Vectran och 9-5 har samma bottenplatta, Vectran har större bagageutrymme än 9-5, billigare att äga, billigare delar m.m.
Välj en 2,2 om du vill ha en bränslesnål bil med någorlunda fartresurser, välj 2,0T om du inte bryr dig om bränsleekonomi.
Inga större fel på dessa bilar, vad jag vet, 2,2:an har kamkedja vilket eleminerar täta och dyra kamremsbyten.
Vectran är en bra bil till lågt pris, köp bara inte någon med komfortpaketet (hiskeligt svängigt chassie).
Det var sånt här jag ville veta
Så 2.2:an är den jag söker alltså, då jag är ute efter en stor bil med bra bränslekonomi och billig i övrig drift. 2.2:an, är det en nerstrokad version av Saab's 2.3:a? Med tanke på kamkedja, något jag gillar skarpt för övrigt då jag hatar kamremsbyten...
Vad innebär komfortpaketet lite mer specifikt? "Elegantare" fjädring verkar det som åtminstone, något mer? Å andra sidan så vill jag ha en bil man åker bra i utan att för den delen vara lika dålig som en V70 i chassiet. Får nog provköra.
R1 Uffe skrev:
Skratta inte nu, men en Peugeot 406 från 01 till 04 är ett mkt bra val, du får en 04 som gått runt 6000 till 7000 mil för runt 80 000 (kombi)
Jag har många mil bakom ratten på en sådan, åtminstone 4-5000. Inte en bra bil i mina ögon. Motorn låter som i en gammal (eller ny för den delen) Ford, chassiet är inget vidare, den manuella lådan är bara att glömma då det inte finns några lägen. Automatlådan är kass, har lämnat in samma 406 automat för lådbyte 3ggr! Iofs under 20 000mil men ändå...
Så nej tack, en Peugeot är inte ett alternativ. Vet dessutom inte hur många tändspolar vi bytte på dem... Peugeot Partner kan jag tänka mig, men vad ska man ha den till?
Edit/ Styvfarsan har en 06:ans 407sw och det är jäkligt fina bilar men jäkligt törstiga och allmänt opraktiska utrymmen. Men man åker bra mkt bättre än tex i en V70 av nyare modell.
MR.duDe skrev:
Så summan av min fråga är, hur många av er som klankar ner på ford har faktiskt någon längre erfarenhet av dom? Särskilt en som inte är den billigaste skitmodellen.
Tillräcklig erfarenhet av nyare Ford faktiskt. Även om de nu är problemfria som du säger så känns de riktigt rackliga och billiga. Vilket de förvisso är, många av dem iaf. Ford har ju inte heller något vidare rykte och det är säkert oförtjänt mycket av det men får jag välja mellan Aids eller Ebola så tar jag Ebola, en Opel that is
Hade jag råd skulle det stå en BMW 7-serie typ 06-07 på gården men jag vill inte gärna sälja allt jag äger och har och käka nudlar några år framöver...