Några byggfrågor.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har läst att man ska passa sig för att lägga golvvärme i äldre hus som inte är gjorda för det, ligger säkert nånting i det?

Ja, det ligger någonting i det. Kontakta en energirådgivare som är kunnig på området så kommer han förklara för dig varför du inte ska lägga golvvärme på betonggolvet i källaren.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja, det ligger någonting i det. Kontakta en energirådgivare som är kunnig på området så kommer han förklara för dig varför du inte ska lägga golvvärme på betonggolvet i källaren.

Har redan kontaktat mina energirådgivare här på sporthoj :tummenupp

Sitter och läser allt jag kan hitta på nätet just nu. Mycket info finns det...

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Köpte hus med vedpanna förra året och kan väl konstatera att det är fan ingen höjdare, det kräver mycket tid, ork och intresse.

Jag förstår om man har egen skog och maskinerna som krävs, då är det billig uppvärming. Man ska se till att få en en stor del ved enkelt i pannrummet eller i anslutning till det. Vidare behöver man nästan bli "Elda-med-ved-nörd" för att kunna tweaka sin anläggning gällande shuntar, cirk. pumpar, avgastemperaturer, tryck m.m.

Det var mycket hempul i min anläggning som ordnade en hel del extra arbete och jag var skapligt less när jag fick bära in ved källarvägen i IKEA's blå påsar. Viss bitterhet finns kvar måste erkännas.

Menar såklart inte att du inte kommer att orka med det bara för att jag inte gjorde det, ville bara få fram att det en jäkla omställning att komma från t.ex en lägenhet till ett hus med vedpanna.

Jag sålde av det i våras och införskaffade mig en jordvärmepump, kostar ju en slant men jag behöver inte bry mig så mycket och beräknad uppvärmingskostnad är ~7000:-/år. 120+125kvm.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Köpte hus med vedpanna förra året och kan väl konstatera att det är fan ingen höjdare, det kräver mycket tid, ork och intresse.

Jag förstår om man har egen skog och maskinerna som krävs, då är det billig uppvärming. Man ska se till att få en en stor del ved enkelt i pannrummet eller i anslutning till det. Vidare behöver man nästan bli "Elda-med-ved-nörd" för att kunna tweaka sin anläggning gällande shuntar, cirk. pumpar, avgastemperaturer, tryck m.m.

Det var mycket hempul i min anläggning som ordnade en hel del extra arbete och jag var skapligt less när jag fick bära in ved källarvägen i IKEA's blå påsar. Viss bitterhet finns kvar måste erkännas.

Menar såklart inte att du inte kommer att orka med det bara för att jag inte gjorde det, ville bara få fram att det en jäkla omställning att komma från t.ex en lägenhet till ett hus med vedpanna.

Jag sålde av det i våras och införskaffade mig en jordvärmepump, kostar ju en slant men jag behöver inte bry mig så mycket och beräknad uppvärmingskostnad är ~7000:-/år. 120+125kvm.

Gillar iof att elda med ved men man tröttnar kanske på det efter ett tag. Parafinolja står även under uppvärmning, nån som vet hur det fungerar?

Står inget i prospektet om driftkostnader, undrar varför :gnissla Brukar det vara dyrt på 50tals husen?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Gillar iof att elda med ved men man tröttnar kanske på det efter ett tag. Parafinolja står även under uppvärmning, nån som vet hur det fungerar?

Står inget i prospektet om driftkostnader, undrar varför :gnissla Brukar det vara dyrt på 50tals husen?

Finns huset på nätet, länk?

Verkar ju finnas ett antal värmekällor, så det kanske är svårberäknat?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Finns huset på nätet, länk?

Verkar ju finnas ett antal värmekällor, så det kanske är svårberäknat?

Så står det.
Ved, parafin og strøm. Kamin for parafin og ved i stue. Dagtank.

1:a våningen är på ca80kvm, även källaren 80kvm.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det vart inte detta huset men tack för hjälpen i alla fall :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC