Någon som vill va handledare?

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1
hejhej
en polare till mig har nu fått tummen ur o börjat med körkortet, men han vill gärna ut och övningsköra, finns det någon här som vill ta sig an en 22årig smålänning? han letar också efter en skrot hoj på över 750kubik (700 kanske? vad krävs för uppkörning?) så har ni lust att köra lite med honom eller har en skrot hoj så svara gärna!

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Hade gärna ställt upp men har tyvärr inte haft kortet tillräckligt länge. Fick själv hjälp med detta förra året.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Vad är det som gäller för att vara handläggare?

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Vad är det som gäller för att vara handläggare?

antar 5år med A-behörighet. Dessutom vad jag har hört så måste handledaren göra nåt slags prov numera för att bli godkänd som detta. Detta kostar även en slant.

Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
En kompis ska ta mc kort nu.

Han har en kompis som ska va handledare...det enda som krävdes var att betala in ngn avgift på en hundring eller va de va...inte alls dyrt.

Sen e de bara att köra.

Om jag inte minns helt fel så e de där med handledarutbildning för bilkörkort.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
En kompis ska ta mc kort nu.

Han har en kompis som ska va handledare...det enda som krävdes var att betala in ngn avgift på en hundring eller va de va...inte alls dyrt.

Sen e de bara att köra.

Om jag inte minns helt fel så e de där med handledarutbildning för bilkörkort.

Ok, antog att dom hade gjort samma för MC...

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
hejhej
en polare till mig har nu fått tummen ur o börjat med körkortet, men han vill gärna ut och övningsköra, finns det någon här som vill ta sig an en 22årig smålänning? han letar också efter en skrot hoj på över 750kubik (700 kanske? vad krävs för uppkörning?) så har ni lust att köra lite med honom eller har en skrot hoj så svara gärna!

Haft körkortet i 8år (började köra först förra året dock) men kan tänka mig å köra lite. Men det är enbart för å köra då lr, för all den visdom jag har, vill jag behålla själv :tungan

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1
Haft körkortet i 8år (började köra först förra året dock) men kan tänka mig å köra lite. Men det är enbart för å köra då lr, för all den visdom jag har, vill jag behålla själv :tungan

ja det e bara att köra, han tar körlektioner hela tiden, men han vill köra ännu mer. tjatar på honom att komma in här på sporthoj så han kan skriva själv!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
ja det e bara att köra, han tar körlektioner hela tiden, men han vill köra ännu mer. tjatar på honom att komma in här på sporthoj så han kan skriva själv!

Låter fint. Får han ta reda på om de behövs handledare lr inte, för annars e de bara ut å tuta & gasa lr? Förberedd han på att ja äter mkt glass me = många stop vid glasskiosker ;)

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
antar 5år med A-behörighet. Dessutom vad jag har hört så måste handledaren göra nåt slags prov numera för att bli godkänd som detta. Detta kostar även en slant.

Handledarutbildning krävs enbart för B-körkort.

Det som skall betalas är 120 spänn för att länsstyrelsen skall kolla upp så du inte är straffad och har andra prickar som gör dej olämplig.

sen skall du skicka in en ansökan om handledarskap. antar att detta finns på vv.se, annars är det bara att gå till närmsta trafikskola.

Detta var vad som krävdes när jag tog mitt kort förra sommaren.

Ett tips är att skaffa komradio. både bra att ha för att tala om var man ska och tala om och rätta till fel osv. även bra för instruktören om han/hon skall visa så är det lättare att förstå när man berättar vad man gör och vad som är extra viktigt. Kanske är logiskt eftersson alla trafikskolor kör såhär men när jag körde med farsan tyckte jag det var precis som att köra själv. och då känner jag att man lika gärna kan låna en moppe å dra ut å köra stadstrafik själv och lära sej hojen på en parkering.

Lycka till.

Edit: http://www.vv.se/filer/Blanketter/VV97416_ifyll.pdf
där har vi blanketten. bara att fylla i och skicka in.

Last edited:

aldman

David
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
yamaha fzr600
Tja! här e jag!

Behöver som sagt någon som kan åka brevid så jag får köra lite! Handledarutbildning behövs ej, en blankett som ska skickas in bara! Måste dock köpa cykel o hela skiten först så det kanske tar några veckor innan det är aktuellt. Glass e för övrigt jävligt nice!:tummenupp

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Behöver som sagt någon som kan åka brevid så jag får köra lite! Handledarutbildning behövs ej, en blankett som ska skickas in bara! Måste dock köpa cykel o hela skiten först så det kanske tar några veckor innan det är aktuellt. Glass e för övrigt jävligt nice!:tummenupp

Välkommen :)
Skall vi ta å fixa det den där blanketten då, så är de ju klart tills du får hoj. Sen ska pappa ta me dig ut å visa alla underbara glasställen runt om i västsverige (iaf de i gbg känner jag till bra) ;)

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Välkommen :)
Skall vi ta å fixa det den där blanketten då, så är de ju klart tills du får hoj. Sen ska pappa ta me dig ut å visa alla underbara glasställen runt om i västsverige (iaf de i gbg känner jag till bra) ;)

Hambunkarna på "Lillamandas gatukök" i Kungsbacka är värda ett besök dem med.
Finns många vina vägar ner igenom kungsbacka.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Om du redan har körkort för bil så är ett hett tips att det allra viktigaste att träna på för dig manövrering av MC. Inhägnat område (behövs ej handledare) och öva konbanor, start/stopp, krypköra, bromsning. Körde själv på tok för mycket i trafik innan uppkörningen... man blir liksom såpass säker då att man lägger till med olater som inte uppkörningsmännen riktigt gillar.

Om svårt med köra på inhägnat så försök att varje "handledarpass" börjar med 10-20min med körning på nån öppen plan. Om inte annat med ny handledare så han får lite koll på du behärskar hojjen någolunda så han/hon vågar ut och köra med dig (allt sker på hans ansvar/risk). Min första tur i trafiken skedde väl tidigt... hade knappt koll på hur man växla när handledarn direkt drog iväg mig på E6 vid Olskroken i tät trafik å iväg till Landvetter. Inte helt bra kanske :rolleyes:

Lycka till!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...