några funderingar till uppkörning på tisdag

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?
 
Last edited:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Maveriq skrev:
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?

du ska börja bromsa vid de två första konerna innan du ska svänga undan.. bra förklaring de där =/

har du inte centralstöd så hjälper uppkörningsmannen dig snällt att hålla i hojen medan du kollar hojen om man frågar snällt :) det gjorde jag iaf
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Maveriq skrev:
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?

Du ska bromsa mellan de två första konerna på tillbakavägen. Där slutar tidtagningen. Be inspektören att hjälpa dig att utföra säkerhetskontrollen om du får problem. Det viktigaste är att du vet hur du ska göra för att kolla de olika sakerna.

lycka till btw

[snabb jag var, då...]
 

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
SkorvKalle skrev:
du ska börja bromsa vid de två första konerna innan du ska svänga undan.. bra förklaring de där =/

jomen man ska väl väja två gånger eller ska man bara styra undan då?
 

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Göteborg (Kvillebäcken)
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
Maveriq skrev:
jomen man ska väl väja två gånger eller ska man bara styra undan då?

Skulle vilja råda alla att ta ett par körlektioner, sparar en del pengar på det i längden om man misslyckas, eller vad säger Bagerah? :hihi

+ att man får med sig mkt i sin körning efteråt som man kanske inte kan lära sig privat?
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Bogd skrev:
Skulle vilja råda alla att ta ett par körlektioner, sparar en del pengar på det i längden om man misslyckas, eller vad säger Bagerah? :hihi

+ att man får med sig mkt i sin körning efteråt som man kanske inte kan lära sig privat?

vadå?? :rolleyes: jag gick ju för fan i körskola hela min "övningstid". kompleterade bara med lite privat övningskörning vid sidan av. tro mig, det går att fucka upp det även om man gått i skola, men jag håller med! Lärde mig mycket mer på det än på det privata men folk e ju olika.

(har bränt bringan på saltholmen bogdan)
 

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Du bör och behöver inte köra snabbare än 50. Åker du snabbare på tillbakavägen blir inbromsningen svårare. Jag gasade bara upp till 50 på 1:an och sen "cruisade" jag hela vägen på 4:an till inbromsningen.
Jag satte serpen runt 16-17s med den hastigheten och då går det ändå inte särskilt fort mellan konerna.

Lycka till.

Mvh
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Maveriq skrev:
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?

Så fort att du hinner inom 20 sekunder samt hinner bromsa inom kon-området innan du skall göra undanmanövern. Jag körde runt 70.
 

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Göteborg (Kvillebäcken)
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
Maveriq skrev:
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?

Jag brukade gasa upp hojen i 60km/h o sen rulla fram, lagom i 50km/h

Btw, har du klarat din uppkörning? :confused:
 

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Göteborg (Kvillebäcken)
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
bagerah skrev:
vadå?? :rolleyes: jag gick ju för fan i körskola hela min "övningstid". kompleterade bara med lite privat övningskörning vid sidan av. tro mig, det går att fucka upp det även om man gått i skola, men jag håller med! Lärde mig mycket mer på det än på det privata men folk e ju olika.

(har bränt bringan på saltholmen bogdan)

Hehe, mjo du kunde konsten att fukka upp uppkörningar :D o en o annan duke å :rofl

Hur mår bringan? :7peta
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top