Några tankar ang snacket om att förbjuda klass 7 hojar

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Mr Edholm skrev:
Motorbanorna skulle ha en större chans att gå runt om detta kunde infrias. Folk kunde åka dit under säsongsdagarna, betala en timavgift för att få köra, och sen ut och leka av sig och lära känna bågen! :tummenupp Samt tömma adrenalinkörtlarna... :rolleyes:

Vacker tanke, men inte möjligt.
Gemene man har inte råd att testa gränser på bana - med uppenbar risk för avåkning - utan gällande försäkring.
Försäkringsbolagen har inte råd med fler avåkande gränstestare än de redan har.

Däremot, och det är en betydligt viktigare sak, finns såvitt jag vet ingen diskussion (från myndighetshåll) om att förbjuda eller ens begränsa effektstarka motorcyklar. Precis som Olsson skrev; det här är en diskussion om en diskussion som inte finns. Vad som däremot förts på tal vid flera tillfällen är restriktioner beträffande sporthojar vilket inte nödvändigtvis är samma sak som effektstarka motorcyklar. En Goldwing har ungefär samma motoreffekt som en R6, gissa vilka det finns flest av i dikena?

Det handlar, vilket rimligen även Vägverket inser, inte i första hand om motoreffekt utan om motorcykelmodell ("image") och förarens attityd. Detta finns klart uttalat i exempelvis följande material från norska TÖI (Transportökonomisk institutt) Pål Ulleberg, ISBN 82-480-0382-5, "Motorcykelsäkerhet - en litteraturstudie och meta-analys":

"3.2 Reglering av motorstyrka
Det har gjorts en rad undersökningar om samband mellan motorvolym på
mopeder och motorcyklar och olycksrisk med dessa fordonen. Bland sådana
undersökningar är:

<klipp>

Resultat från dessa undersökningar varierar ganska mycket. Det finns en tendens till att man i väl kontrollerade undersökningar hittar märkbart svagare samband mellan motorvolym och olycksrisk än i dåligt kontrollerade undersökningar. Med gott kontrollerade undersökningar menas undersökningar som tar hänsyn till flest möjliga av de andra faktorer som, i tillägg till motorvolym, påverkar olycksrisken.
Den bäst kontrollerade undersökningen är Ingebrigtsen (1990). I denna
undersökning kontrolleras det för kön, ålder , erfarenhet, motorcykelmärke,
årsmodell, årlig körsträcka och ett mål på riskvillighet. Kontrollerat för dessa
faktorer, var sambandet mellan motor-volym på tunga motorcyklar och relativ
olycksrisk som angivet i tabell 7:
Tabell 7: Meta-analys av effekt av motorvolym på tunga motorcyklar på relativ olycksrisk

<klipp>

På grundlag av dessa tal kan det konkluderas med att det knappast finns någon säkerhetsvinst att hämta genom att förbuda de största tunga motorsyklarna eller reglera användningen av dessa strängare än i dag. Schultz (1998) stödjer denna konklusion och hävdar att föraren och förarbeteendet är huvudorsaken till olyckor, inte motorstorleken på MC.
Motorcykelns ”image” kan vara en variabel av större betydelse för olycksinvolvering än motorcykelns motoreffekt. En norsk undersökning tyder på
att racingaktiga motorcyklar (särskilt så kallade supersportcyklar) är upptill tre
gånger så olycksutsatte som andra typer (MC Rådet, 1999). Detta till trots för att dessa motorcyklar har de bästa bromsarna och säkraste köregenskaperna. En förklaring på detta fyndet är att förare med hög riskvillighet gärna köper denna sorts motorcyklar."

Tydligare kan det knappast sägas.
Det är inte hästkrafterna i sig som är problemet, utan adrenalinkåta riskvilliga förare.

Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
korvgubbe skrev:
...ska ev köpa en sån kåpa som jag kan montera om jag ska åka en längre sträcka vid något tillfälle...

Det är en bra investering :) Jag vart faktiskt förvånad över hur bra 800an gick, hade förväntat mig en fruktansvärt slö hoj första gången jag provade den, men oj va fel jag hade.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Florodoltarzan skrev:
Är det bara jag som gillar att vara olaglig ibland. Allting är så liggsårskontrollerat av staten i det här landet i alla fall. Ibland behöver man känna att man lever.

Har du liggsår blir du möjligen kontrollerad nån gång i månaden - i bästa fall. Kör du för fort... well, då har du en plånbok man kan mjölka. En person med liggsår går inte att mjölka längre.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Florodoltarzan skrev:
Jahapp, då var vi här igen då...

Tänkte dra en liten anekdot som hände min polare efter att han körde om en gammal trött surgubbe i bil på slangen på insidan alldeles för fort på 70-väg med sin R1. Längre fram körde han in på en mack för tankning varpå gubbskrället kör in också. Gråsossen började förstås skrika om att min polare var en dåre osv osv varpå polarn svarade: Titta på min hoj, titta hur den ser ut. Tror du att jag betalar den försäkring jag gör och har sprättiga färger över hela hojen för att köra lagligt? Knappast... Då kan man ju tjacka en Virago lika gärna.

Sensmoralen är: Så länge sporthojar säljs så kommer folk åka (oavsett premier), och då blir det olagligt. Har man en hoj som gör 170 blås på ettan (nya R1) så inte fan kör man 90 på 90-väg. Det går ju inte...

Är det bara jag som gillar att vara olaglig ibland. Allting är så liggsårskontrollerat av staten i det här landet i alla fall. Ibland behöver man känna att man lever.

Fridens liljor
Att köra för fort gör ganska många, men att köra om någon på insidan och dessutom på slangen är att leka med döden, inte bara sin egen död utan även andra trafikanters död, inte så coolt anser jag.

Vill du känna att du lever på bekostnad av att riskera andra människors liv?

/Trippelmoralgubbjävel

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Florodoltarzan skrev:
Tänkte dra en liten anekdot som hände min polare efter att han körde om en gammal trött surgubbe i bil på slangen på insidan alldeles för fort på 70-väg med sin R1. Längre fram körde han in på en mack för tankning varpå gubbskrället kör in också. Gråsossen började förstås skrika om att min polare var en dåre osv osv varpå polarn svarade: Titta på min hoj, titta hur den ser ut. Tror du att jag betalar den försäkring jag gör och har sprättiga färger över hela hojen för att köra lagligt? Knappast... Då kan man ju tjacka en Virago lika gärna.

Sensmoralen är: Så länge sporthojar säljs så kommer folk åka (oavsett premier), och då blir det olagligt. Har man en hoj som gör 170 blås på ettan (nya R1) så inte fan kör man 90 på 90-väg. Det går ju inte...

Ditt resonemang innebär att man som användare av en sporthoj inte kan förväntas ha förmåga, omdöme eller kompetens att köra annat än som en dåre - bara för att det går. Det är hojtillverkarnas fel, eftersom de säljer hojar som inte kan tyglas.

Med exakt samma logik är det:
Fullt naturligt att tjuvjaga med pilbåge, eftersom det går att köpa pilbågar.
Självklart att skjuta in jaktstudsaren i villaområdet, eftersom det är så kul.
Helt acceptabelt att gena över kommunens planteringar med sin Land Rover, eftersom den är gjord för det.
Spraya graffiti på grannens fasad, eftersom burkarna ser så lockande ut.
..och så vidare.

Förstår du inte att du idiotförklarar alla sporthojsåkare när du påstår att det är hojarnas fel när somliga inte klarar att köra som folk? Du jobbar ju aktivt för att motverka sporthojars existens när du bokstavligen säger att det är hojarnas fel, som mer eller mindre tvingar förarna att köra om bilister på bakhjulet på insidan.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Öh har alla missat att det även i en hel hög av dessa dödsfall så var piloten drog/alkohol påverkad? Va det inte hela 40% (har inte artikeln här).

Kanske där man ska angripa problemet, att förbjuda hojtypen är mycket enklare i praktiken därför pratas det så högt om att detta är den enda riktiga lösningen. För dåliga och för slappa politiker är mitt svar på frågan.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nu var ju frågan den om hojar ska förbjudas eller inte. Ta ansvar för sig själv kan man inte lagstifta om. Ta ansvar för andra kan man inte heller lagstifta om. Skapa lagar som tar hand om idioter som gör dumheter kan man däremot göra - och gör. Kontentan av det hela är dock att man kan vara överens om att en hoj inte är speciellt, ungefär lika farlig som ett spett eller yxa. Däremot i händerna på en mentalt skadad person.

Åsikter finns det iaf gott om. :hihi

GSXR1100R skrev:
Att köra för fort gör ganska många, men att köra om någon på insidan och dessutom på slangen är att leka med döden, inte bara sin egen död utan även andra trafikanters död, inte så coolt anser jag.

Vill du känna att du lever på bekostnad av att riskera andra människors liv?

/Trippelmoralgubbjävel

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
69:an skrev:
Ditt resonemang innebär att man som användare av en sporthoj inte kan förväntas ha förmåga, omdöme eller kompetens att köra annat än som en dåre - bara för att det går. Det är hojtillverkarnas fel, eftersom de säljer hojar som inte kan tyglas.

Med exakt samma logik är det:
Fullt naturligt att tjuvjaga med pilbåge, eftersom det går att köpa pilbågar.
Självklart att skjuta in jaktstudsaren i villaområdet, eftersom det är så kul.
Helt acceptabelt att gena över kommunens planteringar med sin Land Rover, eftersom den är gjord för det.
Spraya graffiti på grannens fasad, eftersom burkarna ser så lockande ut.
..och så vidare.

Jag tror att du missuppfattade min poäng lite grann, poängen var alltså just frihet under ansvar om man så säger, att det kommer an på omdöme oavsett om man har 200 hk mellan benen eller om man har en studsare i ett villaområde så krävs det omdöme och inte statliga regler...

Sportmotorcyklarna lockar till vårdslöshet i trafik tycker jag. Jag är personligen förvånad att det fortfarande är tillåtet med sporthojar i vårt land, där staten annars (över) reglerar det mesta. Jag hoppas dock att så kommer att förbli.

Beträffande kommunens planteringar så skulle jag inte betrakta det som speciellt farligt om någon klippte över dem med bil, jag skulle t o m kunna göra det själv i ett svagt ögonblick. Trots dina fina exempel så måste väl du väl ändå inse att det skiljer rätt mycket på att köra hoj och att skjuta in vapen i villaområde. Du tyckte förmodligen att du glänste med de där metaforerna men jag anser att de inte riktigt funkar.

Världen är inte menad att vara perfekt och hur mycket regler människan än skapar så kommer det finnas folk som bryter mot dem. Åk till Singapore ska du få se hur kul det är att leva på en plats där ingenting är tillåtet...

Man kan inte förbjuda saker som en liten del av en grupp missbrukar. Det är min poäng.

:arsele

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Om nu våran kära regering o andra myndigheter vill spara liv genom att förbjuda klass 7 hojar, så kan dom först börja med att total förbjuda TOBAKSförsäljningen (vilket kommer rädda betydligt fler liv än att förbjuda klass 7 hojar) Sen kan dom totalförbjuda ALKOHOLförsäljningen vilket kommer rädda ännu fler liv!!!!

Men varför görs inte detta för :va
Om det är liv dom vill rädda???

.../Yoshi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Yoshi_gixxeRR skrev:
så kan dom först börja med att total förbjuda TOBAKSförsäljningen
.../Yoshi

Där om någostans är jag för ett förbud. Trots många år med nikotin skulle jag gärna se att skiten förbjöds... Sen skulle jag bry mig föga om några djävlar bekymmrades ig om att smuggla men för den stora merparten skulle det inte bli hållbart att försöka hålla på...

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Med risk för att bli bannad.....

Visst fan spelar det roll vilken effekt du har i hojjen.
Allt handlar om vilken utgångspunkt resonemanget förs efter.

Om man förutsätter att de som klotat med klass 7 hoj inte är mogna nog att ha så mycket effekt stämmer det ju. Det är ju lite svårare att köra om någon på bakhjulet i 200 km/h med en 125a på 25Hk.

Anledningen till att man pratar om det beror nog på det enkla mantra som man rabblar gång på gång.

Hastigheten dödar.

Om bara hastigheten skall bedömmas kommer vi aldrig ifrån att det är värre att klota i 250 km/h än i 80 km/h om resten av omständigheterna är lika.

Jag tycker INTE heller att klass 7 hojjar skall förbjudas men vi rår inte på argumentet ovan utan måste lyckas få de styrande att fokusera på alla andra omständigheter som avgör om man klotar eller inte.

Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
R1 wannabe skrev:
Med risk för att bli bannad.....

Visst fan spelar det roll vilken effekt du har i hojjen.
Allt handlar om vilken utgångspunkt resonemanget förs efter.

Om man förutsätter att de som klotat med klass 7 hoj inte är mogna nog att ha så mycket effekt stämmer det ju. Det är ju lite svårare att köra om någon på bakhjulet i 200 km/h med en 125a på 25Hk.

Anledningen till att man pratar om det beror nog på det enkla mantra som man rabblar gång på gång.

Hastigheten dödar.

Om bara hastigheten skall bedömmas kommer vi aldrig ifrån att det är värre att klota i 250 km/h än i 80 km/h om resten av omständigheterna är lika.

Jag tycker INTE heller att klass 7 hojjar skall förbjudas men vi rår inte på argumentet ovan utan måste försöka få de styrande att se till att det finns mer än bara hastigheten som är avgörande.

Hur många kan VERKLIGEN köra på bakhjulet i 200km/h :va

10% av alla som kör klass 7

kanske 15%....

.../Yoshi

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
tja, statistiken visar väl att det inte är hojjarna det är fel på? var inte 50% utan körkort, 40% alkohol eller drog påverkade och nästan 30% utan hjälm? har sagts förut och jag säger det igen, om polisen la lite mindre energi på miniskyltar och hastighetsöverträdelser och mer på "riktiga" brott så skulle vi ha ett bättre samhälle...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hur många kan VERKLIGEN köra på bakhjulet i 200km/h :va

10% av alla som kör klass 7

kanske 15%....

.../Yoshi
Jag tror inte att bakhjulskörningarna är farligast, det är troligtvis för hög fart i förhållande till väg och körvana, många bromsar sig helt enkelt ner i diket, har man varma däck så är fästet grymt bra.

Jag har kört hoj i +20 år och aldrig lärt mig wheela, jag varken kan eller vill wheela och är glad om jag kan hålla mig på två hjul.

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Florodoltarzan skrev:
Trots dina fina exempel så måste väl du väl ändå inse att det skiljer rätt mycket på att köra hoj och att skjuta in vapen i villaområde. Du tyckte förmodligen att du glänste med de där metaforerna men jag anser att de inte riktigt funkar.

Vill jag glänsa så gör jag det inte här. :7peta
Däremot behövs ibland jämförelser och exempel för att visa hur tokigt ett resonemang är.

Jämförelsen mellan att, under vad utövaren själv anser vara "kontrollerade former", skjuta in en studsare i ett villaområde och att i hög fart köra om andra trafikanter på insidan på bakhjulet haltar inte det minsta. I båda fallen handlar det om att blanda in andra människor i sitt eget risktagande, att bildligt talat pissa andra människor i ansiktet för sitt eget höga nöjes skull.

Jag håller med om att regler inte är (enda) lösningen, eftersom de som vill missköta sig oftast struntar i regler ändå. De regler som redan finns omkring trafik och motorcyklar räcker gott, fler finns knappast något behov av.

Visst inbjuder sporthojar till sportig körning över hastighetsgränser. Och visst klarar normala hojåkare av att bedöma när det är en bra respektive dålig idé att vrida på rullen. Jag tolkade ditt - och framför allt din kompis - resonemang som att man som förare av en sporthoj är helt mentalt oförmögen att tygla hojen, eller att avstå från att skrämma slag på andra trafikanter. Att hojinnehavet verkligen kräver att föraren ger järnet, under den pubertala förevändningen att "det ju inte är någon idé att ha en sådan hoj om man inte ger järnet jämt". Att det egentligen är hojtillverkarnas fel att somliga inte klarar att behärska sig.
Det håller jag nämligen inte med om. :)

Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
GSXR1100R skrev:
Jag tror inte att bakhjulskörningarna är farligast, det är troligtvis för hög fart i förhållande till väg och körvana, många bromsar sig helt enkelt ner i diket, har man varma däck så är fästet grymt bra.

Jag har kört hoj i +20 år och aldrig lärt mig wheela, jag varken kan eller vill wheela och är glad om jag kan hålla mig på två hjul.

Jag håller med :tummenupp

Vanligaste orsaken till olyckor e väl att man har kört över sin egen förmåga oavsett om man själv e vållande lr inte...

.../Yoshi

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Yoshi_gixxeRR skrev:
Jag håller med :tummenupp

Vanligaste orsaken till olyckor e väl att man har kört över sin egen förmåga oavsett om man själv e vållande lr inte...

.../Yoshi
Jag håller med.
Det var bara ett exempel.
Men samma resonemang gäller den orsaken också, dvs det är lättare att hamna över sin förmåga om bågen gör +250 än om den gör 120, dessutom så är återigen verkan av en krasch större vid högre hastighet.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Mr Edholm skrev:
Äntligen någon som fattar!! :tummenupp

Jag är äckligt trött på sossestyrets Ohnejvadexotiskdetärsäkertskitfarligtlåtossförbjudaskiten-attityd!

.....

Ovannämnda kommentar om mellanklasskörkort ställer jag mig frågande till då mellanklasskortet ju är en anpassning till EU, där denna nivå av kk funnits längre än i sverige ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
69:an skrev:
Tydligare kan det knappast sägas.
Det är inte hästkrafterna i sig som är problemet, utan adrenalinkåta riskvilliga förare.
Citaten talar om motorvolym, inte effekt. Så din slutsats ovan kan iaf inte
grundas på citaten.
/u

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...