Nån med erfarenhet av dessa bilar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter och kollar på blocket efter "ny" bil då min 9-5 kombi börjar kännas alltför gammal. Det jag kollar efter är en lite nyare kombi som är billig att äga. Miltal runt 10 000, sedvanlig utrustning som acc, dragkrok, cd, gärna automat, etc.
De bilar jag har kollat på är Mazda 6 och Opel Vectra, det är de som känns vettigast just nu om man ser till inköpspris.
Toyota Avensis verkar också vettig men nya karossen är fortfarande lite för "dyr" i inköp för min plånbok. Måste bli av med saaben också och vem vet hur lång tid det kan ta, det finns en del 9-5:eek:r till salu, även om min hamnar bland de billigaste.
Det jag vill veta är tex vilken motor man ska välja om man ha en Mazda 6, är 2.3:an billig i drift eller är det 2.0:an som gäller? Samma sak med Vectran, 2.0t eller 2.2? Finns det andra motoralternativ på dessa?
Bilen kommer användas av tjejen till att pendla med ca 2000mil/år så bränsle-ekonomin är prioritet nr2, efter säkerhet. En liten Polo eller golf är inget alternativ. Hon har totalkvaddat en bil redan på motorvägen och man vet aldrig när det händer igen...
Diesel kommer heller inte inträffa då det är för dyrt.

Mazda 6 2.3
Mazda 6 2.0
Opel Vectra 2.2
Opel Vectra 2.0t

Så om någon kan förse mig med personliga erfarenheter eller dylikt så är jag tacksam :)

Och ja, jag vet att biltrådar inte hör hemma här men det andra alternativet känns inte något vidare...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Päronen har en Mazda 6 06:a med 2.0 motorn. Drar väl 0.8 blandad ungefär, med 6vxl manuell. De brukar vara jävligt pålitliga också, av erfarenhet av äldre mazdor.
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Se upp med rosten iaf. på tidiga mazda 6:eek:r, samma fel som på Opel, Ford, Merca (fel kitt i plåtskarven på dörrar och huv), vet ej om de fått det fixat på nyare modeller.
/Kaj
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Hade en Avensis innan, iofs med den gamla karossen (-01) men tror motorerna är i stort sett lika. Hade en 1,8 VVTI som jag pendlade med, mestadels på 90 - 110 vägar fast med lite + i hastighet kanske :rolleyes: .
Körde utan större problem på under 0,75. Som bäst har jag snittat 0,59 på en tank men då gick jag in för att köra snålt.
Bra kvalitet på sakerna men den är inte särskilt skoj. Maskinellt brukar dom fungera kanon om man bara sköter servicen. Är väl fortfarande rosten man ska se upp med. Vet inte om det har blivit bättre på de nyare.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Några bekanta till tjejen min har en Mazda 6 som rostar i dörrarna, så se upp med det.

Vecta hade vi en bekant som hade med och som böts ganska fort, massor av fel.

Dock är detta endast två bilar och kanske var måndagsex båda två, men värt att läsa på liter mer om modellerna iaf. Lycka till med köpet!
 

sportbike

Guest
Motorerna i Mazda 6 tillverkas ju av Ford,och är mycket känsliga för att köras med för låg oljenivå.
Eftersom dom dessutom drar olja,bör man vara uppmärksam på det,plus att det variabla kam-systemet lätt ger upp vid för låg oljenivå.
Har bytt ett par såna maskiner,dom börjar ta slut i Europa,vi fick beställa från Staterna.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Gå från en 9-5 till de bilarna är rätt stor skillnad komfortmässigt.

På topp av de där du nämner hade jag valt Avensis. Vilket blir troligvis billigast i längden trots dyrare inköp. Det pga de har mycket bättre "andrahandsvärde"
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
ingen direkt stor erfarenhet men Farsam har en Mazda 6 2.3, den går även som bilskolebil vilket borde ge mer slitage. Det enda han behövt byta bortsett från bromsdelar är 1koppling. Han fick en skärm tror jag utbytt på rostskyddsgaranti. Jag åker skönt i den, rätt OK baksäte oxå även fast jag är rätt lång med mina 192cm
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för era åsikter, vad skulle man göra utan denna forumsdel?

Ok att det kan vara lite budgetbilar men det är ju jäkligt tråkigt att betala för något extraordinärt när skiten bara ska köras med. Inte jag som ska köra den heller dessutom :gnissla
Rosten får jag alltså hålla koll på när det gäller Mazdan. Vectran har inga större problem än andra med rosten, de har lärt sig på senare år.
Låter oroväckande att det är Ford som tillverkar Mazdas motorer däremot :(

Jag hade en astra som jag bytte en hel del på men när jag ser tillbaka på den bilen så var den rätt vettig ändå. Man körde jäkligt snålt med den då den var så slö=drog knappt nån soppa. Skitbillig försäkring för det är bara pensionärer som kör dem. Största + är att jag känner en som jobbar på en Saab-verkstad=mkt billig svartservice.

Som Badger säger så är nog Avensis bästa köpet trots allt, men då måste jag sälja Saaben först för att ha råd och sen leta ny bil, det gillar jag inte :(
Vectran känns lockande just nu, det är ju enormt mycket bil för inga pengar alls. 70-80k för en stor kombi med så få mil och ändå skaplig komfort. Tack Opel för ert dåliga rykte :D

Skulle ni komma på någon mer bil i detta segment, dvs 70-90k, ca 10 000mil, 03-04 etc, så tipsa på. Har man missat någon solklar bilmodell?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sitter o kollar efter liknande bilar själv, men tycker att 10 000mil är lite i längsta laget om man vill ha en bil med problemfria mil framför sig? I regel brukar ju en hel del grejer behöva bytas mellan 10 000 - 15 000 mil....

Har en Seat Toledo som gått 11 000 mil nu och krängningshämmare, hjullager mm börjar säga upp sig, kan vara något att tänka på.


Tycker du att Ford Focus eller Opel Astra är för små bilar i kombiutförande? Har varit och provkört Astran och blev grymt imponerad av bagageutrymmet i den bilen, man åkte helt ok i den också.

Opel Astra

Ford Focus

Du får ju en bil som är i princip ny om du väljer någon av dom modellerna, soppasnåla är dom också.


Har dessutom kollat lite på Renault Laguna, är en av ytterst få bilar som fått 5 stjärnor i Vi bilägares rostskyddstest (hatar rost) och var dessutom den första bilen som fick 5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Så mycket säkrare än så kan du inte åka...

Det som är tveksamt med Lagunan är väll att dom brukar kunna ha en del elfel enligt dom begtester jag läst.

Man får hur som helst en Laguna för helt rätt pengar: Renault Laguna

Finns ju dessutom som 2.0T med 165hk för vettiga slantar: Renault Laguna 2.0T
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Får ju gärna vara mindre än 10 000mil men annars är det en bra siffra. De flesta barnsjukdomarna har blivit åtgärdade och då jag endast letar bilar med EN seriös ägare så ska det fungera ändå.
Astran duger gott och väl egentligen, vi har inga ungar och tjejen behöver bara köra lite blommor i jobbet ibland. En sedan skulle fungera också men jag har alltid gillat kombi just för smidigheten och skillnaden mellan Astran och Vectran är stor! Framförallt så känns Vectran betydligt mer påkostad och robust, på det viset verkar den mer prisvärd.
Ford har jag inte ens funderat över. Hade en 05:ans Focus (likadan som den du länkade till för övrigt) i jobbet en kortare stund och sämre skit är svårt att hitta. Om man inte hade stereon på vid stadskörning så hörde man bensinen skvalpa fram och tillbaka när man stannade till och körde iväg från rödljusen :näsblod
Sen känns det som att Fordens motor går hårt som fan, varvar mycket vid motorvägskörning och det är uteslutande 110-väg till tjejens jobb. Också en anledning till varför Vectran är mer lockande då den har högre utväxling=varvar mindre=drar mindre soppa.
Astran vi hade tidigare drog 0.8l/mil på motorvägen men jag körde den till Göteborg fram och tillbaka på 0.63l/mil med 78km/h i medelhastighet.
En annan grej är också att Vectrorna brukar vara mer utrustade än Astrorna, tex farthållare (är ett måste, jag kör inte bil utan farthållare), ECC/ACC istället för simpel ac, elhissar och sånt trams etc :)

Edit/ Glömde bort Renaulten... Inför Saab-köpet så kollade jag på Laguna men tog mitt förnuft tillfånga efter diverse påtryckningar härifrån. En vansinnigt tråkig bil som känns extra plastig och alla elfel gör inte saken bättre.
Nog för att Renault5 är världens bästa bil men efter den har de inte lyckats med annat än Alpinan :D
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Får ju gärna vara mindre än 10 000mil men annars är det en bra siffra. De flesta barnsjukdomarna har blivit åtgärdade och då jag endast letar bilar med EN seriös ägare så ska det fungera ändå.
Astran duger gott och väl egentligen, vi har inga ungar och tjejen behöver bara köra lite blommor i jobbet ibland. En sedan skulle fungera också men jag har alltid gillat kombi just för smidigheten och skillnaden mellan Astran och Vectran är stor! Framförallt så känns Vectran betydligt mer påkostad och robust, på det viset verkar den mer prisvärd.
Ford har jag inte ens funderat över. Hade en 05:ans Focus (likadan som den du länkade till för övrigt) i jobbet en kortare stund och sämre skit är svårt att hitta. Om man inte hade stereon på vid stadskörning så hörde man bensinen skvalpa fram och tillbaka när man stannade till och körde iväg från rödljusen :näsblod
Sen känns det som att Fordens motor går hårt som fan, varvar mycket vid motorvägskörning och det är uteslutande 110-väg till tjejens jobb. Också en anledning till varför Vectran är mer lockande då den har högre utväxling=varvar mindre=drar mindre soppa.
Astran vi hade tidigare drog 0.8l/mil på motorvägen men jag körde den till Göteborg fram och tillbaka på 0.63l/mil med 78km/h i medelhastighet.
En annan grej är också att Vectrorna brukar vara mer utrustade än Astrorna, tex farthållare (är ett måste, jag kör inte bil utan farthållare), ECC/ACC istället för simpel ac, elhissar och sånt trams etc :)

Edit/ Glömde bort Renaulten... Inför Saab-köpet så kollade jag på Laguna men tog mitt förnuft tillfånga efter diverse påtryckningar härifrån. En vansinnigt tråkig bil som känns extra plastig och alla elfel gör inte saken bättre.
Nog för att Renault5 är världens bästa bil men efter den har de inte lyckats med annat än Alpinan :D


Jo, vectran är säkerligen en bra bil. Men om den är så mkt mer upphetsande än en Laguna vettefan? Tycker dom är grymt tråkiga båda två... :rolleyes:

När det gäller milantalet håller jag dock inte med dig. Har ägt Seaten från 5000mil och den enda ägaren före mig var en dam i sthlm som var extremt noga med den. Bilen har fullstämplad servicebok (jo, jag har också servat den på verkstad) och har gått dom flesta av sina mil på långkörning på motorväg mellan Gävle - Borås och mellan Gävle -Uppsala. Så mycket seriösare tror jag inte att man kan sköta en bil, men trots det så är det nu strax efter 10 000mil som krämporna börjar komma.

Tror man gör ett bättre köp om man lägger 20k extra och får en bil som gått hälften så långt, iaf om man vill ha ett problemfritt bilägande.


Låter inget vidare det där med Focusen, har inte kört den själv än. Men av det du säger så känns det som att man kan lägga ner den modellen isf..


BMW då? Det känns som det märket som bäst pallar med långa mil utan att gå ner sig och bli slitna. Du får ju kanske inte en lika ny bil för dom pengarna, men kan säkert vara ett bra köp iaf
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varken Lagunan eller Vectran är upphetsande som du säger, men Vectran tror jag är betydligt säkrare köp om man ser till kvalitet. Opel har ett dåligt rykte som hänger kvar, något som gör dem prisvärda. Precis som Skoda i början på deras nya karriär, dock tycker jag Skoda ha lyckats tvätta bort en hel del av det ryktet. Men det är fortfarande en VAG och det befattar jag mig inte med av många anledningar.
Seat å andra sidan är ju kända för att ha problem med framvagn och växellåda, medans Opel får dras med kass vattenpump och generator, dock på modeller tidigare än -03. Har haft en Seat och kört ett tiotal i mitt första jobb samt att morsan och syrran har en varsin nyare Léon och det är riktigt smäck. Drar mycket soppa, pissdålig framvagn, nervöst chassie. Enda bra på dem är bromsarna som får det att kännas som att man kör en sportbil, när man bromsar då...

BMW kollade jag också på innan jag köpte Saaben, då 3-serie touring. Skulle jag köpa en BMW så skulle det bli nya karossen men den är fortfarande för dyr. Säkerligen ett vettigt köp om man ser till andrahandsvärdet på bilen, men att ta lån och köpa en dyrare bil är inget alternativ just nu då jag har för många projekt på gång. Visst vore det fint med en bil för 200k men det är inget jag kan slanta upp direkt :(
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Skulle kunna tänka mig att köpa den här, om det inte vore för att Renault har rykte om sig att ha dålig kvalité.

Renault Laguna GT

Kom ju en facelift till -06 och jag har inte lyckats få fram om även kvalitén blev bättre då eller om det bara va kosmetiska förändringar.. Nån som vet?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Se upp med rosten iaf. på tidiga mazda 6:eek:r, samma fel som på Opel, Ford, Merca (fel kitt i plåtskarven på dörrar och huv), vet ej om de fått det fixat på nyare modeller.
/Kaj

Ge fan i att hälla salt på vägarna så är det inget problem.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Varken Lagunan eller Vectran är upphetsande som du säger, men Vectran tror jag är betydligt säkrare köp om man ser till kvalitet. men att ta lån och köpa en dyrare bil är inget alternativ just nu då jag har för .....



Japp, all fordar är skit, särskilt ford mustang och ford gt... :rolleyes:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Japp, all fordar är skit, särskilt ford mustang och ford gt... :rolleyes:

Ja, för det går ju att jämföra på det viset såklart :rolleyes: Ungefär som att säga att Volvo x40 är en svensk bil eller att Vauxhall Vectra och Opel Vectra är två helt olika bilar.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Vectran och 9-5 har samma bottenplatta, Vectran har större bagageutrymme än 9-5, billigare att äga, billigare delar m.m.

Välj en 2,2 om du vill ha en bränslesnål bil med någorlunda fartresurser, välj 2,0T om du inte bryr dig om bränsleekonomi.

Inga större fel på dessa bilar, vad jag vet, 2,2:an har kamkedja vilket eleminerar täta och dyra kamremsbyten.

Vectran är en bra bil till lågt pris, köp bara inte någon med komfortpaketet (hiskeligt svängigt chassie).
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Skratta inte nu, men en Peugeot 406 från 01 till 04 är ett mkt bra val, du får en 04 som gått runt 6000 till 7000 mil för runt 80 000 (kombi)

Håller själv på att göra affärer med dom bilarna, jag åker till Sthlm och köper sen säljer jag för dyrare penning här uppe. För det är brist på kombi bilar med lite mil på här uppe i norr.

Av just årsmodell 01 till 04 som är sista versionen av denna bil så kan jag rekomendera denna. Har även haft dessa bilar på trafikskolan i 3 år.

Visst, det finns 406 som kan ha fel på sig oxå, men det har alla märken.

Kan även säga att kombi bilen har fruktansvärd stor kombi utrymme. En barnvagn av större modell går in på längden, det gör den inte i en Volvo 855.

Denna ser intressant ut http://www.blocket.se/vi/17081350.htm?ca=11_s just 2.2 litern är väldigt pigg, 2.0 är OK & 1.8 är ingen racer bil.

Kamrems byte på märkesverkstad runt 3000pix för allt. Generellt billig att serva tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top