några frågor om 125cc

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Tjena!
Det är ett tag kvar tills jag fyller 16 men har börjat kika lite på lätt mc redan. Jag är ganska säker på att jag ska ha en yamaha rd. Dom är ganska fula original men går att få ganska snygga tycker jag.
Har ni något tips på annan hoj till mig? den får inte kosta så mycket eftersom jag inte har så mycket pengar och körkort och sånt kostar en del. Den ska vara ¨naken¨ alltså inga kåpor på sidorna.

En annan sak jag undrar är hur mycket körkortet går på ungefär? Jag har hört olika och jag antar att man inte kan säga exakt hur mycket det kostar. Jag kommer övningsköra med min pappa så det behövs bara teori lektioner och sånt. Och till sist vad betalar ni i månaden för hojen ungefär? Jag menar försäkring, reservdelar osv. Jag har hört att försäkringen är rätt så dyr men en yamaha rd är ju lite äldre så då är det kanske lite billigare?

Jag ber om ursäkt ifall frågorna redan har besvarats, jag letade i forumet men hittade inget.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Försäkring är inte dyr alls till de där.

Priset på kortet? Räkna på 10lök så har du marginal om det skulle går lite snett eller visa sig att du behöver fler lektioner.

Glöm inte bort att utrustning (handskar, skinställ, hjälm) också kostar en hel del. Inte bara hojen.

Stalk

MEH
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Snart Ktm 125
om du ska skaffa en cross/motard så skulle jag själv recommendera KTM, Husqvarna eller GasGas.
för sporthoj skulle jag tat en cagiva Mito.

Jag har själv precis börjat ta mitt körkort och jag kommer nog få det tidig höst och det kommer gå på 10000+ at ta a1 är inte billigt och det tar väldigt långt tid. sen gäller det att skaffa all utrustning vilket också kan gå på 5k-10k eller om du kör "lite" alltså inga skydd. men då lär du vara död efter en vurp, typ.

försäkringen blir dyr om den reggas på dig, men om man gör det på en förelder blir det skit billigt. jag skulle starkt rekommendera att redan nu leta upp en bra skola, och skaffa böcker och sådant.

för att vara ärlig tycker jag att du absolut inte ska ta A1 om du verkligen inte känner för det, själv så lever jag för MC och det är min största dröm här i livet.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Tack för svaren!
En säger att försäkringen blir billig och en säger att den blir dyr :S
Jag ska inte ha helförsäkringen utan endast den försäkringen man måste ha. (trafikförsäkring tror jag det heter.)
Jag visste inte att körkortet kostade 10000. Hade räknad med 5-6000.
Jag vill inte ha någon offroad mc utan en yamaha rd eller något liknande.
Egentligen skulle jag vilja ha antingen en aprilia rs eller en cagiva mito men har inte råd med det :(
Jag har hört att yamaha rd går ganska bra fast den är lite gammal?
Får man börja övningsköra innan man är 16?

Mina föräldrar säger också att jag inte borde ha lätt mc eftersom alla mina pengar kommer gå åt till det men jag är precis som dig galen i mc's och klarar inte av att puttra fram i 55 på min moped tills jag är 18.

Last edited:

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
ingen :(
om du ska skaffa en cross/motard så skulle jag själv recommendera KTM, Husqvarna eller GasGas.

Jag har själv precis börjat ta mitt körkort och jag kommer nog få det tidig höst och det kommer gå på 10000+ at ta a1 är inte billigt och det tar väldigt långt tid. sen gäller det att skaffa all utrustning vilket också kan gå på 5k-10k eller om du kör "lite" alltså inga skydd. men då lär du vara död efter en vurp, typ.

försäkringen blir dyr om den reggas på dig, men om man gör det på en förelder blir det skit billigt. jag skulle starkt rekommendera att redan nu leta upp en bra skola, och skaffa böcker och sådant.

för att vara ärlig tycker jag att du absolut inte ska ta A1 om du verkligen inte känner för det, själv så lever jag för MC och det är min största dröm här i livet.

för det första så har han redan skrivit vilken hoj han vill ha och att han inte har så mycket pengar, så dina förslag går ju fetbort. sen fattar jag inte varför alla ska överdriva så mycket med vad det kostar att ta kortet. kan inga exakta siffror men om du övningskör själv och läser teorin själv, som jag gjorde då kan du nog räkna med att det landar någon stans mellan 3000-5000och då kan du endå missa några uppkörningar och teori prov.
jag skulle skitit helt i körskola dom utnyttjar bara folk för att få pengar. teorin klarar du om du läser lite själv, uppkörningen klarar du om du kör ett antal mil med farsan din, så du behöver fan ingen körskola så jävla bortkastade pengar. men sen kan man ju inte trolla bort kostnaderna för bensin och skyddsutrustning.

lycka till :yoparty

batterierna i tangentbordet är ganska slut så det är inte mitt fel om det är lite felstavat :rolleyes:

GaJoL

heEjj
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Speed triple
Du måste vara 16 för att få övningsköra. Kortet behöver verkligen inte kosta 10 tusen. Beror helt klart på hur duktig du är och hur din farsa är på att lära ut. Försäkringen är grymt mycket billigare. Tror jag betalade runt 4500 för min moppe om året. För DT´n betalar jag 1800 tror jag. Halvförsäkring.

EDIT: Utrustning behöver inte gå på så extrema summor heller. Köp utgående klädmoddeller eller på mc mässor/reor etc. Betalade 500 för byxor som kostat 1700 på mc mässan och 500 för min jacka på rea:D

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Tack för svaren!
En säger att försäkringen blir billig och en säger att den blir dyr :S
Jag ska inte ha helförsäkringen utan endast den försäkringen man måste ha. (trafikförsäkring tror jag det heter.)
Jag visste inte att körkortet kostade 10000. Hade räknad med 5-6000.
Jag vill inte ha någon offroad mc utan en yamaha rd eller något liknande.
Egentligen skulle jag vilja ha antingen en aprilia rs eller en cagiva mito men har inte råd med det :(
Jag har hört att yamaha rd går ganska bra fast den är lite gammal?
Får man börja övningsköra innan man är 16?

Mina föräldrar säger också att jag inte borde ha lätt mc eftersom alla mina pengar kommer gå åt till det men jag är precis som dig galen i mc's och klarar inte av att puttra fram i 55 på min moped tills jag är 18.

Kolla upp försäkringen då. Leta upp en cykel på blocket där regnumret syns och sen kollar du med t.ex trygghansa. Jättesmidigt, går på ett par minuter på deras hemsida att få en prisuppgift.
Körkortet behöver inte kosta 10 000, men det är som sagt bra att ha marginal i budgeten (tro mig:huvet ). Du som har möjlighet att övningsköra privat kanske inte behöver lika många körlektioner på skola som t.ex mig. Teorikurserna är inte något måste heller. Har du ett hyfsat läshuvud och något trafikvett kan det mycket väl tänkas räcka med att skaffa böckerna och läsa på.

Ang. cykelval är det bara att testa dig fram till vilken du vill ha. alla har olika åsikter och du ska ha den du själv trivs bäst med.

Till sist, nej du får inte börja övningsköra förens du har fyllt 16 år.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Tack så mycket för alla svar! :)
Om t.ex körkortet kostar mycket så gör det inget, för jag tycker det är ok att betala ett engångsbelopp. Det jag inte gillar är om försäkringen skulle vara dyr. Nu har jag nog fått svar på alla mina frågor. Om någon har erfarenhet av yamaha rd så kan ni väll skriva vad ni tycker om den ifall ni vill. Det verkar som att den är svag på låga varv men istället väldigt stark på höga varv. Jag vill ha den nyare modellen (-83 och nyare tror jag det är) med ypvs (vet inte vad det är men...).

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Yamaha TDM
Tack så mycket för alla svar! :)
Om t.ex körkortet kostar mycket så gör det inget, för jag tycker det är ok att betala ett engångsbelopp. Det jag inte gillar är om försäkringen skulle vara dyr. Nu har jag nog fått svar på alla mina frågor. Om någon har erfarenhet av yamaha rd så kan ni väll skriva vad ni tycker om den ifall ni vill. Det verkar som att den är svag på låga varv men istället väldigt stark på höga varv. Jag vill ha den nyare modellen (-83 och nyare tror jag det är) med ypvs (vet inte vad det är men...).

Ypvs är En "rörlig" avgasport och det innebär att avgasporten är rörlig och ställer sig efter motorns varvtal vilket bidrar till mer effekt på lägre varv (beroende på inställning?) men i rd'ns fall så är det vad jag vet.
Vet inte om du frågade men, försäkringen på min RD ligger på 1300 för helförsäkring per år (som förövrigt är till salu).

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Hej!
Ok, tyckte väll att den var lite väl seg på lågt varv.
Zezyad, 1200 för helförsäkring? hur gammal är du?
Jag bor förresten i stockholm så då blir det kanske lite dyrare.

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Om du bara köper teoriboken och läser hemma så kan du spara in iaf 1500-2000, det enda som kommer kosta är typ 350 kr för boken och en avgift för teoriprovet. Har gjort så för A1, B och BE, fungerade finfint. :p
Min TZR är dösvag på låga varv, sen vid 5-6k varv så sticker den som en skållad katt. :D

Mitt kort gick på 5-6k, ett par körlektioner och två uppkörningar, klantade mig på den första. :/ Det är uppkörningarna som är dyra, ca 1000kr på trafikskola och 1000kr till vägverket, blir ju klart billigare ifall man kör upp på sin egen hoj.

Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Men?!

För det första så läs ordentligt innan du skriver, för det andra, om du ska rekomedera hojar, så kan det ju vara bra att snacka om några som du själv har kört eller ägt, och inte bara har läst andras åsikter om?

Men att det inte är billigt och att det tar lång tid?
Det är ju knappast sant?

Körde 50 mil med en släkting, kuggade första teorin, sen lånade jag en gammal bil-bok av en kompis, klarade sen uppkörningen på första..
Så efter lite mindre än 2 månader efter jag satte igång hade jag kortet ihand, för 2-3 lök.

Och sen är ju skyddsutrustningen ett kapitel för sig..men visst man kan ju komma undan med 5K, men då gäller det att pruta på reorna.

Så du tror på fullaste allvar, att försäkra en 25 år gammal hoj, kommer bli dyrt?!

Varför inte det då?
Om killen nu vill köra, som han uppenbarligen vill, varför tycker du då inte att han skall det?

Tycker mest det verkar som att du lever för att snacka en massa skit som du inte har en aning om...:7peta

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Yamaha TDM
Hej!
Ok, tyckte väll att den var lite väl seg på lågt varv.
Zezyad, 1200 för helförsäkring? hur gammal är du?
Jag bor förresten i stockholm så då blir det kanske lite dyrare.

Jag är snart 18 nu men har haft samma pris på helförsäkringen sen jag var 16 då jag tog kortet, klassad som classic på bilsport & mc har jag för mig :tummenupp och som HannesH påpekade nått inlägg tidigare så är det faktiskt inte speciellt dyrt och försäkra en gammal hoj. Visseligen är det sant att beroende på vart man bor så får man olika försäkring men jag skulle nog inte tro att du får betala mycket mer.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept