Några vinter projekt?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Kamikaze kid skrev:
Du kommer förlora ... :fatta!
18.00 brakar det in en knallorange HD med en lätt överviktig FD nollåtta på!

:yoparty

och jag som kom ihåg att ta med kameran
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Då detta är mektråden kan jag förresten nämna att min R1a redan var nerdrevad 1 kugg fram. :rodnar

Någon som vet var man kan köpa ett sisådär 46 kuggars bakdrev? Original är 43...
Lelles hade enbart 42 och 43
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Kamikaze kid skrev:
SKRIV INTE MOPPE!!!
DÅ BLIR VI BANNADE! :7peta

Jag skrev det långt före "reformen", så det måste vara grönt! :va
Men jag ångrar mig grundligt och ska gå 3 varv runt ica baklänges som moralisktstraff.

Du kommer förlora ... :fatta!
18.00 brakar det in en knallorange HD med en lätt överviktig FD nollåtta på!

Det låter nästan som om det skulle vara värt att ta sig (trampa) till Rörken ikväll. :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kryptonit skrev:
Då detta är mektråden kan jag förresten nämna att min R1a redan var nerdrevad 1 kugg fram. :rodnar

Någon som vet var man kan köpa ett sisådär 46 kuggars bakdrev? Original är 43...
Lelles hade enbart 42 och 43


Kolla med Swedie...
Han har ju drevat sin stunt hoj lite mer än så!

Han borde ha koll på det!

Vad ska du med det till förresten?
Få upp den på 6an??? :va
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Henkka skrev:
Jag skrev det långt före "reformen", så det måste vara grönt! :va
Men jag ångrar mig grundligt och ska gå 3 varv runt ica baklänges som moralisktstraff.



Det låter nästan som om det skulle vara värt att ta sig (trampa) till Rörken ikväll. :D


Puh!
Trodde vi skulle åka dit!

Tja gillar du HD så! :rolleyes:
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Kamikaze kid skrev:
Puh!
Trodde vi skulle åka dit!

Tja gillar du HD så! :rolleyes:

Nöjet att se en HD skumpa fram på rörken skulle kunna få en haltande halvdöd otvättad myskoxe att smacka med läpparna och rusa iväg dit! :mattias
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Henkka skrev:
Nöjet att se en HD skumpa fram på rörken skulle kunna få en haltande halvdöd otvättad myskoxe att smacka med läpparna och rusa iväg dit! :mattias


Hmmm sa jag att jag skulle åka på banan????

Nää jag ska äta korv med Penguin! :yoparty

Okerå kanske lite om det finns plats!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sådär ja!

Nu har Mamma puttrat iväg på HDn..

Glad i hågen!


Själv står jag här och tomglor på min stendöda hoj och Finnarna sitter och ruvar på min Hestec box!

Och nu skiner solhelvetet! :huvet
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Kamikaze kid skrev:
Sådär ja!

Nu har Mamma puttrat iväg på HDn..

Glad i hågen!


Själv står jag här och tomglor på min stendöda hoj och Finnarna sitter och ruvar på min Hestec box!

Och nu skiner solhelvetet! :huvet

Ska vi bilda klubb?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Kamikaze kid skrev:
Va???

Funkar inte blåröksexpressen ännu???
Har du fått ihop nånting på den?

Misslyckat trimförsök. Kolvarna var bara "lite" högre än original så jag tillverkade en extra cylinderfotspackning av aluminium för att på så sätt sänka ner kolvarna, men det gillade inte kamkedjan. Gjorde den där alu-packningen i 3 steg, en 0.5mm och 2st 1mm. Ska ta bort ett packningslager och prova igen. Tar man bort 1 mm packning så blir kamkedjan 2mm slakare.... osv.

(Funkar inte detta så blir det till att slipa ner kolvtoppen 1mm istället)

Har du något tips eller fundering? Du verkar ju ha skruvat många motorer i dina dar... Börjar bli lite grinig på den där skorven nu.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Henkka skrev:
Misslyckat trimförsök.

Har du något tips eller fundering? Du verkar ju ha skruvat många motorer i dina dar... Börjar bli lite grinig på den där skorven nu.


Hmmm

Låter ju skumt att inte kamkedjan skulle till låta det!
Men om du höjer cylindern 1,0 mm och sänker toppen 0.3 genom att ta isär topp packningen!
Topp packningen är ju i 3 lager!
Om du delar och kastar bort mitten delen och limmar med kopparpasta på spray så får du ju en höjning på 0,7 mm och det borde ju funka!

Det beror ju på hur mycket du måste höja cylindern!

Hur mycket för höga är kolvarna?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Jag mätte de gamla kolvarna mot de nya, det som skiljer är utformningen av toppen av kolven. Den har alltså större plan toppyta, men lika avstånd från kolvbulten ändå. :gnissla Svårt att förklara, men lägger man på toppen och drar runt motorn så lyfter kolvarna toppen, fast det är utan packning. Med packning + 2mm extra cylinderfotspackning så går kolvarna fritt, men då är problemet kamkedjan. Den har nån form av skum automatspänning med en fjäder. Frågan är om det räcker med 0.5-1mm extra cylinderfotspackning för att kunna dra runt motorn utan kontakt!

Gjorde fort en bild. Vid 1an ser man att de måttet är lika. Men det är vinkeln och topparean vid 2 och 3 som skiljer och gör att det slår i toppen...
 

Bifogat

  • kolvar.jpg
    kolvar.jpg
    7.9 KB · Visningar: 32

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Alternativet är att fila lite på kolvtoppen. Men frågan är om det blir bra?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag skulle i detta fall tagit av kanterna på kolvtopppen (bild 2) så den liknar orginalet ( bild 1)
Tror inte du får problem med hållbarheten på kolvtoppen i denna räsermaskin!

Däremot beror det ju lite på hur detta ska göras!
Det beror ju på förbränningsrummet!
Kan tänka mig att det inte är helt runt utan 2 sidor på det!
DVS där ventilerna sitter lutar det nedåt och det är där det tar i!
Så då ska man ju fräsa av kolvtoppen vid ventilerna...
Alltså inte svarva av hela kanten runt!

Detta för att inte förlora komp!

Sen är det ju viktigt att det blir exakt lika på bägge kolvarna!
Annars får du olika komp i cylindrarna som kommer märkas genom effekt förlust!

En bra fil teknik och ett genomtänkt mätande kan fungera utmärkt!
Skulle förvisso inte rekomendera den typen av bearbetning om vi snackade 200 kusars maskiner men nu är det ju inte så!

Börja med att väga kolvarna på en brev våg av digital modell om möjligt!
Se till att dom väger lika mycket!
Fila sedan insugs sidan så exakt lika som möjligt på kolvarna!

Mät sedan ytan så den är lika stor på det nedfilade området kors och tvärs!...Väg!
Då ser du att du fårr bort lika mycket material!

Gör likadant på andra sidan!
OBS.. En sida i taget för att få så exakt resultat som det bara går!

Borde fungera!

Alternativ 2...
Lämna till mekanisk verkstad och vänta tills dom kommer hem från semestern i slutet på augusti!

Detta tycker jag borde bli bäst då du verkar stöta på problem med cylinderfotspackningen och kamkedjan!
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Hmmm... Du skrev övanför precis vad farsan sa igår kväll! Skumt! :näsblod (Då kanske det stämmer ändå)

En våg är fram letad, digital men verkar sakna decimal. Så jag tog en järnstång, krökte den på mitten och vinklade sen upp ändarna lite grann. Den hänger nu fritt på en spik och kolvarna sitter på hängda på varsin sida. Häftade fast ett papper på väggen bakom och markerade "noll" läget, en ganska exakt våg får jag säga.

Anledningen till att det gick så trögt i garaget igår var att fel station var inställd på radion, vem fan kan skruva med radio city i lådan! :fatta! Statliga, politiskt korrekta P3 ska de va!

Har finulat ut kolvtoppen måste ner 0.5mm ute i kanten, alltså blir det en rundning alá originalkolven. Fungerar inte detta nu så blir jag :huvet :mad: :7peta :arsele :kocko :3freak
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Henkka skrev:
Hmmm... Du skrev övanför precis vad farsan sa igår kväll! Skumt! :näsblod (Då kanske det stämmer ändå)

Det är jag som e farsan! :rofl

Nå ja!

Låter som du har kommit igång!
Hoppas det blir bra och den hoppar igång snart!

Själv sittter jag och stirrar på min mail och väntar ett svar på mina 10 mail till Finland ang boxen!

Ska ju köra på måndag på Kinekulle hade jag tänkt!
Men känns som även denna bandag glider mig ur händerna!

Får väl åka på bakhjulet fram åtillbaka på E4an sen för att trösta mig själv! :hihi
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top