Nån haj på NSR? Felvänd växellåda (raceväxlat)..

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Har smällt i en NSR motor i min lilla CRM då motorn i CRM:en tyckte att den skulle rasa.

Upptäckte dock till min förfäran att växellådan var felvänd ( ettan upp osv ).

Är det något geni som rivit motorn och monterat fel? Eller är de så det ska vara på NSR? Av vad jag kan utröna från bilder på nätet så är länkaget på NSR gjort så att växelaxeln och växelpeten vrider sig i samma riktning i alla fall....

Ja, va säger ni? SKa jag riva motorn och försöka fixa, eller leva med problemet? Kan tillägga att lådan känns inte lika mjuk som crm-lådan så det lutar ju åt att något ligger fel...

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Växelpinnen sitter ju direkt på motorn på CRMen(vanliga offroad hojar) men på sporthojar brukar det vara lite annorlunda då fotpinnen inte sitter precis bakom växelförargrejen som kommer ut ur motorn.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Eller enklare sagt så sitter växelföraren åt andra hållet(bakåt) än på Offroadare

1269802008.jpg

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
raceväxlat är manligt. Jag hade haft kvar det så och varit lika fet som rossi vid korvmojjen.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Eller enklare sagt så sitter växelföraren åt andra hållet(bakåt) än på Offroadare

View attachment 355181

Ja jävlar, där är ju peten bakvänd ja! Hmm, på de bilderna jag spanat på vred sig växelpeten runt fotpinnen och förde över rörelsen till en liten hävarm på lådan med ett stag. Men ser det ut sådär så är det ju bara att acceptera att det är byggt så ^^

raceväxlat är manligt. Jag hade haft kvar det så och varit lika fet som rossi vid korvmojjen.

Haha ah :yoparty

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Gör en egen egen växelspak som går framåt en sen bakåt till det läget du har nu så har du löst problemet... hoppas du förstår vad jag menar...

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Gör en egen egen växelspak som går framåt en sen bakåt till det läget du har nu så har du löst problemet... hoppas du förstår vad jag menar...

Jo har funderat på de, men släppt de tankarna. Känns som de blir svårt att få plats/ få det snyggt.

Ska se om jag vänjer mig vid rajs-låda, annars får jag väl bygga något.

Men annars, går det att ändra något i lådan så man får det "rättvänt" kanske?... För crm har väl exakt samma låda förutom lite utväxlingar...

Edit: Här är ju en NSR med en annar variant av växellänkage

1992%20NSR%20SP%20Rothmans.jpg

Men det kan ju vara vänt på så vis så lådan är omvänd, beror ju på hur armen på växelaxeln sitter.....

Last edited:

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Vad var det som rasade på crm-motorn då?
Om det var typ kolvras så kan du ju bara flytta över kolv+cylle från nsr-motorn lika gärna som å krångla med växellådsbyte osv. :)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Vad var det som rasade på crm-motorn då?
Om det var typ kolvras så kan du ju bara flytta över kolv+cylle från nsr-motorn lika gärna som å krångla med växellådsbyte osv. :)

Har ju flyttat över hela blocket ;)

De är ramlagerna som gått. Paketet sitter fortfarande ihop men är inte friskt, och jag känner liksom inte för att investera i nya lager och rivning på en hoj som är värd typ 10k som mest :gnissla

Last edited:

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 Black -07 Puch Dakota -73
Jag är lite trög när det gäller sånt här... :(
Jag har åkt på min dakota ("felvänd" låda på den) ett tag, och när jag jämför den med hojen så är den så mycket goare att växla med. Så jag undrar kort och gott om det finns något enkelt sätt att vända på RS lådan?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Jag är lite trög när det gäller sånt här... :(
Jag har åkt på min dakota ("felvänd" låda på den) ett tag, och när jag jämför den med hojen så är den så mycket goare att växla med. Så jag undrar kort och gott om det finns något enkelt sätt att vända på RS lådan?

Åker du rs så har du väl ett länkage till lådan? Då är det ju bara att fiffla lite med länkaget så får du omvänd ordning ;)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Axeln som går ut ur lådan. På den sitter det en liten arm som växelpinnen sitter i. sätt den uppåt ist för nedåt! vet inte hur det är med plats men om det finns(plats) bör det funka?!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...