Något klibbigt mellan gummit och plastrullen på gashandtaget

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, har satt på värmehandtag på hojen, dock så glider gummit på gashandtaget. Finns det något sätt man kan göra så det sitter kvar utan att för den sakens skull permanent limma fast handtaget. Jag tänker mig något klibbigt som inte torkar så att man kan blåsa av gummit med en kompressor.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjena, har satt på värmehandtag på hojen, dock så glider gummit på gashandtaget. Finns det något sätt man kan göra så det sitter kvar utan att för den sakens skull permanent limma fast handtaget. Jag tänker mig något klibbigt som inte torkar så att man kan blåsa av gummit med en kompressor.
Eltejp och lite bensin kör jag och många med mig med, men att få loss det är svårt. Limmet som följer med är oftast inte tillräckligt och släpper när det blir varmt.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Eltejp och lite bensin kör jag och många med mig med, men att få loss det är svårt. Limmet som följer med är oftast inte tillräckligt och släpper när det blir varmt.
Eltejp och bensin? Så du lindar in plastrullen i eltejp och sedan sätter på gummit? Var kommer bensinen in i bilden?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hårspray

Gammalt MTB knep jag lärde mig av en tjej som körde DownHill

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Eltejp och bensin? Så du lindar in plastrullen i eltejp och sedan sätter på gummit? Var kommer bensinen in i bilden?
Du har lite bensin i det nya handtagsgummit och skakar runt lite innan du tre på det på den tejpade gasrullen/styret , inte provat att få loss med tryckluft utan brukar slita ut dom och dra ett snitt på längden när jag byter -men du tänker väl inte ta av efter varje vinter ?:va

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Att tänka på när det gäller montering av värmehandtag:

Värmen går år båda håll:
Både upp i handflatan och ned i styret.

Detta innebär att metoder som funkar på vanliga handtag kanske är mindre lämpade för värmehandtag.

Börjar vämehandtaget glida på gasrullen uppstår en farlig situation:
Matningen till värmehandtaget - själva kabeln, kommer att begränsa gasrullens rörelseväg.

Man kan plötsligt inte längre få ut full gas ur förgaseriet även om man dragit det man tror är rullen i bôtt!!! Eeeek!

Jag lindar vulktejp, öser på med bensin och ssllåårr på dom jävlarna med gummiklubba! Det skall fan sitta på plats.

Att jag sedan hatar att köra med det feta falukorvsgreppet som billiga skithandtag ger gör att jag tar av värmehandtagen i typ mars/april - med vinkelslip, rörtång och följdskador är en annan historia. Det skall sitta! PunGkt!

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bensinen löser upp eltejpen lite och ger en klibbig yta inuti innan det "torkar" samt fungerar som glidmedel när handtaget bankas dit. Gammalt "husmoders" knep som fungerar utmärkt. Fick själv tipset av den inte helt okända Mr. Saarela i norr ?

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Varför inte köpa original hantagslim? Fungerar ju från fabrik..

Honda OEM Part Number: 08712-0001

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Varför inte köpa original hantagslim? Fungerar ju från fabrik..

Honda OEM Part Number: 08712-0001
Klarar verkligen den värmen från värmehandtagen? Det som ju är kruxet, värmen. Inte ens medföljande lim till värmehandtag jag köpt har inte alltid hållt måttet.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Personligen tycker jag hårspray är värdelöst. Det är jättebra tills första regndroppen tränger sig in, sedan släpper det. Ren bensin (utan tejp) har alltid funkat för mig. Komplettera ev. med najtråd, men inte för hårt för då lär elektroderna gå av.

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Klarar verkligen den värmen från värmehandtagen? Det som ju är kruxet, värmen. Inte ens medföljande lim till värmehandtag jag köpt har inte alltid hållt måttet.
Borde det göra då Honda, Kawasaki och Yamaha har handtagsklister i sina satser.
1669035322572.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har alltid dragit ett par strängar med limpistolen, sedan har man kort om tid på sig att driva in handtaget med en gummiklubba.
Har funkat finfint.
Men ska lägga in vulktejp och bensin i minnesbanken, bra tips!

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Du har lite bensin i det nya handtagsgummit och skakar runt lite innan du tre på det på den tejpade gasrullen/styret , inte provat att få loss med tryckluft utan brukar slita ut dom och dra ett snitt på längden när jag byter -men du tänker väl inte ta av efter varje vinter ?:va
Nä, tänker inte ta av efter varje vinter, men vill inte förstöra original-gashandtaget (alltså plaströret gummit sitter på). Så det handlar mest om det.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Borde det göra då Honda, Kawasaki och Yamaha har handtagsklister i sina satser.
View attachment 478775
Haha, 4k för ett värmehandtag. Det är ju 20% av vad hela hojen är värd! Jag köpte billigt skräp från kina som jag modifierat lite där jag hittat brister. Det jag gillar med handtaget jag köpte är att kontrollen är väldigt minimal. En liten spak man drar upp eller ned. Får se hur bra det är med handskar dock, kanske blir besviken och vill ha en knapp istället.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Haha, 4k för ett värmehandtag. Det är ju 20% av vad hela hojen är värd! Jag köpte billigt skräp från kina som jag modifierat lite där jag hittat brister. Det jag gillar med handtaget jag köpte är att kontrollen är väldigt minimal. En liten spak man drar upp eller ned. Får se hur bra det är med handskar dock, kanske blir besviken och vill ha en knapp istället.
Sådana här? Jag har nämligen samma, har fungerat kanon i fyra år inklusive störtregn. Innan jag monterade dom så öppnade jag upp locket jämte kontrollen och fyllde med vaselin. Enda negativa är att jag upplever handtagen som lite hårda. Men för det priset kan jag inte klaga.

När dom pajar blir det nog Koso handtagsvärme, monterade sådana på en kompis hoj och dom handtagen var mjukare och sköna.

1669045182625.png

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Sådana här? Jag har nämligen samma, har fungerat kanon i fyra år inklusive störtregn. Innan jag monterade dom så öppnade jag upp locket jämte kontrollen och fyllde med vaselin. Enda negativa är att jag upplever handtagen som lite hårda. Men för det priset kan jag inte klaga.

När dom pajar blir det nog Koso handtagsvärme, monterade sådana på en kompis hoj och dom handtagen var mjukare och sköna.

View attachment 478776

Yes, det är ett par sådana jag införskaffat. De kom egentligen med fästen för gasvajer men hade en mindre diameter så jag tog bort plasten och satte på originalröret. Vill ju inte behöva vrida handleden av mig för att få lite gas.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka