Köpte hus med vedpanna förra året och kan väl konstatera att det är fan ingen höjdare, det kräver mycket tid, ork och intresse.
Jag förstår om man har egen skog och maskinerna som krävs, då är det billig uppvärming. Man ska se till att få en en stor del ved enkelt i pannrummet eller i anslutning till det. Vidare behöver man nästan bli "Elda-med-ved-nörd" för att kunna tweaka sin anläggning gällande shuntar, cirk. pumpar, avgastemperaturer, tryck m.m.
Det var mycket hempul i min anläggning som ordnade en hel del extra arbete och jag var skapligt less när jag fick bära in ved källarvägen i IKEA's blå påsar. Viss bitterhet finns kvar måste erkännas.
Menar såklart inte att du inte kommer att orka med det bara för att jag inte gjorde det, ville bara få fram att det en jäkla omställning att komma från t.ex en lägenhet till ett hus med vedpanna.
Jag sålde av det i våras och införskaffade mig en jordvärmepump, kostar ju en slant men jag behöver inte bry mig så mycket och beräknad uppvärmingskostnad är ~7000:-/år. 120+125kvm.