Vridet brukar hänga ihop rätt bra med slagvolymen.
Aprilian har 101 -107 Nm/l beroende på modell
En R1a har 107 -112 Nm/l i runda slängar.
En vanlig personbil har 90 - 100 Nm/l.
Det skiljer alltså inte så mycket utan hänger, som sagt, ganska intimt ihop med slagvolymen.
Effekten per liter kan ju som vi vet skilja betydligt mer, från 50 till 180.
Det som gör att en radfyra har högre effekt är att de varvar mer vilket uppnås genom att masskrafterna i motorn minskas genom att göra lättare kolvar, dvs fler kolvar ända tills friktionsförlusterna orsakade av för många kolvar gör att förlusterna blir för stora. Sedan kommer parametrar som kylning, kylpaket motorns volym etc in när man ska konstruera det omptimala motorcykeln. Intressant och knepigt.
R4 ger en kontinuerlig ström av kraftimpulser till däcket vilket gör att däcket aldrig hinner återhämta sig (Pang - Pang - Pang - Pang - Pang - Pang - Pang) och däcket överlastas snabbt. En V-twin ger däcket möjlighet att återhämta sig mellan pulserna vilket gör att däcket kan överlastas mer i pulserna och därmed ge mer grepp totalt sett (Pang - Pang - - - - - Pang - Pang - - - - -Pang - Pang - - - - -)
Det gör sammantaget att en V-twin har bättre körbarhet och hanterbarhet i kurvsektionerna, lägre toppeffekt och topphastighet på rakorna samt att de lowsidar när R4orna highsidar. Det sistnämnda är inte oväsentligt...
Vad jag har förstått så är det optimala för dagen en V4 där två cylindrar pangar samtidigt. Då får man lätta kolvar och en motor som varvar mycket och därmed ger hög effekt samt den snälla karaktären man får av en V-motor. (Dubbelpang - Dubbelpang - - - - Dubbelpang - Dubbelpang - - - - - Dubbelpang - Dubbelpang - - - - - )
Att Factoryn vann Masterbike senast visar att V-twin-konceptet är framgångsrikt.
Var och en får se till sig själv för att komma fram till vad hjärtat klappar mest för, för att sedan försöka skaffa sig det och bli lycklig ända tills nästa nummer av Bike kommer ut...
Själv har jag inte kört något annat än RSV MilleR utöver enstaka provkörningar och är mycket nöjd med det.