Några frågor angående rs 125:an

Lesserfaith

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Malmö/Arlöv
Hoj
Ska köpa en aprilia 125rs
Hej alla.
Jag funderar just nu på att köpa en lätt motorcykel, det blir då antagligen en Aprilia RS 125. Nu är det så att jag har några frågor, har redan läst lite men inte direkt hittat alla svar.
Första tanken angående motorcykeln var om det är en stor prestanda skillnad mellan -07 och -09 modellerna, för priset är det ju enorm skillnad på. Upp emot 20 tusen i skillnad.

Den andra saken var att jag kanske ska importera från tyskland och märkte att vissa ska tydligen vara mer begränsad än de i sverige och andra som inte är det är ostrypta. Frågan är ifall jag måste strypa motorcykeln inför uppkörning (ev. Hur?) och ifall den är begränsad, hur ska jag "av-strypa" den tillräckligt för att den ska vara laglig?

Om min motorcykel är helt ostrypt och jag följer lagen, finns det fortvarande någon risk att jag blir stoppad av polisen och isånnafall, kommer det att kolla motorn på något sätt.
Exempel, jag kör 90 på motorväg och polisen bara gör en alko-test kontroll. Kan de sedan tvinga mig att göra en ny besiktning (även ifall jag inte kör för snabbt och inte har druckit)?

Fjärde frågan är angående körkortet, hur pass svårt är det? Vad ska jag tänka på? Hur kan jag träna inför det?
 

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
1. Ingen prestanda skillnad vad jag vet, och köp i sverige för det blir lägre andrahands värde om du importerar + dyrare försäkring

3. Då åker troligtvis ditt körkort eftersom du framför ett fordon du inte har körkort för, som dessutom räknas som oregistrerat har jag för mej. Detta på grund av effekt högre än 11kw.

:)
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
2. Ja den ska vara strypt till 11kw vid uppkörning. Att sedan "av-strypa" den är aldrig lagligt.

4. Väldigt individuellt. Tycker inte det va en barnlek direkt.
 

Lesserfaith

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Malmö/Arlöv
Hoj
Ska köpa en aprilia 125rs
Ok, jag ska hålla mig på lagens rätta sida och ha den strypt, men frågan är hur jag ska strypa den till rätt effekt ifall jag köper en begagnad som visar sig vara ostrypt?

Har hört talas om något som heter "black-box" som tydligen ska minska effekten väldigt jämnt och ifall man ångrar sig så ska det gå att "stänga av" eller något liknande.

Tack, Jakob
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ingen skillnad på 07 - 09 men däremot har -06 34 hk och de nyare har 30 hk (ostrypt) vad jag har för mig. Om du ska hålla dig på lagens rätta sida så rekommenderar jag att du köper en 4t, t.ex Yamaha YZF- R125 :)
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Ok, jag ska hålla mig på lagens rätta sida och ha den strypt, men frågan är hur jag ska strypa den till rätt effekt ifall jag köper en begagnad som visar sig vara ostrypt?

Har hört talas om något som heter "black-box" som tydligen ska minska effekten väldigt jämnt och ifall man ångrar sig så ska det gå att "stänga av" eller något liknande.

Tack, Jakob

Det finns säkert "strypkit" till alla rs 125or. Tala med en aprilia återförsäljare. Men ska du ändå inte utnyttja 2-taktens fördelar, rekommenderar jag som svenne100 att köpa en 4-takt.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
3: Om du blir stoppad utav polis kommer de inte att kolla motorn, och det finns inget bra vis för dom att veta om den är ostrypt eller inte, utan bara omständiga och jobbiga tillvägagångssätt.

Risken att du skulle bli tagen för det utav snuten genom att bara ha framfört din hoj på väg är med andra ord i princip obefintlig.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
3: Om du blir stoppad utav polis kommer de inte att kolla motorn, och det finns inget bra vis för dom att veta om den är ostrypt eller inte, utan bara omständiga och jobbiga tillvägagångssätt.

Risken att du skulle bli tagen för det utav snuten genom att bara ha framfört din hoj på väg är med andra ord i princip obefintlig.

Fast det är ju helt omöjligt för någon här att garantera. Att köra ostrypt är olagligt, och om polisen stoppar dig finns alltid risken att du åker dit för det. Beror ju helt och hållet på vem som stoppar dig just den dagen.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Fast det är ju helt omöjligt för någon här att garantera. Att köra ostrypt är olagligt, och om polisen stoppar dig finns alltid risken att du åker dit för det. Beror ju helt och hållet på vem som stoppar dig just den dagen.

Jag garanterar inget, men om man hypotetiskt säger att en polis vill sätta dig för att du kör ostrypt, hur skulle han gå tillväga från det att han stoppar dig?

Det är ju knappast som om att han plockar av och sågar itu expansionskammaren för att se om det sitter någon plugg där (om det nu är så man vanligtvis stryper RS, jag vet inte), och även om det inte gör det så bevisar det ju ingenting.

Hojen ska ju bara ha max 11 kw, och sättet detta villkår uppnås är väl irrelevant?

Såvitt jag vet måste dom bänka den för att kunna vara säkra på någonting.

Om dom sedan kan göra det hux flux utan bra anledning till misstanke vet jag inte, med det låter ju ganska osannolikt.
Det vore väl i sådana fall om någon var helt övertygad att du kör ostrypt och olagligt, kanske om man kör runt som en dåre med helt rensad ljuddämpare eller något annat idiotiskt. Även det osannolika scenariot förutsätter att polisen som stannar dig är insatt och har tillräckligt bra koll på motorer och särskilt 125or i allmänhet, och vet att just RSen är ett populärt trimobjekt som får över dubbla effekten ostrypt.
Dessutom måste samma snut veta exakt hur skillnaden mellan 10, 15, 20, 25, och 30 hästar känns när man provkör på olika hojar som väger allt ifrån 120 till 180 kg med varierande aerodynamik, vilket är minst sagt jävligt knepigt om man inte är väldigt insatt.
Dom kan ju knappast stanna, beslagta och bänka varenda 125a dom ser, så dom måste väl vara väldigt selektiva.

Sammanfattning: risken är, som sagt, i princip obefintlig att du blir haffad på det där viset, om jag inte fått något helt om bakfoten.
 

danteee

Medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Kalmar
Hoj
.
men man kan väl sätta på en varvtalsregulator? sen när polisen kmr och vill prova eller ngt liknande är det väl bara att sätta på den?:p
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Jag håller med shush, chansen att bli fast med 125'a är obefintlig. Det är alldeles för mycket jobb för dom att bli säkra på att den har mera än 11kW. Så du kan ta det lugnt :hihi
En varvtalsregulator är enligt min mening bara slöseri, så den kan du skippa :tummenupp
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Jag garanterar inget, men om man hypotetiskt säger att en polis vill sätta dig för att du kör ostrypt, hur skulle han gå tillväga från det att han stoppar dig?

Det är ju knappast som om att han plockar av och sågar itu expansionskammaren för att se om det sitter någon plugg där (om det nu är så man vanligtvis stryper RS, jag vet inte), och även om det inte gör det så bevisar det ju ingenting.

Hojen ska ju bara ha max 11 kw, och sättet detta villkår uppnås är väl irrelevant?

Såvitt jag vet måste dom bänka den för att kunna vara säkra på någonting.

Om dom sedan kan göra det hux flux utan bra anledning till misstanke vet jag inte, med det låter ju ganska osannolikt.
Det vore väl i sådana fall om någon var helt övertygad att du kör ostrypt och olagligt, kanske om man kör runt som en dåre med helt rensad ljuddämpare eller något annat idiotiskt. Även det osannolika scenariot förutsätter att polisen som stannar dig är insatt och har tillräckligt bra koll på motorer och särskilt 125or i allmänhet, och vet att just RSen är ett populärt trimobjekt som får över dubbla effekten ostrypt.
Dessutom måste samma snut veta exakt hur skillnaden mellan 10, 15, 20, 25, och 30 hästar känns när man provkör på olika hojar som väger allt ifrån 120 till 180 kg med varierande aerodynamik, vilket är minst sagt jävligt knepigt om man inte är väldigt insatt.
Dom kan ju knappast stanna, beslagta och bänka varenda 125a dom ser, så dom måste väl vara väldigt selektiva.

Sammanfattning: risken är, som sagt, i princip obefintlig att du blir haffad på det där viset, om jag inte fått något helt om bakfoten.

Jag tror nog att trafikpolisen i allmänhet e rätt insatta i ämnet. Jag håller dock med om att hur hojen är strypt är irrelevant så länge den har max 15hkr och ända sättet att kolla effekten är att bänka. Sannolikheten att dom skulle ta in den är som du säger otroligt liten. Men folk (inte jag) vinner faktiskt mer än 75 kr på triss också. Plötsligt händer det....
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Ett enkelt trix om man har en RS125 eller annan maskin med solenoid-styrd avgasport är att montera en strömställare med vilken man kan koppla av/på solenoiden. En RS125 utan fungerande port tappar massor med effekt.

:)
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top