Några funderingar om RSV mille..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Konstigt att Alex. Lund i pro superbike bytte ut sin aprilia efter ett race mot en Honda när en twin är så överlägsen på just bana.

Vänta nu, var det inte den tävlingen som Alex hade pole position i med just en Aprilia Mille? :pannkyss

Dreva ner Millen när du skaffat dig en, den blir mycke roligare att köra då. Var beredd på varvstoppen första gången du kör en, efter man kört radfyra så tycker man att den kommer tidigt. När man väl vant sig att köra motorn så uppskattar man hur grymt lugnt och fint den går medans det alltid finns nog effekt att dra lös bakhjulet i kurvorna :)

Så, det var en liten sammanfattning av va folk skrivit här och vad jag själv tycker :tummenupp Millen är mer lagom på gatan än vad en CBR1000RR är tex.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag kör ju radfyra och kraftmässigt ÄR det en annan sak med en twin men ska man inte gasa upp den på slangen på2:an/3:an spelar det ingen roll. Körde polarens SP1:a och Jag blev näst intill kär! Tung och trögstyrd, känns som en riktig hoj på nå´t sätt. Sen känner man kolvslagen i "salta biten" när man sitter på masonitskivan till sadel! Ashärligt. Dessutom har hondan ett skönt vinande transmissionsljud från motorn som gör att den känns jäkligt stum!

Jag är inte alls omöjlig på en spetta!
'

Kunde inte uttryckt det bättre själv...:D :D :tummenupp :klappar
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
Vridet brukar hänga ihop rätt bra med slagvolymen.

Aprilian har 101 -107 Nm/l beroende på modell
En R1a har 107 -112 Nm/l i runda slängar.
En vanlig personbil har 90 - 100 Nm/l.

Det skiljer alltså inte så mycket utan hänger, som sagt, ganska intimt ihop med slagvolymen.

Effekten per liter kan ju som vi vet skilja betydligt mer, från 50 till 180.

Det som gör att en radfyra har högre effekt är att de varvar mer vilket uppnås genom att masskrafterna i motorn minskas genom att göra lättare kolvar, dvs fler kolvar ända tills friktionsförlusterna orsakade av för många kolvar gör att förlusterna blir för stora. Sedan kommer parametrar som kylning, kylpaket motorns volym etc in när man ska konstruera det omptimala motorcykeln. Intressant och knepigt.

R4 ger en kontinuerlig ström av kraftimpulser till däcket vilket gör att däcket aldrig hinner återhämta sig (Pang - Pang - Pang - Pang - Pang - Pang - Pang) och däcket överlastas snabbt. En V-twin ger däcket möjlighet att återhämta sig mellan pulserna vilket gör att däcket kan överlastas mer i pulserna och därmed ge mer grepp totalt sett (Pang - Pang - - - - - Pang - Pang - - - - -Pang - Pang - - - - -)

Det gör sammantaget att en V-twin har bättre körbarhet och hanterbarhet i kurvsektionerna, lägre toppeffekt och topphastighet på rakorna samt att de lowsidar när R4orna highsidar. Det sistnämnda är inte oväsentligt...

Vad jag har förstått så är det optimala för dagen en V4 där två cylindrar pangar samtidigt. Då får man lätta kolvar och en motor som varvar mycket och därmed ger hög effekt samt den snälla karaktären man får av en V-motor. (Dubbelpang - Dubbelpang - - - - Dubbelpang - Dubbelpang - - - - - Dubbelpang - Dubbelpang - - - - - )

Att Factoryn vann Masterbike senast visar att V-twin-konceptet är framgångsrikt.

Var och en får se till sig själv för att komma fram till vad hjärtat klappar mest för, för att sedan försöka skaffa sig det och bli lycklig ända tills nästa nummer av Bike kommer ut...

Själv har jag inte kört något annat än RSV MilleR utöver enstaka provkörningar och är mycket nöjd med det.
 

Olander

Olander
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Halmstad/Osby
Hoj
CRF 450 X / R1
Ledsen att göra dig besviken men en tusenkubiks radfyra är totalt överlägsen gällande effekt och har även ett större vrid än den bajken du refererar till.



Konstigt att Alex. Lund i pro superbike bytte ut sin aprilia efter ett race mot en Honda när en twin är så överlägsen på just bana.

Vet du varför Alex bytte hoj? Och tror du han kommer bli sponsrad av Aprilia eller Skydda fler ggr?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja, tror också att jag kommer att bli nöjd. Men sp1:an är väl lite starkare? Millen väger kanske mindre så det i slutändan är rätt lika?

Prestandamässigt är Millen och SP1 likvärdiga. Körupplevelsen påminner också om varandra. Dock anses Millen som mer allround (framförallt är körställningen något mer neutral än SP1) och kvickstyrd.

Å andra sidan tycker jag Millens Rotaxtwin går hårdare och vibrerar mer...allt känns mer förfinat på SP1, Millen är råare.

Hondas kvalitetsrykte är grundmurat och SP1 är inget undantag, den känns grymt välbyggd. Sköter man den tror jag den kommer att känns tajt och fräsch under många tusen mil framöver. Millen har å andra sidan också visat sig vara bra ihopskruvad. Dock kan det vara problem att få tag i reservdelar om något faktiskt skulle paja.

Utseendet...ja det kan man ju diskutera i 15000 + 1 inlägg men visst är Millen jävligt porrig, speciellt R-modellen. :D :tuttar Men SP1 är också en fröjd för ögat och särskilt svårt att pimpa lite extra är det ju inte...:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När jag har kört twinnar så har det kännts som om effekten liksom aldrig "kommer" utan man "väntar och väntar, sen kommer varvstoppet". Jag personligen gillar karaktären på en radfyra mer.

Är ju det som är tjusningen: Effekten finns där hela tiden!
Känner dock igen mig.
Innan man vant sig, så sitter man och väntar på effektkicken.
När man sedan kör radfyra igen, så känns den "tunn" i motorn.
Vill man prova något riktigt annorlunda så skall man rasta en Guzzi.
Finns inget som låter så avspännt och ändå levererar (hyfsad) effekt!
http://www.youtube.com/watch?v=vHjTRVeBtuM&mode=related&search=
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är ju det som är tjusningen: Effekten finns där hela tiden!
Känner dock igen mig.
Innan man vant sig, så sitter man och väntar på effektkicken.
När man sedan kör radfyra igen, så känns den "tunn" i motorn.
Vill man prova något riktigt annorlunda så skall man rasta en Guzzi.
Finns inget som låter så avspännt och ändå levererar (hyfsad) effekt!
http://www.youtube.com/watch?v=vHjTRVeBtuM&mode=related&search=

Chassiet är däremot inte alls gjort för att köras hårt, känns som om man kör en hoj från 70-talet, även me sportmodellen. Läskigt värre är det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Chassiet är däremot inte alls gjort för att köras hårt, känns som om man kör en hoj från 70-talet, även me sportmodellen. Läskigt värre är det.

Nja, chassiet är inte dåligt.
Snarare gammaldags!
Någonsporthoj är det inte.
Inte en egentlig tourer heller.
Sporttourer för traditionalister?
Gran tourismo!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Öh, 01 kom ju millen med nya kåpor, finns få hojar som är snyggare än den.
Det är fan i mig fakta. Den mattsvarta 01:an är vansinnigt snygg :fakta

Den gula 03:an är nästan lika snygg, men bara nästan.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
2006%5C07%5C14%5Cbikepics-633381-full.jpg

2002%5C03%5C18%5Cbikepics-21347-full.jpg


Den silvriga var den hojen jag blev riktigt kär i. En sån ska jag ha innan jag dör.

:drool
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad är det som är så speciellt med körställningen på dom?
verkar som att många inte riktigt trivs med den.

Körställningen är sportig som det bör sig på en sporthoj.

Jag har sträckkört Nürburgring-Helsingborg med bara nödvändiga tank och färjestopp. Ankom Helsingborg 06.00 och la mig.
12 timmar senare var jag med på roh:s tisdagstur, fräch som en rosenknopp! :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top