Några vinter projekt?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Deadmetal skrev:
Problemet löstes med att dra en grov slang från oljepåfyllningshålet upp till luftburken direkt, (lite luffarturboeffekt) :lol

Men det har du kanske redan testat?

Har inte testat det men kikat på idén!
Det lär nog bli något sådant!
Men der rasslar ju i den så in i helvete så den måste isär igen i alla fall!

*suck*
Tur att det finns en platta Dansk bira för garage fixet!
Men då blir det nog ännu värre! :lol
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Deadmetal skrev:
Det är en sak som slog mig som en polare råkade ut för när jag bodde i Norrköping, var att när han borrade och planade toppen på sin Sucka 1100 -83:a så fick han ett sjuhelvetes tryck i vevhuset så den motorn fick upp olja via ringarna, på samma sätt som din.
Problemet löstes med att dra en grov slang från oljepåfyllningshålet upp till luftburken direkt, (lite luffarturboeffekt) :lol

Men det har du kanske redan testat?

Sådär har ju var och varannan Suckijucki - slang från oljepåfyllningen och till luftburken eller separat burk, för att få bättre ventilation av vevhuset. Själv ska jag handla ett par o-ringar och täta mikrofiltret på KTM:en, som läcker lite.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
TomK skrev:
Sådär har ju var och varannan Suckijucki - slang från oljepåfyllningen och till luftburken eller separat burk, för att få bättre ventilation av vevhuset. Själv ska jag handla ett par o-ringar och täta mikrofiltret på KTM:en, som läcker lite.

Jo visst har dem det.
Det här var ju för 20 år sen visserligen, men det är ju fortfarande lika aktuellt.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Deadmetal skrev:
Jo visst har dem det.
Det här var ju för 20 år sen visserligen, men det är ju fortfarande lika aktuellt.

Nu blev jag intresserad, förklara för oss som inte vandrade för 20år sen! Så du menar att man minskar risken för att olja trycks till kompressionen via att se till att vevhuset luftas lite extra?
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Kamikaze kid skrev:
Har inte testat det men kikat på idén!
Det lär nog bli något sådant!
Men der rasslar ju i den så in i helvete så den måste isär igen i alla fall!

*suck*
Tur att det finns en platta Dansk bira för garage fixet!
Men då blir det nog ännu värre! :lol

Kan ta hand om biran och hålla i taktpinnen, så jobbar du, eller? :D
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Henkka skrev:
Nu blev jag intresserad, förklara för oss som inte vandrade för 20år sen! Så du menar att man minskar risken för att olja trycks till kompressionen via att se till att vevhuset luftas lite extra?

Prova med att öppna oljepåfyllningslocket när motorn är igång, med försiktighet då det kan stänka en del.
Håll för handen och varva lite, då lär du känna om du har högre tryck än vad som kan vara nyttigt.
Till Suckan hade det tagits fram speciella oljelock med hål i och fläns, för att kunna trä en slang över och dra antingen till luftburken eller till en lös burk som TomK skrev.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Deadmetal skrev:
Prova med att öppna oljepåfyllningslocket när motorn är igång, med försiktighet då det kan stänka en del.
Håll för handen och varva lite, då lär du känna om du har högre tryck än vad som kan vara nyttigt.
Till Suckan hade det tagits fram speciella oljelock med hål i och fläns, för att kunna trä en slang över och dra antingen till luftburken eller till en lös burk som TomK skrev.

Värt att fundera på, ska prova någon gång! :tummenupp
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Kamikaze kid skrev:
Hallåja!
Du han få titta på biran och skruva ner motorn så håller jag takten och skrålar med en hes fyllestämma!!!! :tummenupp

Vi kan väl göra en gemensam insats och skruva och skråla ikapp istället :D :fyllisar

Alla problem löses i en hast :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Felet lokaliserat på Aprilian!!!! :) Nedre cyllens reedventil är trasig - ett av bladen är av halvvägs och därmed har bränsletrycket inte varit det rätta (tändstiftet var sotigt så det förslår). Jävla smäck de där Boysen-ventilerna - veka och sladdriga. Det blir till att montera in kraftigare doningar. Originalen har jag för mig ska vara betydligt styvare. Allt annat verkar vara tipp-topp! :tomten

Edit: bild på eländet...
 

Bifogat

  • reed.jpg
    reed.jpg
    24.7 KB · Visningar: 40
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
hm.....ringer nått långt bak i huve't....drar den lika mycket olja redan när den är kall? Har för mig att nån motor som jag var inblandad i på nått sett visade sig ha en spricka i toppen som utvidgade sig vid högre temp o oljan rann in i avgasporten... Har även varit med om läckage vid en kopparbricka som låg runt en dragstång under ventilkåpan så att säga, och på GSX-R motorer så kan det då rinna ut på utsidan/ner på avgassystemet. Och nu pratar vid luft/oljekylda motorer, så klart!

Hoppas det löser sig! ...man blir ju lite nyfiken... :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Wibbe skrev:
hm.....ringer nått långt bak i huve't....drar den lika mycket olja redan när den är kall? Har för mig att nån motor som jag var inblandad i på nått sett visade sig ha en spricka i toppen som utvidgade sig vid högre temp o oljan rann in i avgasporten... Har även varit med om läckage vid en kopparbricka som låg runt en dragstång under ventilkåpan så att säga, och på GSX-R motorer så kan det då rinna ut på utsidan/ner på avgassystemet. Och nu pratar vid luft/oljekylda motorer, så klart!

Hoppas det löser sig! ...man blir ju lite nyfiken... :tummenupp


Saken är den att det är inte samma cylinder som blir oljefylld!!!
Men samtliga stift slår igen!

Jag ska riva eländet idag och inspektera ALLT!

Blir tacksam för alla tipps och ideér!
Långsökta som glasklara! :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Inte fan dök det upp någon gästarbetare i garaget!
Fick dock prata i telefon med en polare under halva mektiden för han vägrade lägga på!
Nå ja!
Har lossat tråget och där fanns inga problem förutom en o-ring som läckte lite!
Men så tog jag och började med toppen!!!

Jo hejsan hoppsan!
Kamkedje styrningen hade helt enkelt gått av!!!
Båda 2!!!
Hittade lite grejjor i tråget och blev misstänksam!
Men hur fan har det gått till???

Småsplitter av den främre och den bakre som kedjespännanren trycker på var spräckt!!!

Kolvtopparna var dränkta i olja!
Enda tipset är nu alltså en vevhusvent modell större!
Det sitter ett lock vid balansaxeln på lådan!
Det locket kommer bli ombyggt för 30 mm slangfäste som ska gå upp till luftburken!
Hadde en liten kylslang som passar och så blir det snyggt och prydligt!

Samt om det är en fetingslang så tycker jag att oljan inte ska åka med då det inte blir sån fart på trycket utan det mer frustar lite!

Återkommer när den är startklar igen!
Delar måste införskaffas!

Kamkedje delarna har jag men inte o-ringar och mer Koppar spray för montering av topp packningen!
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Vill du ha lite moraliskt stöd då?
Dök upp lite annat på förmiddan.

Kan komma nu om du vill, men det verkar ju inte vara någon mening med, du har ju redan plockat ner allt i molekyler igen :D
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Deadmetal skrev:
Vill du ha lite moraliskt stöd då?
Dök upp lite annat på förmiddan.

Kan komma nu om du vill, men det verkar ju inte vara någon mening med, du har ju redan plockat ner allt i molekyler igen :D


Har du Kopparspray och lite o-ringar så slår vi ihop eländet och provstartar! :tummenupp
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Inte kopparspray (pasta?) men däremot Chesterton Nickel Anti-Seize compound, kletmojs. smälter vid 1425 grader...

Vad för o-ringar behöver du?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Deadmetal skrev:
Inte kopparspray (pasta?) men däremot Chesterton Nickel Anti-Seize compound, kletmojs. smälter vid 1425 grader...




Vad för o-ringar behöver du?

Vad är det för smet?
Ska limma mellan skikten på topp packningen och blocket + toppen!
Har tagit bort ett skikt på packningen!

Oringarna är de som sitter i det röret som går ner i tråget!
Ca 15 mm diameter och 3-4 mm tjocka!
Och de 2 som sitter till rören från oljekylarn!
ca 10 mm och 2-3 mm tjocka!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top