Någon som vet?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag har suttit och grubblat lite på var min hoj kan vara strypt. Det är en FZS1000. På tomgång varvar den utan problem upp till ca. 7000 rpm. (efter det ökar den fortfarande i varv, men dock lite långsammare). När den ligger i växel är det samma sak, varvar upp till ca. 7000 rpm (på alla växlar utom de 2 sista), sen vill den gärna stanna där om man inte pressar den rejält. Trottelstopp tror jag inte jag att jag har (jämförde hur långt jag kan vrida mitt gashandtag med en R1'a och det var lika mycket), och strypning i insuget har jag hört är en liten nackdel p.g.a. att bensinen delvis fungerar som en kylande del till ventiler och så (dock vet jag inte om detta stämmer).

Vad tror ni? Kan den vara strypt med brickor i avgasportarna?

PS: Jag är inte inne på att plocka bort strypningarna då jag inte tycker att det är värt att riskera lappen bara för att få köra på fulleffekt lite tidigare än vad som står i lagen :) (dessutom gäller ju inte försäkringen om något skulle hända :eek: :skrämd ), men det kan ju vara kul att veta hur den är nedstrypt :)

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Re: Re: Någon som vet?

Mattias skrev:
Det är lite högt, kanske... ;)

Det är inte högt, den ska varva tills varvstoppet träder in :crash ;)

Nä, men helt seriöst, den varvar utan problem upp till 7000 rpm, jag kan lägga upp bild- eller filmbevis, hehe :D :D

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kan inte den hojen, men var ska den lämna sin maxeffekt o vilken toppfart har den i ostrypt skick ? Hur fort går din ?

F.ö. finns inget som säger att slaget på gasen är lika på olika hojar. Strypt i insuget är inget som får motorn att haverera, det är alla motorer så fort man drar av gasen det minsta.....
/u

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
ulf_lundin skrev:
Kan inte den hojen, men var ska den lämna sin maxeffekt o vilken toppfart har den i ostrypt skick ? Hur fort går din ?

F.ö. finns inget som säger att slaget på gasen är lika på olika hojar. Strypt i insuget är inget som får motorn att haverera, det är alla motorer så fort man drar av gasen det minsta.....
/u

Den ska lämna 143 Hp och 105 Nm ostrypt, gör väl ca. 250+ i ostrypt skick. Min som är strypt gör ca. 150.

Tänkte mest att gasen på R1'an och Fazern kanske var ganska lika eftersom motorn i Fazern är hämtad från R1'an (med vissa förändringar)

Dezert

flames
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R '99 med Rött Kåpglas och Röd Hugger
Låter som den är styrpt på samma sätt som min kawasaki zx-6r var.. fyra brickor i förgasaren.
Då varvade den bara till 9000 varv och gjorde 160 och inte en km/h till

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Håller med, låter strypt. Vet inte hur, men troligen på nåt enkelt sätt, i värsta fall insugsgummina, annars nog brickor nånstans, borde inte vara svårt att hitta.
/u

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Fazern såldes väl aldrig strypt?!!

Har den aldrig gått bättre förut heller?

Det är väl dom ynkliga 140 hästarna i dom fortfarande. :D

150km skall väl den göra på 2:an åtminstånde?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Min är strypt i ca. 1 säsong till, annars kör jag olovligt då jag bara har A-begränsad (behöver jag säga att jag längtar tills mitt körtkort övergår till A-obegränsad, hehe :D)

Men att den är strypt i förgasarna är alltså det troligaste?

micke_gbg: Skrytmåns, hehe :D :D ;)

Jag kan föressten tillägga att Micke har helt rätt i att den ostrypt gör över 150 i 2'an (har åkt bakpå en ostrypt och hade bra utsikt över hastighetsmätaren, hehe) :D

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...