att förebygga att problem uppstår/förvärras så bör man kolla igenom motorn med jämna intervall. Herregud dessa motorer har en orolig själ, lyssna till den som en doktor! :)
Problem med bränsleförsörjning, tändning eller smörjning kan märkas inte bara i hur den går utan också på tändstiften. Lite skit i förgasaren kan leda till kolvhaveri om man har otur.
Så jag skulle råda att man är en liten analyserande doktor om man tänkt ha en fyrcylindrig tvåtaktare.

Finns iallafall en original verkstadshandbok till RD 500:n, finns nog också utlagd på nätet.

Min egen RD 500 har fått nya kolvar och omborrning. Detta kostade ca 8000 kr. I bästa fall håller det sen i 4000 mil, eller?? :tomten
I bland är byte av ringar kanske värt att testa istället för hela kalaset. Men jag har aldrig gått halva vägen med mina tvåtaktare, fast jag har tänkt tanken.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
NS400, RD500 och RG500 är ju alla klassiker i dag och som med alla klassiker så bör man aldrig köra dem för då blir man så otroligt besviken. Jag gjorde misstaget att köra dem alla och det har hänt alldeles för mycket med hojutvecklingen för att man ska kunna ha en sådan hoj i dag. :(
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Man ska inte ha dem som endahoj skulle jag säga, 2t kan vara ganska jobbigt att leva med på gatan.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Ninjaboy skrev:
NS400, RD500 och RG500 är ju alla klassiker i dag och som med alla klassiker så bör man aldrig köra dem för då blir man så otroligt besviken. Jag gjorde misstaget att köra dem alla och det har hänt alldeles för mycket med hojutvecklingen för att man ska kunna ha en sådan hoj i dag. :(

Sorry, jag tycker inte som du.
Jag blir glad av att köra min hoj.
Jag inbillar mig att andra blir glada av att se min hoj.

Men visst, det är en ekonomisk fråga också. Min gamla hoj är rätt billig totalt sett (om den inte åker på ytterligare en haveri peppar peppar). Så i körglädje per krona ligger tvåtaktarna bra till tycker jag.

Nackdelen är som sagts det mekaniska som kräver ett ögonkast.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag är en av dem som blir glad att se, och höra, dessa hojar. Tyvärr är det alldeles för få av dem på vägen i dag.

Men för en som funderar på att skaffa en så kan det ju vara bra att veta att det för samma pengar går att få en hoj som har betydligt modernare chassi, fjädring och bromsar. Dock inte lika fräcka motorer, de görs inte längre.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Ok, here goes.

Hojen är mycket speciell i karaktären, den är inte så jättesnabb men eftersom effektleveransen är hysterisk så känns den helt brutal. Kräver lite disciplin i början m.a.o. Trimmar man ordentligt slår den en ny GSXR750 på fingrarna i effekt.

Hur som helst, jag känner en kille som ska sälja sin RG. Den är iof rätt påkostad -å andra sidan nyligen renoverad och med Jolly Moto pipor etc. Jag har hans mailadress på jobbet, men har hans mobilnummer här hemma. PM:a om du vill ha det.

Bra Rg500 siter:

http://www.suzuki-rg500.com/
http://homepage.mac.com/rg500delta/Menu7.html
http://www.stanstephens.com/rg500.htm
http://www.rg500.net/
http://edj.net/2stroke/rg/

På den sistnämnda siten finner du verkstadshandboken samt en mailinglista som är rätt bra (även om den har en del problem med spam).

Svaga punkter på RG:n är:

*Slidlocken (plastlagret som "tätar" mot sliden kan lossna, fixas med http://www.suzuki-rg500.com/disc.htm )
* Växellådan (2:ans växel framförallt. 1:an är väldigt låg. Båda dessa grejor kan fixas med kit-låda, det har gått några såna tåg på senaste dock. Dyson, Padgetts mf.l. har även gjort torrkopplingar)
* Flottörventilerna (de läcker och pissar soppa när hojen står. Fixas med: http://www.suzuki-rg500.com/grose.htm )
* Framgaffeln/bromsar/däcksdimensioner (inga kritiska fel, men man kan med fördel ägna lite uppmärksamhet på dessa punkter)

Jaja, titta runt på http://www.suzuki-rg500.com/performa.htm, där finns det en hel del stuff. Programmerbar CDI etc etc.

Här är lite bilder på min hoj (har breddat bakfälgen sedan dess och lackat fälgarna svarta): http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=11187

/J
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jo, har du tillgång till DC så finns det en del stuff du kan ladda ner från min share (johannes/RG_bilder_mm/). Finns på SH-hubben.

EDIT: Kåpor finns det också att få tag på, se bilder /EDIT

/J
 

Bifogat

  • rg500 carbon seat 001.jpg
    rg500 carbon seat 001.jpg
    31.2 KB · Visningar: 77
  • rg500 carbon seat 003.jpg
    rg500 carbon seat 003.jpg
    62.8 KB · Visningar: 70
Last edited:

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
Jag har kört RG 500 ett par gånger och måste säga att upplevelsen är total.
När man vrider på rullen så... inget ...inget sen YAAHHOOOO så bär det i
väg.
Hade jag själv hittat ett bra ex. så hade jag köpt det.
Vi snackar 2-tackts inferno..... :yoparty :yoparty :yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top