Några frågor om rengöring och fix med Mikuni vacuumförgasare

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag plocka isär mina förgasare. Jag har beställt en ultraljudstvätt.
Kan man köra alla delar i tvätten? Även membranen?
Funkar biltemas "tvättmedel" för UL bra?

När jag tog bort luftskruvarna kollade jag hur de var skruvade, den ena hade 3.25 varv, den andra knappt 2. Kan det vara korrekt eller är det bara slarv?

Jag funderar på att dimensionera upp huvudmunstyckena pga den nya soppan, nån som vet nåt om detta?2.jpeg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Välj hellre att köra på 98.
För ultraljudstvätt duger vatten med en droppe diskmedel, bara så mycket att ytspänningen släpper.
Grundinställningen av förgasarna står nog i manualen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Biltemas funkar bra. Du kan köra alla delarna i tvätten men det gör inte mycket nytta. Ultraljudet är bra för att skaka ren trånga kanaler så det räcker med delarna som har sådana.

Märkligt att luftskruvarna är olika. Jag hade ställt dem enligt manualen. Är lågfartsmunstycke samma storlek på båda?

Du kan gott gå upp en eller två storlekar på högfart. Ingen mening att tanka 98 i onödan. Känns dessutom som att det bara är en tidsfråga innan det blir samma etanolinblandning för 95 och 98.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vill också inflika att om hojen gått bra med e10 så hade jag låtit munstycken vara. Min förgasarhoj har jag inte märkt någon skillnad på, startar och går fint så den får köra på samma.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Tack, jo men den gick bra på E10, men den kanske går lite magert då?

Är lågfart det som sitter bredvid huvudmunstycket?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag brukar köpa ett rengöringsmedel för ultraljudstvätt och metall på Kjell & Co, jag tänker, varför snåla med diskmedel och Biltema när man ändå gör allt detta jobb tänker jag.

Gummipackningar kan krympa eller svälla av värmen, jag hade nog inte kört membranen, i tvätten. Angående luftskruvar så kanske bakre cylindern går varmare än den främre?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag funderar på att dimensionera upp huvudmunstyckena pga den nya soppan, nån som vet nåt om detta?
Huvudmunstycken är det mindre problemet då förgasarhojar från början är fett bestyckade för fullgaskörning. Gå upp två storlekar så är du absolut säker på att slip-on'et inte gör blandningen för klen. Använd ALLTID original luftfilter om du nu inte varit uppe i bromsbänk och mätt a/f förhållandet.

Det viktiga är lågfartsmunstyckena, "pilot jet", som används när man fjöskör mellan 20-70 km/h. Upp två storlekar, t.ex. 17.5 till 22.5 eller 20 till 25. Detta för E10. Ställ luftskruvarna på 3 varv ut från lätt bottnade. Börjar den nysa på tomgång fullt uppvärmd behöver de skruvas ut lite till - OM du vet att du inte har något insugsläckage eller felaktigt ventilspel. Hur förgasarhojen går när den är kall är HELT ointressant vad gällande bestyckning av munstycken. Använd choke.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!