Några blöjfrågor.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Halloj, finns ju inga dumma frågor :rolleyes:

Vissa banor med höjdskillnader börjar jag bli grön i ansiktet*. Falken, Anderstorp no problem. Knudan, Gotland ring, ja då börjar det snurrar efter några timmar. Kul om någon kan bekänna lite. Kanske finns banben som det finns sjöben? Iaf tips så jag slipper bli omkörd i slutet av dagen :huvet

*kan även tolkas som åksjuka MEN det är ju jag som kör :fyllisar

Ni som är 190 långa eller mer, vadför hojar kör ni? Själv sitter jag på en r1 09 men trivs bättre på en rc8. Grymt förtjust i nya r1a motorn, men det känns som om att jag är den enda. Tycker rätt många gnäller över r1 09-11?

Tacksam för vettiga svar av folk med kött på bena :tummenupp

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Min fru blir åksjuk när vi kör hyr-gokart.
Och om jag för fort i kurvorna med bilen.
Jag har köpt receptfria åksjuketuggummin åt henne. De funkar bra tydligen.

Men som sagt jag känner ingen karl som har det problemet.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har också en R1 09 och bara älskar hojen. Motorn, chassit, ja allting passar mig helt perfekt.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har ingen aning vad du skall göra.
Men åksjukepiller/plåster skulle jag undvika.
Nedåt/bedövningsknark.
Troligen en halvbra idé vid bankörning. :crash

Själv har jag faktiskt blivit åksjuk på Bulten
en gång när jag körde bil grymt inspirerad.
Gick som tåget, tills jag helt plötsligt kände
mig hulkfaced. Helt sjukt. :va

Aldrig hänt på mc dock.

/e

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Min fru blir åksjuk när vi kör hyr-gokart.
Och om jag för fort i kurvorna med bilen.
Jag har köpt receptfria åksjuketuggummin åt henne. De funkar bra tydligen.

Men som sagt jag känner ingen karl som har det problemet.

Min tjej blir inte åksjuk, men det e väl jag som är :tuttar i förhållandet.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Blir man risig på sjön så är det till att kolla på horisonten. Som sagts tidigare - lyft blicken, det tror jag på.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Jag har ingen aning vad du skall göra.
Men åksjukepiller/plåster skulle jag undvika.
Nedåt/bedövningsknark.
Troligen en halvbra idé vid bankörning. :crash

Själv har jag faktiskt blivit åksjuk på Bulten
en gång när jag körde bil grymt inspirerad.
Gick som tåget, tills jag helt plötsligt kände
mig hulkfaced. Helt sjukt. :va

Aldrig hänt på mc dock.

/e

Nje åksjukepiller gjorde mig mer seg. Tror inte de andra gillar att köra emot en som kör på moln:D

Det är inte ett jätteproblem, mer irriterade i slutet av dagen. Får väl köra lite kortare pass och softa lite då och då.

tack iaf.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som gammal kappseglare har jag trots svaga anlag testat det ett par ggr också. Och tjejen tål sjö men inte havet, och blir lätt åksjuk om man åker halvinspirerat med på Bulten etc..

Åksjukepiller fungerar rätt bra, men testa inte ens på bana (eller väg) om du kör, det är som ovan sagt nedattjack och du tappar reaktionsförmåga och delar av synen.

De 2 absolut största faktorerna för de som är i gränszonen, av vad jag erfarit på sjön. Är vätskebalans och mättnad. Eftersom du säger att det oftast är mot slutet på dagen så skulle jag tipsa om att köpa en matodryck-klocka. Se till att dricka MER och KONSEKVENT, och ÄT mer än du vanligtvis gör. Håll blodsockret uppe och nöj dig inte med lunch utan tryck i dig en banan mellan minst varannat pass, och fyll på med en chokladbit eller nåt också om du behöver. Dieter kan du hålla andra dagar, se till att du har vatten och energi i kroppen.

En annan sak som slog mig är att flera av de jag vet blir sjö-/åksjuka har diabetes, eller tendenser till att vara väldigt känsliga på blodsockret iaf. Känns det igen om ens lite så kanske det kan va värt att gå och kolla det?

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Som gammal kappseglare har jag trots svaga anlag testat det ett par ggr också. Och tjejen tål sjö men inte havet, och blir lätt åksjuk om man åker halvinspirerat med på Bulten etc..

Åksjukepiller fungerar rätt bra, men testa inte ens på bana (eller väg) om du kör, det är som ovan sagt nedattjack och du tappar reaktionsförmåga och delar av synen.

De 2 absolut största faktorerna för de som är i gränszonen, av vad jag erfarit på sjön. Är vätskebalans och mättnad. Eftersom du säger att det oftast är mot slutet på dagen så skulle jag tipsa om att köpa en matodryck-klocka. Se till att dricka MER och KONSEKVENT, och ÄT mer än du vanligtvis gör. Håll blodsockret uppe och nöj dig inte med lunch utan tryck i dig en banan mellan minst varannat pass, och fyll på med en chokladbit eller nåt också om du behöver. Dieter kan du hålla andra dagar, se till att du har vatten och energi i kroppen.

En annan sak som slog mig är att flera av de jag vet blir sjö-/åksjuka har diabetes, eller tendenser till att vara väldigt känsliga på blodsockret iaf. Känns det igen om ens lite så kanske det kan va värt att gå och kolla det?

Hm, grymt intressant. Vet om att jag måste äta ordentligt men som du säger, trycka i mig lite extra! Det får bli nästa test.

Sant, jag får grymt lätt lågt blodsocker. Tjejen brukar skämta om att jag måste ha en kaka när jag blir sur, haha, ligger nått i det!

Tack!

Jag blir dålig i magen när jag äter pizza.....

Hm, svårt.. Vet inte hur jag skall kunna råda dig i detta. Försök att höja blicken så du slipper se skiten du äter:tummenupp

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Öjje,
här har du svaret
Lyft blicken och titta längre fram.

Ett mycket vanligt fel är att man flyttar blicken mest med ögonen när man kör och håller huvudet nästan stilla.
Det gör att massvis med muskler runt ögonen får jobba i värsta gympasset.
Vilket leder till huvudvärk, åksjuka. Lärde jag mig av en SMS-instruktör.
Och det funkade för mig.

För att undvika huvudvärk, åksjuka, ska därför huvudet vridas mer mot dit du ska än du gör idag. Så ögonen kan flyttas runt mindre i ögonhålorna.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Öjje,
här har du svaret

Ett mycket vanligt fel är att man flyttar blicken mest med ögonen när man kör och håller huvudet nästan stilla.
Det gör att massvis med muskler runt ögonen får jobba i värsta gympasset.
Vilket leder till huvudvärk, åksjuka. Lärde jag mig av en SMS-instruktör.
Och det funkade för mig.

För att undvika huvudvärk, åksjuka, ska därför huvudet vridas mer mot dit du ska än du gör idag. Så ögonen kan flyttas runt mindre i ögonhålorna.

Grymma tips man får, tack:)

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Kanske spelar huvudets vinkel roll också, om du behåller huvudet mer vinkelrätt under nedläggen kanske det inte blir så snurrigt...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka