Nålinställning..!

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Yeees, då var det änna dags att ta tag i problemen (efter att ha blivit erbjuden hjälp, men inte fått den av osagd anledning under lång tid av en kunnig).

Har sedan några mil tillbaka haft min hoj ostypt och med effektsystem.. Funkade piss innan några småsaker var fixade, men nu är det iaf gjort och hojen går ju saftigt som bara den i jämförelse med tidigare. Men så var det ju det här med förgasaren; har bytt huvudmunstycke till 127,5 (130 var för mycket tydligen) och den går bra med det, dvs innan kicken kommer. Innan brötar den och hackar och allt sånt där som är såå underbart att höra. :tungan

Så, nålen borde alltså höjas (har jag hört), och kanske är det även lämpligt att byta lågfartsmunstycke..?
Har pulat loss det mesta, så det är bara att lossa förgasaren nu.. Men innan det tänkte jag bara höra här hur det ser ut i förgasaren? Kommer jag märka hur jag ska skruva/vad-det-nu-är-jag-behöver-göra för att flytta nålen? Hur vet jag hur mycket som behövs, är det bara att testa sig fram som vanligt? Är det någon som har en bild på hur det ser ut i förgasaren?

Vore tacksamt med lite allmänt stöd bara, eftersom jag har erfarenhet av att såna här saker kan skita sig helt innan man frågar sig för 1000 gånger och lite till (som med avgasporten, som sket sig ändå :tungan)!
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Hej

Ovanpå förgasaren sitter ett lock, som går att skruva av, det är också där viren går in, skruva av den. Inne i förgasaren sitter en nål, med en bricka ditsatt på, börja med att ta loss nålen, ta sedan en tång och tryck försiktigt av brickan från nålen, sen är det bara att flytta brickan till det läge som du tycker blir bra, testa dig fram tills det blir bra!

Hoppas du förstår min förklaring. Annars får du väl fråga vidare :D
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Jotack! Har kollat på det nu (innan jag läste ditt svar) och jag fattar ungefär hur jag ska gå tillväga.. Synd bara att man ska behöva slagborr eller något liknande för att få loss delarna som verkar sitta med locktite. :D

Edit: Vad händer/vad reglerar man med den munstyckesliknande biten som sitter i "röret" om man kollar in under förgasaren, när man skruvat av huvudmunstycket? Om något förstår vad jag menar vill säga.. Den verkar iaf gå upp till nålen?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top