Jag var på Michelin's däckseminarium hos RoLLERs Däck igår.
Det var mycket intressant. Dock så var jag nog den enda supermoto-föraren där så utrymmet för supermoto-frågor var begränsat.
Det som dock konstaterades snabbt var att ett supermoto-däck för racing (bandäck/racingdäck) är ganska mycket annorlunda uppbyggt än ett RR-däck för bana racing.
Men det var väl knappast en nyhet. Dessutom är det väl ganska logiskt att kör man bana med supermoto seriöst bör man väl använda däck skapade för detta.
MEN! Det som jag var intresserad av var vad Michelin tyckte man skulle ha för däck på gata.
Jag har alltid resonerat som så att om man kränger på det bästa gatdäcket för en sporthoj så är det oxå det bästa för supermoto på gata. Men ICKE!
Michelingubben (föredragshållaren) berättade ett par intressanta saker om gatdäck för sporthojar. Jag orkar inte summera allt men jag kan berätta att när dom skapar däck så har dom kravspecifikationer (vilka nyheter va??? ) på hur däcket ska användas.
Exempelvis så är det tänkt att ett Pilot Power ska gå 95% gata och 5% bana medans ett Pilot Power 2CT (tvåkomponentsdäcken) ska gå 90% gata och 10% bana. Alla som visste detta räcker upp en hand...
Wow... nu håller jag på att komma in på sidospår... Men jag ville bara peka på att det finns en tanke med varje däcksmodell. Åter till supermoto.
Jo, han rekommenderade ett Pilot Road2 till gatkörning med supermoto. Alltså ett sporttouringdäck!
Detta för att det däcket har en rundare profil (avsevärt mycket mer lik ett supermoto racingdäck) och dessutom kommer upp i rätt temp fortare.
Tyvärr envsades michelingubben med att hela tiden referera till supermoto som en hoj med "brist på effekt". Jag höll naturligvis inte med och undrade tyst vad man skulle med 180 häst till på en supermoto-bana. Speciellt på grus måste det vara bra...
Och utan att förklara allt han sa så är jag nog ganska övertygad om att ett Pilot Road2 är ett mer korrekt val på gata för en supermoto än ett Pilot Power 2ct som är avsett för 180 häst som kör 10% bana...
Dessutom, om man kollar specarna så har inte ett pilot road särskillt mycket sämre grepp men däremot ganska mycket bättre livslängd som kan vara trevligt vid mycke bakhjul osv.
Har jag varit tillräckligt förvirrande nu? Klockan är inte särskillt mycket så jag är inte helt vaken.
Detta är alltså bara en summering av det lilla supermoto jag pratade med michelingubben och ni gör ju era egna val. Det enda jag kan säga är att han gav ett mycket kunnigt intryck när det gällde däck.
Mvh
Lucky9
Det var mycket intressant. Dock så var jag nog den enda supermoto-föraren där så utrymmet för supermoto-frågor var begränsat.
Det som dock konstaterades snabbt var att ett supermoto-däck för racing (bandäck/racingdäck) är ganska mycket annorlunda uppbyggt än ett RR-däck för bana racing.
Men det var väl knappast en nyhet. Dessutom är det väl ganska logiskt att kör man bana med supermoto seriöst bör man väl använda däck skapade för detta.
MEN! Det som jag var intresserad av var vad Michelin tyckte man skulle ha för däck på gata.
Jag har alltid resonerat som så att om man kränger på det bästa gatdäcket för en sporthoj så är det oxå det bästa för supermoto på gata. Men ICKE!
Michelingubben (föredragshållaren) berättade ett par intressanta saker om gatdäck för sporthojar. Jag orkar inte summera allt men jag kan berätta att när dom skapar däck så har dom kravspecifikationer (vilka nyheter va??? ) på hur däcket ska användas.
Exempelvis så är det tänkt att ett Pilot Power ska gå 95% gata och 5% bana medans ett Pilot Power 2CT (tvåkomponentsdäcken) ska gå 90% gata och 10% bana. Alla som visste detta räcker upp en hand...
Wow... nu håller jag på att komma in på sidospår... Men jag ville bara peka på att det finns en tanke med varje däcksmodell. Åter till supermoto.
Jo, han rekommenderade ett Pilot Road2 till gatkörning med supermoto. Alltså ett sporttouringdäck!
Detta för att det däcket har en rundare profil (avsevärt mycket mer lik ett supermoto racingdäck) och dessutom kommer upp i rätt temp fortare.
Tyvärr envsades michelingubben med att hela tiden referera till supermoto som en hoj med "brist på effekt". Jag höll naturligvis inte med och undrade tyst vad man skulle med 180 häst till på en supermoto-bana. Speciellt på grus måste det vara bra...
Och utan att förklara allt han sa så är jag nog ganska övertygad om att ett Pilot Road2 är ett mer korrekt val på gata för en supermoto än ett Pilot Power 2ct som är avsett för 180 häst som kör 10% bana...
Dessutom, om man kollar specarna så har inte ett pilot road särskillt mycket sämre grepp men däremot ganska mycket bättre livslängd som kan vara trevligt vid mycke bakhjul osv.
Har jag varit tillräckligt förvirrande nu? Klockan är inte särskillt mycket så jag är inte helt vaken.
Detta är alltså bara en summering av det lilla supermoto jag pratade med michelingubben och ni gör ju era egna val. Det enda jag kan säga är att han gav ett mycket kunnigt intryck när det gällde däck.
Mvh
Lucky9
Last edited: